Prima victorie turbo în Formula 1 și „nebunia“ care i-a urmat

DE Răzvan Scăeșteanu | Actualizat: 08.11.2019 - 08:21

Astăzi, în era downsizing-ului și a normelor de poluare din ce în ce mai stricte, motoarele supraalimentate cu turbină sunt la ordinea zilei, fiind omniprezente în toate segmentele.

SHARE

„Nebunia turbo“ se poate spune că a început, însă, în urmă cu 40 de ani, odată cu prima victorie a unui monopost turbo în Formula 1.

Compresoarele și turbinele erau „trufandale“ acum patru decenii, motoare supraalimentate fiind regăsite doar pe câteva mașini sport, super-sport și de lux foarte scumpe. Primul model de serie turbo este considerat Oldsmobile-ul JetFire V8 din 1962.

Iar în Europa, supraalimentarea a fost introdusă de legendarul BMW 2002 Turbo în 1973 și de Porsche 911 Turbo în 1974 – cea mai rapidă mașină de serie de la acea vreme.

Apoi, spre sfârșitul anilor 1970 și începutul anilor 1980, entuziasmul turbo a început să-i cuprindă pe din ce în ce mai mulți constructori de prim rang (Saab, Volvo, Mercedes, Maserati, etc.).

„Nebunia turbo“ a început, însă, în 1979, când Jean-Pierre Jabouille a câștigat Marele Premiu al Franței de Formula 1, pe circuitul Dijon-Prenois, la volanul unui monopost Renault RS 10.

În premieră, un motor turbo de 1.5 litri s-a impus în fața agregatelor atmosferice de 3.0 litri, iar acest lucru a schimbat radical percepția acestei tehnologii, producătorul francez pornind o adevărată ofensivă turbo.

Pe de o parte, la începutul anilor 1980, Renault a intrat în mai multe competiții cu modele turbo precum Renault 20 Turbo 4x4 sau Renault Maxi 5 Turbo.

Iar pe de alta, francezii au intrat în forță pe piața automobilelor accesibile cu modele supraalimentate. Cu un turbocompresor Garrett pus în amonte de carburatorul dublu-corp, Renault 18 Turbo a fost pionierul francezilor și a fost urmat de versiuni turbo ale modelelor Renault Fuego, Renault 9 și Renault 11.

În anii 1990, „nebunia turbo“ a pierdut din presiune. Dar, acum, în era downsizing-ului și a normelor de poluare din ce în ce mai stricte, toate modelele dezvoltate sub umbrela Renault, de la Dacia Logan până la Alpine A110, au motoare turbo sub capotă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te