Există anumite momente dificile când angajatorii intră în insolvență, iar angajații rămân fără venituri. De curând a fost publicată o inițiativă care vizează consolidarea protecției drepturilor salariaților în contexte economice dificile și asigurarea accesului acestora la fonduri în caz de insolvență a angajatorului.
Plata creanțelor salariale în cazul în care angajatorul intră în insolvență se poate face, în anumite condiții, dintr-un fond special de garantare, într-o limită ce nu poate depăși cuantumul a cinci salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, pentru o perioadă maximă de cinci luni consecutive.
Simona Bucura-Oprescu, ministrul Muncii și Solidarității Sociale specifică foarte clar faptul că, în baza art. 4 lit. d) din Legea nr. 200/2006, creanțele salariale se referă la „drepturile salariale și alte drepturi bănești datorate și neplatite salariatului, stabilite în contractul individual sau colectiv de muncă”.
Inițial, la momentul intrării în vigoare a legii, prevederile Codului Muncii (Legea nr. 53/2003) stabileau că un contract individual de muncă poate fi suspendat temporar, la inițiativă angajatorului, în cazuri de întrerupere a activității, pentru motive economice, tehnologice sau structurale, conform idevice.ro.
Ministerul Muncii plătește indemnizațiile restante anumitor pensionari. Cât iau în plus la pensie?
În aceste situații, conform art. 53 alin. (1) din Codul Muncii, salariații afectați de suspendarea activității au dreptul la o indemnizație de cel puțin 75% din salariul de baza, plătita din fondul de salarii al angajatorului.
Citește și: Un tip de pensie, în pericol. Creșterile primite de pensionari, contestate. Pot fi anulate
Citește și: Care pensionari au pierdut mii de lei la pensie, după recalculare? Un mare beneficiu le-a fost tăiat
Ministrul Muncii a subliniat că aceste indemnizații restante, datorate angajaților pe durata suspendării temporare a activității, sunt incluse în categoria creanțelor salariale ce pot fi acoperite din Fondul de garantare, conform art. 13 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 200/2006.
Proiectul de lege actualizat prevede:
Suportarea indemnizațiilor restante din Fondul de garantare pentru perioada întreruperii sau reducerii temporare a activității angajatorilor, oferind un sprijin consistent salariaților în perioade de instabilitate.
Eliminarea pensiei de urmaș în caz de deces că urmare a unui accident de munca sau boala profesionala din Legea nr. 346/2002, reglementare preluata în art. 76 alin. (2) din Legea nr. 360/2023.
Extinderea accesului la servicii medicale și tratamente în cadrul sistemului de asigurare pentru accidente de munca și boli profesionale, asigurând angajaților grav răniți tratament complet și recuperare până la vindecare.
Facilități care pot fi revendicate la pensie
Condițiile pentru acordarea acestei facilități de către stat prin Agențiile de Ocupare a Forței de Muncă sunt: pronunțarea unei hotărâri judecătoreşti definitive de deschidere a procedurii insolvenţei și ridicarea totală sau parţială a dreptului de administrare.
Citește și: OFICIAL Pensionarii își pot alege tipul de pensie! Alegi suma cea mai convenabilă la Casa de Pensii
Deasemenea, proiectul include modificări la Legea nr. 8/2006, înlocuind sintagma „valoarea punctului de pensie” cu „valoarea punctului de referință”.
Aceasta modificare este necesară după intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, care modifică formula de calcul a pensiilor astfel încât cuantumul acestora să fie determinat de înmulțirea numărului total de puncte acumulate de asigurat cu valoarea punctului de referință.
Simona Bucura-Oprescu spune și că plata indemnizațiilor vă fi gestionata de casa de pensii relevantă pentru solicitant, iar cheltuielile vor fi acoperite din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii și Solidaritățîi Sociale pentru pensionarii din sistemul public de pensii.