Începe „Marele circ“ 2024!
24 de curse, un mare campion

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 24.02.2024 - 14:57
Foto: Profimedia Images
Foto: Profimedia Images

Startul sezonului de Formula 1 2024 se apropie cu pași repezi. „Marele circ“ începe, atenție, sâmbătă (de obicei, cursele de F1 au loc duminica), 2 martie, cu Marele Premiu al Bahrainului, și are programate în total 24 de etape.

SHARE

Ultima se va desfășura în weekend-ul de curse 6-8 decembrie, în Abu Dhabi. Anul trecut, Max Verstappen a devenit triplu campion mon­dial la doar 26 de ani, cu șase curse înainte de finalul sezonului. A câștigat nu mai puțin de 19 etape în total. Iar echipa Red Bull a terminat cu 21 de victorii din 22, doar Carlos Sainz de la Ferrari stricându-le scorul.

Ce se va întâmpla în sezonul F1 2024? Poate cineva să provoace „tandemul“ Verstappen - Red Bull? Poate Mercedes să pună la bătaie o mașină care măcar să se lupte pentru victorii? Va rămâne McLaren cel mai mare adversar al lui Red Bull?

Este greu de spus. Sunt multe lucruri de luat în considerare cu un calendar de 24 de curse, care bate recordul și include revenirea Marelui Premiu al Chinei în „Marele circ“ pentru prima dată după pandemia de COVID-19.

Calendarul F1 2024 este bătut în cuie, echipele și-au prezentat noile monoposturi și, pentru prima dată în istorie, nu există niciun pilot nou sau care să își schimbe combinezonul.

Deși mai multe contracte au expirat la sfârșitul anului 2023, toate au fost prelungite cu cel puțin un an. Piloții care riscau să rămână pe bară au reușit o creștere de formă pe finalul sezonului trecut și și-au păstrat volanul.

De exemplu, Logan Sargeant de la Williams, care a fost depășit de Alex Albon la fiecare rundă, și-a revenit după o serie de erori și a terminat al 10-lea la Austin și a obținut primul său punct. Întors în America pentru Marele Premiu din Las Vegas, el s-a calificat pe locul șapte.

Un alt pilot care a scăzut în formă și, apoi, și-a revenit în F1 2023 a fost Sergio Perez.

A câștigat două din primele patru curse, apoi a pierdut alarmant teren în fața coechipierului Max Verstappen, care a condus adesea cursele confortabil, în timp ce Perez se zbătea la mijlocul plutonului.

În 2025, însă, vom vedea multe schimbări. Deja se știe că Lewis Hamilton va pleca de la Mercedes la Ferrari și că circa jumătate dintre volanele celorlalte echipe sunt în căutare de noi mâini talentate.

Cu ce noutăți și schimbări începe F1 2024

6 curse de tip „Sprint“

FIA a anunțat o îmbunătățire a formatului curselor de tip „Sprint“ pentru acest an, ca răspuns la plângerile persistente privind formatul weekend-ului de sprint, calificările având loc deja vineri pentru cursa de duminică.

Ceea ce va fi ușor diferit în 2024 este o mică modificare a formatului weekend-ului Sprint, care a fost aprobată pe 5 februarie de către Comisia F1. În acest an, Sprint Shootout se va muta de vinerea, în loc de sâmbăta, după o sesiune inițială de antrenamente libere pentru aclimatizarea cu pista și pentru reglaje.

Sprint-ul de 100 de kilometri va avea loc, apoi, sâmbăta, înainte de calificările pentru Marele Premiu, care vor avea loc mai târziu în aceeași zi. Marele Premiu propriu-zis va rămâne duminica, cu excepția primei curse.

Toate reglementările pentru aceste modificări vor fi prezentate Consiliului Mondial al Sporturilor cu Motor (WMSC) pe 28 februarie.

Cele șase curse Sprint din acest sezon vor avea loc în China, Miami, Austria, Austin, Brazilia și Qatar.

Evenimente-promo mai mari

Echipelor li s-a permis în acest an să desfășoare evenimente de shakedown înainte de începerea testelor de pre-sezon din Bahrain. Astfel, echipele au primit undă verde să poată rula cu noile monoposturi în două ocazii, ca evenimente promoționale, folosite de obicei pentru filmări pentru parteneri, precum și pentru a verifica dacă mașina funcționează așa cum trebuie.

În trecut, aceste evenimente-promo erau limitate la 100 de kilometri - 20 de ture pe un circuit de 5 kilometri, dar în 2024 echipele au primit autorizație să parcurgă o distanță dublă (200 km), ca parte a fiecărei zile, dar doar un singur eveniment pe zi.

Teste cu monoposturi vechi

În 2024, echipele au permisiunea să utilizeze monoposturi „pensionate“, cu o vechime de cel puțin doi ani, în cadrul unui program de testare.

