În contextul în care, pentru a garanta siguranța consumatorilor, instituțiile europene au introdus într-un proiect de modificare al General Vehicle Safety Regulation, în martie 2019, principiul unui test pentru anvelopele uzate, care ar trebui adoptat în această toamnă, la invitația Michelin, Newsweek România a participat la un test comparativ de frânare între gume noi și uzate, pe suprafețe ude, organizat pe un circuit din apropiere de Viena.
Concluzia? Anvelopele își arată cel mai bine performanțele când sunt uzate. Când sunt uzate, evident în limite normale, nu până la sârme, devin și mai relevante investițiile producătorilor în cercetare și tehnologii.
În test, am văzut clar cum unele pneuri rulate frânează mai bine pe ud decât unele noi pe aceeași mașină.
Mărcile erau șterse cu grijă, așa că, deși pe unele le-am identificat după profil, nu vom da detalii.
Scopul testului nu a fost de a face reclamă sau anti-reclamă, ci de a conștientiza aceste diferențe majore de comportament ale pneurilor de-a lungul ciclului lor de viață.
De ce este relevantă frânarea pe ud
Cum unele performanțe ale anvelopelor se pot îmbunătăți pe măsură ce acestea se uzează - rezistența și zgomotul la rulare, frânarea pe uscat etc., frânarea pe suprafețe umede este considerată de specialiști drept principala performanță de siguranță care trebuie supravegheată în timp.
Cauciucul îmbătrânește și se întărește, sculptura profilului se uzează și poate suferi modificări prin dispariția unor lamele sau caneluri etc.
Tehnologiile moderne încorporate de anvelope fac, însă, posibilă asigurarea unor niveluri ridicate de performanță și de aderență de când pneul este nou și până la atingerea martorilor de uzură.
Prin urmare, schimbarea anvelopelor, înainte de a fi complet uzate (repet, nu până la sârme, până devin „slick“-uri, ci până la martori, și adaug că trebuie ținut cont și de vârsta pneurilor – nu mai mult de 5-6 ani), nu garantează o mai mare siguranță.
Mai mult, înlocuirea prematură reduce durata de viață utilă a produsului și crește frecvența cu care anvelopele sunt înlocuite, ceea ce se traduce prin costuri de utilizare mai mari și, nu în ultimul rând, printr-un impact negativ asupra mediului.
Procedura de testare
În cadrul testului comparativ pentru anvelope noi și uzate organizat de Michelin, s-a folosit procedura unanim acceptată de producători, asociații de consumatori și specialiști pentru pneurile noi: măsurarea distanței de frânare pe o suprafață de drum standard, acoperită cu un strat de apă de 1 mm, de la 80 km/h la 20 km/h. Timp de câteva ore, am condus mașini identice (Volkswagen Golf Variant și Audi A3) încălțate cu aceleași tipuri de anvelope, noi și uzate.
Dacă în cazul unui Golf Variant cu pneuri noi de tip „A“ am frânat de la 80 km/h la 20 km/h în 38,5 metri, de exemplu, cu pneuri uzate de tip „A“ am decelerat în 52,2 metri. Da, dar cu anvelope uzate de tip „B“ am ajuns la 73 de metri, ceea ce înseamnă aproape dublarea spațiului de frânare.
În alt test, cu un A3 cu gume noi de tip „Q“, să spunem, am frânat de la 80 km/h la 20 km/h în 40,1 metri, iar cu gume noi de tip „Y“, în 61,2 metri. Iar în cazul gumelor uzate de tip „Y“ am ajuns la 74 de metri.
O diferență de aproape 50% a spațiului de frânare între două anvelope noi este enormă. Ceea ce demonstrează încă odată că tehnologia și calitatea fac diferența și faptul că șoferii, consumatorii de anvelope, trebuie să fie informați despre performanțele pneurilor noi pe care le cumpără, precum și în ceea ce privește performanțele acestora în timp.
Anvelopă uzată