Pensionarii care, din diverse motive, nu își pot depune singuri dosarul de pensionare, pot apela la o altă persoană, în calitate de reprezentant legal, pe baza unei procuri speciale. Acea persoană poate să depună dosarul în numele titularului, să deschidă un cont bancar pentru pensie și să încaseze drepturile de pensie în numele acestuia.
Un ordin al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) stabilește regulile pentru emiterea procurii speciale necesare pentru gestionarea pensiei.
Citește și: Pensie plătită în 2025 pentru pensionarii care au depus dosarul în vară. Explicația Casei de Pensii
Noul ordin, CNPP 1.592/2024, înlocuiește vechiul Ordin 214/2012 și se bazează pe legislația actualizată privind sistemul public de pensii, inclusiv Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii, scrie Avocatnet.ro.
Măsura aduce clarificări privind autentificarea acestui tip de documente. Astfel, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României pot autentifica procura pentru cetățenii români sau străini stabiliți în străinătate, cu condiția ca legislația statului de reședință sau acordurile bilaterale să nu se opună.
De asemenea, notarii publici din România pot autentifica procura atât pentru cetățenii români, cât și pentru cei străini. Notarii publici din alte țări vor putea, totodată, să autentifice acest tip de documente, în baza unor condiții specifice.
Ce trebuie să conțină formularul procurii?
„Formularul procurii speciale trebuie să conțină următoarele elemente:
a) numele, prenumele, cetățenia, data și locul nașterii, alte date personale înscrise în actul de identitate (valabil la data emiterii procurii) al titularului dreptului la pensie, precum și numărul și seria actului menționat;
b) numele, prenumele, cetățenia, data și locul nașterii, alte date personale înscrise în actul de identitate (valabil la data emiterii procurii) al mandatarului, precum și numărul și seria actului menționat;
Citește și: Pensie mărită pentru 200.000 de pensionari. Ce au lucrat? Legea a ajuns la vot în Parlament
c) obiectul mandatului, respectiv depunerea dosarului de pensie și a oricărui alt înscris ulterior emiterii deciziei de pensie, deschiderea contului curent/contului de card, în vederea încasării pensiei, încasarea drepturilor cuvenite curente și restante, semnarea și ridicarea extrasului de cont, ridicarea deciziei de pensie, a carnetului de muncă original, precum și a taloanelor de plată a pensiei, taloanelor speciale de călătorie/legitimației de transport etc.;
d) precizarea că mandatarul are toate obligațiile ce îi revin titularului, inclusiv aceea de a comunica orice schimbare, de natură să conducă la modificarea condițiilor în funcție de care a fost stabilită sau se plătește pensia, intervenită în situația titularului, în termen de 15 zile de la data apariției acesteia, casei teritoriale de pensii în evidențele căreia se află”, se arată în ordin.
Citește și: Ce bani îți aduc la pensie anii în care ai cotizat zero lei? Care sunt perioadele necontributive?
Procura specială este valabilă o perioadă de maximum 3 ani de la data autentificării. Procura emisă într-o limbă străină trebuie să fie însoțită de traducerea legalizată în limba română.