Având în vedere că mașina din 2022 face parte din programul permis de testare a mașinii anterioare (TPC), s-a clarificat faptul că toate componentele trebuie să fi rulat cel puțin o dată, fie într-o sesiune oficială de testare, fie într-un weekend de cursă, pentru a fi apoi permise pe o mașină anterioară. Acest lucru este menit să împiedice echipele să testeze elemente în timpul unei curse TPC care ar putea apoi să ajungă pe mașina actuală.

Limite de costuri majorate

Introducerea plafonului de costuri (CapEx) a dus la reducerea diferenței dintre prima și ultima poziție a grilei, toate cele zece echipe având mai multe prezențe în Q3 anul trecut.

Pentru a se asigura că cele mai mari echipe nu „suferă“ din cauza plafonului de costuri, echipele pot acum să aloce de acum mai mulți bani, pe o perioadă de patru ani, pentru cheltuieli de capital (CapEX), pentru a-și moderniza instalațiile.

Astfel, limita de 41 de milioane de euro pentru cei patru ani de rulare a fost majorată la 60 de milioane de euro, pentru cele patru echipe care au terminat în medie pe ultimele patru locuri în clasament din 2020 încoace (Haas, Alfa Romeo, AlphaTauri și Williams).

Cele trei echipe care s-au situat în medie la mijlocul clasamentului din 2020 până în prezent (McLaren, Aston Martin și Alpine) au toate o limită de CapEx majorată la 53 milioane de euro, în timp ce primele trei echipe, Red Bull, Mercedes și Ferrari, pot cheltui 47 milioane de euro în perioada de patru ani.

Procedând astfel, oficialii F1 încearcă să se asigure că echipele sunt mai eficiente în cadrul plafonului de costuri și, prin urmare, pot crea efectiv o mașină mai bună cu costuri mai mici în fiecare an.

Modificări tehnice minore

În linii mari, regulamentul tehnic din 2024 este același ca în sezonul precedent. Modificări importante sunt așteptate din 2026. La nivelul podelei mașinii, de exemplu, FIA a notificat pentru F1 2024 o modificare minoră, menită să îmbunătățească siguranța piloților.

Au fost eliminate unele elemente metalice din anumite zone ale fundului plat al mașinii, în timp ce altele au trebuit reproiectate pentru a fi mai ușoare.

Roll bar și mai rezistent

După modificările specificațiilor privind roll bar-ul care protejează pilotul în cazul în care se răstoarnă cu monopostul operate sezonul trecut, ca răspuns la accidentul grav al lui Zhou Guanyu la începutul Marelui Premiu al Marii Britanii din 2022, din 2024, acestea trebuie să fie și mai „puternice“.

Începând din acest an, roll bar-ul mașinii de F1 trebuie să fie capabil să reziste la un test de sarcină mult mai strict, pentru fi și mai robust în cazul unui accident similar celui suferit de Zhou.

Capacele de roți - „televizor“, interzise

Începând din 2022, monoposturile de F1 au capace de roți care au un impact asupra aerodinamicii. Acestea au deschis, însă, de asemenea, noi oportunități de afișare pentru reclame, iar, inițial, intenția era ca, din 2024, capacele de roți să poarte un afișaj rotativ în interiorul lor. Nu s-a aprobat.

Capacele de roți - „televizor“ ar fi avut un impact și asupra limitei totale de greutate a mașinii, dar, deși detaliile au fost incluse anterior în regulament, acestea au fost retrase și nu vor fi implementate în 2024.

Activarea DRS

În acest sezon, activarea DRS în cursă poate fi operate după un tur, față de două tururi după startul cursei sau după reluarea cursei în urma unui Safety Car, cum era până acum. Modificarea a fost aprobată de Comisia F1 pe 5 februarie.

3 motoare pentru tot sezonul

Anul trecut, echipele au avut voie să folosească câte patru motoare cu ardere internă (ICE), motoare-generator - termice (MGU-H), generatoare cinetice (MGU-K) și turbocompresoare (TC), înainte de a fi penalizate pe grilă. Acest lucru s-a datorat lungimii sezonului, echipele având voie să își dezvolte unitățile de propulsie în scopuri de fiabilitate.

Inițial, trebuia ca în 2024 să se revină la regula de 3 unități de propulsie pentru tot sezonul.

Dar, pe 5 februarie, Comisia F1 a aprobat câte patru unități ICE, MGU-H, MGU-K și TC, la solicitarea echipelor.

„Aer condiționat“ în cockpit, pentru Qatar

Ca urmare a căldurii extreme și a disconfortului resimțit de mai mulți piloți în timpul și după GP-ul Qatar-ului din 2023, comisia F1 a aprobat o modificare a regulamentului tehnic care permite echipelor să instaleze o „conductă“ de aer care să ventileze cockpit-ul.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te