Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore? Au parcurs 52.000 km, de fapt

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 19.01.2025 - 17:31
Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore - Foto: Freepik (cu rol ilustrativ)
Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore - Foto: Freepik (cu rol ilustrativ)
Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore
Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore
Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore
Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore

Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore? Nu, nu e o greșeală, deși s-ar putea să vă gândiți imediat la celebra carte în care eroul acesteia a făcut același lucru în 80 de zile. Performanța a fost realizată cu un avion, în 1969.

SHARE

Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore? La 11 decembrie 1969, un avion de fabricație rusească având la bord echipaj românesc, dar și 58 de pasageri, realiza această performanță remarcabilă pentru aviația din țara noastră.

Cine au fost românii care au făcut ocolul Pământului în 80 de ore? Au parcurs 52.000 km, de fapt

Spre deosebire de Phileas Fogg, eroul cărții din secolul XIX, „Ocolul Pământului în 80 de zile” a lui Jules Verne - ce a cunoscut și multe ecranizări faimoase  -echipajul românesc a reușit același lucru, dar în 80 de ore, dacă socotim timpul de zbor efectiv.

După ce în 1966, un avion al companiei TAROM efectua primul zbor peste Atlantic, la 11 decembrie 1969, un aparat de zbor Ilyushin IL-18D decola de pe actualul Aeroport Internaţional Bucureşti-Băneasa „Aurel Vlaicu” pentru a face un ocol complet al planetei noastre.

Citește și: VIDEO Primul avion care aduce ploaia sau combate grindina, lansat în România de ambasadorul SUA

A fost primul zbor TAROM cu pasageri în jurul lumii, dar şi primul peste Oceanul Pacific. De asemenea, primul zbor peste Pacific cu o aeronavă de tip IL-18, performanţă încă nerepetată.

Zborul TAROM-RO501a fost realizat pe ruta Băneasa – Karachi – New Delhi – Bangkok – Rangoon – Hong Kong – Tokio – Nagoya – Tokio – Insula Wake – Honolulu – Los Angeles – Mexico City – Acapulco – New York – Las Palmas – Roma – Istanbul – Băneasa, conform boardingpass.ro.

O parte a echipajului zborului din 1969 - Foto: Facebook/BoardingPass

Decolarea a avut loc tot la ora 13.01, iar, potrivit legendei, echipajul românesc a decis să nu plece la drum chiar la ora 13, pe motiv că „acest număr poartă ghinion”.

La bordul avionului s-au aflat 58 de pasageri, la care s-au adăugat cei 13 membri ai echipajului, care au fost următorii:

  • Piloți: comandantul Ion Alexandru - pilotul şef al TAROM-ului, comandantul Ion Drăgănescu, Gavrilă Ionel și Stelian Bănică, ambii piloți-instructori;
  • Navigatori: Gheorghe Tulbure - navigator-șef al TAROM - și Constantin Mănescu;
  • Mecanic de bord: Mihai Rușoiu, Dumitru Mătase;
  • Radio operator: Emilian Rotaru, Gheorghe Ștefănescu;
  • Șef cabină pasageri: Viorica Huțanu;
  • Însoțitori de bord: Puiu Rășină, Nicolae Ghegeliu.

La bord s-a aflat și şi inginerul Vasile Năstase, şeful exploatării TAROM, din partea companiei de transport aerian, împreună cu pasagerii - turiști turci care își achizișionaseră inedita excursie prin ONT, 

Dacă circumferința Pământului calculată la ecuator, este de 40.000 de kilometri, distanța parcursă de Ilyushinul IL-18D a fost, de fapt, de 51.857 kilometri. 

Citește și: Terminalul 2 de la Aeroportul Otopeni va fi „perla Europei”. Va fi făcut și cu bani de la privat

Dar durata totală a zborurilor, a timpului petrecut doar în aer, fără cel petrecut în escale, a fost chiar mai mică de 80 de ore, mai exact de 76 de ore și 25 de minute, potrivit sursei citate.

Avionul Ilyushin IL-18D s-a prăbușit, la cinci ani după performanța din 1969, în Arabia Saudită - Foto: boardingpass.ro

Avionul sovietic a aterizat pe același aeroport de unde plecase, în data de 7 ianuarie 1970, cu o zi peste ziua stabilită inițial completând astfel primul zbor în jurul lumii efectuat de compania națională.

Din cauza autonomiei relativ reduse a avionului sovietic folosit pentru acest zbor special, de doar 8 ore, echipajele companiei au efectuat mai multe zboruri de realimentare, mai notează aceeași sursă.

Firește, nu au lipsit poveştile hazlii din această aventură, iar una dintre ele s-a întâmplat în Japonia,  la Tokyo.

Vasile Farago, inginer de recepţie şi control la Autoritatea Aeronautică Civilă, a aflat-o de la comandantul Ion Alexandru şi a istorisit-o mai târziu, la un eveniment din 2020.

Citește și: TAROM pune în vânzare bilete de avion la doar 23 de euro. De unde poți zbura la acest preț?

Odată ajunşi în capitala Japoniei, cei din echipaj au primit la masă peşte în miere. „Nu mai mâncasem aşa ceva şi nu ştiam ce să facem. Am spălat peştele cu săpun şi abia apoi am mâncat”, spunea Ion Alexandru, conform jurnalul.ro.

Din păcate,cinci ani mai tarziu, exact acel avion IL-18 s-a prabusit la Jeddah, in Arabia Saudit, la doar câteva minute de la decolare, nici până zi cauzele accidentului nefiind cunoscute. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te