Dar există o restricţie: greutatea acesteia nu trebuie să depășească 750 de kilograme. De asemenea, ansamblul complet, format din maşina condusă şi rulota tractată, nu poate depăși 3,5 t.
Urmează o altă categorie de ansamblu format din maşină şi rulotă tractată: cea care are cel puţin 3,5 t şi cel mult 4,25 t.
Astfel, şoferii din România pot tracta şi remorci mai grele, atâta timp cât masa totală a ansamblului rămâne sub 4,25 tone.
Ce spune Codul Rutier despre cine poate conduce cu permis de categorie B o rulotă sau o autorulotă
În acest caz, este necesar un curs de pregătire, însă nu este nevoie de un permis special. Cursul de pregătire se referă la faptul că trebuie să înveţi să măsori diferit distanţele frontale şi laterale, pentru "eşti mai mare".
Ansamblurile vehicul – rulotă care ajung la 4,25 t sunt mai lungi. Asta înseamnă că, atunci când fac la dreapta sau la stânga, şoferii trebuie să fie atenţi ce fac cu colegii de trafic şi cu pietonii.
Ce spune Codul Rutier despre cine poate conduce cu permis de categorie B o rulotă sau o autorulotă - Foto: Freepik (rol ilustrativ)
Dacă merg pe un drum şi au curbe sau schimbă direcţia de mers, volta pe care o face ansamblul vehicul – rulotă poate să intre pe trotuar sau să treacă pe contrasens, ceea ce presupune un alt stil de şofat, care se învaţă.
Diferenţele de la autorulotă
De asemenea, autorulota poate fi condusă şi ea cu permis categoria B, fiind încadrată la autovehicule cu masa maximă autorizată de 3,5 t.
Deși, la prima vedere, par dificil de condus, autorulotele sunt foarte manevrabile. Trebuie doar acordată mai multă atenție manevrelor de parcare și virare în spații înguste, din cauza dimensiunilor mari (7,5m lungime și 2,35m lățime).
Citeşte şi: Codul Rutier, gata de o schimbare majoră. Proba teoretică ar putea fi eliminată pentru categoria B
Şoferul trebuie să conștientizeze faptul că înăltimea de peste 3 m poate fi un impediment, la trecerea pe sub copaci, poduri, etc..
Foto: Freepik (rol ilustrativ)
De asemenea, deși autorulota e dotată cu o cameră de marșarier, este foarte util ajutorul unei persoane, la gararea cu spatele, și nu numai, pentru a evita lovirea unor obstacole aflate în unghiurile moarte ale vehiculului, conform totpedrum.ro.
Viteze recomandate
Viteza recomandată pentru deplasarea unei autorulote este de 80 - 90 km/h, în afara localităților, și 90 – 100 km/h, pe autostrăzi și drumuri expres.
Citeşte şi: Când și cum poate fi depășit tramvaiul oprit în stație. Nu mulți șoferi știu și riscă permisul
Este recomandată o viteză cu 10 km/h mai mică decât cea arătată pe indicatoarele rutiere, în curbe şi serpentine, din cauza producerii unui balans accentuat, cauzat de înălțimea rulotei, care are centrul de greutate mai sus.
O autorulotă consumă între 9-14 litri la sută, în funcție de viteza de deplasare, încărcare și stilul de condus. Vârsta minimă a șoferului: 30 de ani, cu o vechime de cel puțin 5 ani de la dobândirea permisului categoria B.
Restricţii de viteză
Lucrurile devin şi mai complicate pentru ansamblurile care depășesc 4.250 de kilograme, adică 4,25 t, pentru care șoferul trebuie să dețină permisul de categoria BE.
Citeşte şi: Date îngrijorătoare! 60% dintre șoferii elevi nu au luat permisul, 120.000 de români au picat sala
Categoria BE se referă la ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată depășeşte 4,25 t, format dintr-un autovehicul trăgător, din categoria B, şi o remorcă sau semiremorcă, a cărei masă totală maximă autorizată nu depășește 3,5 t, conform autogeneral.ro.
Viteza maximă admisă este de 120 km/h, pe autostrăzi, 90 km/h, pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene (E), şi 80 km/h, pe celelalte categorii de drumuri.
Atenţie la cârligul de remorcare
Mai trebuie ţinut cont şi de un alt aspect, care pare lipsit de importanţă, dar poate deveni fundamental, în anumite condiţii.
Există maşini care au cârligul de remorcare montat. În România, nu este interzis să circuli fără remorcă şi să ai cârligul de remorcare montat.
Există un loc unde se montează cârligul acesta în faţă şi altul similar în spate. Poţi umbla cu aceste cârlige sau cu unul dintre ele montată.
Atenţie la distanţa de frânare
Dar, atunci când te afli în trafic, trebuie să fii atent să opreşti maşina ceva mai repede, pentru că altfel rişti să îi iei spatele maşinii din faţă, cu cârligul.
Aşa cum trebuie să fii atent să nu acroşezi tu, cu botul, cârligul din spate, de la o maşină din faţa ta, care îl are montat.
În fine, legislaţia rutieră diferă de la un stat la altul: există state în care este interzis să umbli cu cârligul de remorcat montat, dacă nu eşti remorcat sau nu remorchezi nimic.
Germania: nu trebuie să ocultezi numărul de înmatriculare
În Germania, conform Travel.StackExchange.com, dacă cârligul de remorcat împiedică vederea plăcuței de înmatriculare, acesta trebuie îndepărtat.
Femeie zâmbitoare în cabina unei autorulote - Foto: Freepik/CC0
Nu există alte reguli clare. Cu toate acestea, într-un accident, dacă cârligul provoacă mai multe daune decât ar fi fără el, poate influența cine plătește din costul total al dezdăunării (cel puțin, instanțele au tendința de a face acest lucru).
La suportul pentru biciclete, dacă acesta blochează vizibilitatea plăcuței de înmatriculare, vei avea nevoie de o a treia plăcuță.