Unde va fi primul aeroport din lume cu o podgorie pe acoperiș? O firmă de arhitectură va construi primul aeroport de acest fel, proiect prin care se dorește atât rducerea emisiilor de carbon, cât și crearea unei imagini cât mai reprezentative pentru zona în care terminalul va fi făcut. Podgoria se va întinde pe o suprafață de circa 7 hectare.
Unde va fi primul aeroport din lume cu o podgorie pe acoperiș? Va avea o suprafață de 7 hectare
Primul aerport din lume ce va avea o podgorie pe acoperiș va fi „Amerigo Vespucci” din Florența, capitala regiunii italiene Toscana.
Firma Rafael Viñoly Architects, cu sediul la New York, al cărei portofoliu cuprinde sute de proiecte pe cinci continente, a primit sarcina de a construi un nou și inedit terminal internațional la aeroportul respectiv.
Structura va servi „ca un nou punct de reper pentru viitorul durabil al orașului”, potrivit firmei, iar ca un omagiu adus moștenirii viticole a regiunii, va avea o podgorie pe acoperiș, conform CNN.
„Conceptul clădirii este de a recrea cel mai reprezentativ peisaj toscan, care este podgoria - și apoi de a desprinde un capăt al podgoriei de la sol pentru a crea o pantă și de a glisa un aeroport sub această pantă", spune Román Viñoly, directorul biroului Rafael Viñoly Architects.
Citește și: O femeie a rămas fără 130 de mii de euro când a ajuns la aeroport. Cum s-a întâmplat asta?
Urmând să fie finalizat în două etape, prevăzute pentru 2026 și 2035, Viñoly spune că sustenabilitatea se află în centrul noii structuri, numind-o „responsabilitatea morală a oricărei persoane care construiește ceva”.
Sectorul construcțiilor și mediul construit sunt responsabile pentru 40% din emisiile de carbon legate de energie la nivel mondial. Între timp, aproximativ 2,5% din totalul emisiilor sunt produse de aviația comercială.
Ineditul proiect va fi construit în Florența, capitala Toscanei - Foto: Facebook/Rafael Viñoly Architects
Eforturile de reducere a acestui impact s-au concentrat adesea asupra inovațiilor în materie de combustibil pentru avioane, inclusiv asupra combustibilului obținut din ulei de gătit și chiar asupra apelor uzate, însă acest nou proiect își îndreaptă atenția asupra funcționării și construcției aeroportului în sine.
Principala atracție a proiectului, o podgorie de aproximativ 7 hectare, va acționa ca un acoperiș verde înclinat, care, conform cercetărilor, poate avea beneficii pentru mediu, cum ar fi ajutarea la izolarea clădirii.
Pe lângă designul înclinat, acoperișul va avea și alte caracteristici proiectate pentru eficiență energetică.
Citește și: Salariu de 2.700 € lunar pentru un job într-un mare aeroport din Europa. Ce trebuie să faci
„Acoperișul nu începe chiar în partea de jos, unde se întâlnește cu podeaua”, spune Viñoly. „Prima treime din lungimea clădirii este o movilă făcută din sol și pământ”.
Țesute de-a lungul structurii, inclusiv între rândurile de viță-de-vie, va sta o combinație de panouri solare și panouri fotovoltaice translucide, despre care Viñoly spune că sunt importante pentru a reduce consumul de energie pe parcursul zilei și pentru a crea un „contact vizual” între pasagerii din interiorul clădirii și podgorie.
Cu toate acestea, atunci când pasagerii se vor uita în sus, nu vor putea vedea niciun fruct.
Potrivit lui Viñoly, din cauza riscului de deteriorare a motoarelor aeronavelor cu obiecte străine, acoperișul va fi acoperit în principal cu viță de vie cu portaltoi care nu produc fructe.
În schimb, fructele vor fi crescute și cultivate pe patul de sol al movilei - o decizie care nu a fost luată cu ușurință.
„Am făcut destul de multe cercetări și consultări cu vinificatorii și inginerii agricoli”, spune Viñoly.
„Clădirea se află la aproape 500 de metri de locul unde se află cel mai apropiat avion. Așadar, datorită separării fizice, suntem încrezători că potențialii poluanți care ar putea fi în jurul avionului sunt suficient de departe pentru a nu avea un impact asupra calității vinului produs”, a adăugat acesta.
În ceea ce privește locul în care va fi valorificat vinul din podgorie - și de către cine - rămâne de văzut.
Citește și: Al doilea mare aeroport din ţară are acum un nou terminal, pentru peste 2,5 milioane de pasageri
Potrivit lui Viñoly, există prevederi în proiect pentru a construi și o cramă sub acoperiș, deși acest lucru nu este confirmat încă.
Între timp, vinificatorul nu a fost încă ales de către conducerea aeroportului. Oricum, proiectul va fi de ultimă generație în ceea ce privește caracteristicile sale durabile,