DE Elena Petrescu | Actualizat: 10.10.2024 - 20:39
Studiu alarmant: Încălzirea globală peste 1,5°C poate provoca efecte devastatoare pe termen lung - FOTO: Pexels(imagine cu rol ilustrativ)

Orice încălzire a climei planetei noastre, chiar şi temporară, dincolo de pragul de 1,5°C, limita considerată a fi cea mai sigură de către oamenii de ştiinţă, ar avea "consecinţe ireversibile" pentru viitorul omenirii, au declarat autorii unui studiu de mare amploare ce a fost publicat miercuri în revista Nature, informează AFP.

Acest avertisment, formulat după cercetări realizate timp de trei ani de 30 de oameni de ştiinţă din mai multe ţări, răspunde unei întrebări devenite tot mai actuale în contextul întârzierilor acumulate de omenire în privinţa reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră:

Citește și: Ani de foc peste România. Încălzirea globală va „topi” Bucureștiul în fiecare vară, în viitor

întrucât limita de 1,5°C fixată prin Acordul de la Paris pare uneori compromisă, nu ar trebui să ne resemnăm cu depăşirea acestui prag timp de câteva decenii înaintea unei posibile scăderi a temperaturilor?

Nu, au răspuns oamenii de ştiinţă, deoarece un astfel de scenariu, supranumit "overshoot" ("depăşire"), nu înseamnă acelaşi lucru cu a face tot ceea ce este posibil pentru a opri încălzirea globală, întrucât ar putea avea repercusiuni "ireversibile", care se vor întinde pe durata mai multor milenii.

Într-un astfel de scenariu, mai multe "puncte de basculare" vor fi atinse, cum ar fi dezgheţarea permafrostului şi a turbăriilor, două imense rezervoare de carbon care, dacă ar dispărea, ar elibera volume uriaşe de gaze cu efect de seră, ce ar încălzi şi mai mult planeta noastră.