E vorba de predarea orelor de limba și literatura română în învățământul primar de la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale. Potrivit noii OG la aceste clase “orele de Limba și literatura română prevăzute în planurile de învățământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate.” Cum cerința acesta nu ține deloc seamă se multitudinea de situații concrete (de pildă, e posibil ca profesorul pentru învăţământul primar de la clasa respectivă să fi studiat la un program universitar în limba română) și, în mod direct, induce discriminare, ea a născut imediat nemulțumiri. Nu doar ale profesorilor de la clasele cu predare în limba maghiară, ci și ale celor care predau în germană etc. Dar situația a devenit una de natură politică îndată ce UDMR a cerut eliminarea prevederii și – desigur, demisia ministrului educației. Care s-a întâmplat azi.
Acum însă vine partea deloc serioasă a poveștii. Ce zice fostul ministru: că situația curentă privind predarea limbii și literaturii române este inacceptabilă. El tocmai a fost în județul Harghita și a constatat că elevii, chiar de gimnaziu, nu înțeleg limba română, nu știu chiar să salute. (Dacă doar asta e sursa de informare a ministrului, te întrebi câte alte lucruri știe el tot așa, aflate după ureche; și mă îngrozesc la gândul că poate a decis și alte măsuri tot pe judecăți la fel de întemeiate.)
Citește comentariul integral al lui Adrian Miroiu pe platforma de dezbateri Marginalia