La puțină vreme de la preluarea mandatului, în vara anului 2016, primarul general Gabriela Firea lansa, pe pagina de Internet a Primăriei, „Campania pentru identificarea de proiecte de interes local, inițiativă cetăţenească: Propune pentru Bucureşti!“
Locuitorii urbei au luat provocarea în serios și au propus zeci de proiecte, unele foarte bine argumentate, cu termene și soluții.
Stop joc!
Pe 27 noiembrie 2017, Primăria anunța: „Campania Propune pentru București! a ajuns la final.
În urma ierarhiei votului cetățenilor, acțiunile necesare implementării primelor 20 de proiecte de interes local inițiate de cetățeni vor fi incluse în proiectul de buget al Municipiului București, pentru anul 2018“.
Lipsă de interes pentru intersecții
Proiectul care a primit cele mai multe voturi din partea cetățenilor a fost „Creșterea siguranței rutiere în 250 de intersecții și 320 de kilometri de străzi“.
După ce autorul, Marian Ivan, arată că „România este pe locul al doilea în Uniunea Europeană la numărul de decese provocate în accidente rutiere, raportat la 1.000.000 de locuitori“, acesta spune că „obiectivul general al proiectului este realizarea de marcaje rutiere care au scopul de creștere a impactului vizual asupra participanților la trafic vulnerabili (bicicliști), pentru reducerea numărului de accidente rutiere și în special a celor soldate cu victime omenești.
Moș Crăciun vatman schimbă macazul manual
Alte obiective conexe: încurajarea utilizării bicicletei în scop utilitar ca metodă alternativă de deplasare la serviciu, descongestionarea traficului rutier, ca efect al diminuării numărului deplasărilor cu autoturismul, pe distanțe scurte și medii“.
Proiectul a fost ignorat. În mandatul Firea nu s-a construit niciun metru de pistă de biciclete, iar traficul este mai prost decât în mandatul lui Sorin Oprescu, fostul edil.
Proiectul „Ai parcat ca un bou“ continuă
Proiectul Newborn a fost bifat de Firea. Primarul a anunțat că programul de sprijin pentru cuplurile infertile continuă și în 2019. Pe baza lui, se acordă un ajutor financiar de 13.800 de lei, de familie.
Al treilea proiect cerut de bucureșteni este „Pista de alergare din tartan, în Herăstrău“. Aceasta nu a fost amenajată, porțiunea unde se aleargă este îngustă, înclinată spre lac și cu crăpături. S-au făcut marcaje pe o porțiune mică.
Mihai Gutanu a cerut „Aplicaţie de avertizare parcare neregulamentară“. Și a argumentat: „Toţii şoferii vor avea de câştigat.
În acest moment, unii şoferi pun un bilet pe parbriz pe care îşi scriu numărul de telefon. Fac asta atunci când ştiu că autoturismul lor este parcat neregulamentar şi blochează un alt autoturism.
Proiectele propuse de bucureșteni pentru Capitală
Această aplicaţie conectează într-un server de mare capacitate (dispecerat online) numărul de înmatriculare al autoturismului, cu numărul de telefon al şoferului logat la aplicaţia respectivă.
În acest fel, şoferii vor primi informaţii regulat prin sms, informații de felul: Vine furtuna! Strada X e blocată! Devieri de circulaţie“.
În București, rămâne ca fiecare să parcheze unde poate.
Pe aceeași lungime de undă a fost Valentin Dincă. El a propus: „Aplicație pentru telefonul mobil de semnalare a locurilor de parcare libere“.
Obiectivul ar fi: „Facilitarea identificării spațiilor de parcare libere din centrul orașului de către șoferi“, iar un proiect pilot a fost propus pentru parcarea din apropierea Hotelui Hilton.
Deși a fost estimat un buget de doar 190.000 de euro, proiectul nu s-a făcut.
SMURD-ul social nu funcționează
Au existat și proiecte punctuale, cum ar fi: „Pietonale în cartierul creativ“ sau „Amenajare parcare Decebal“, ori „Monument la Sala Dalles în memoria martirilor din 1989“. Unele proiecte, pe cât sunt de necesare, pe atât sunt de SF în contextul actual.
„Tehnologie revoluționară de eliminare a infecțiilor nosocomiale din spitale cu ajutorul roboților“. Așa ceva nu există în zecile de spitale administrate de Primăria Capitalei.
S-a solicitat proiectul „SMURD social - Aplicație IT pentru toate persoanele aflate în stare de vulnerabilitate“.
„Obiectivul general al proiectului este dezvoltarea infrastructurii sociale și facilitare în accesare rapidă a serviciilor de specialitate de către persoanele aflate în stare de vulnerabilitate, domiciliate în București“, a scris Caton Musceleanu. Fără succes.
SOS pentru tramvaie
O ideee ingenioasă a fost: „Menținerea liberă a liniilor de tramvai, înainte de intrarea în intersecție, prin sistem video automat de detecție“, a lui Andrei Rigu.
Acesta a identificat corect: „Există o practică încetățenită la nivelul Bucureștiului, de ocolire a coloanei de mașini care așteaptă la semafor pentru a ajunge în fața ei și a depăși mai rapid intersecția.
Această practică este ilegală și, deși este câteodată sancționată de Poliția Rutieră, se produce foarte des și la nivelul tuturor sectoarelor orașului.
În acest moment, Poliția Rutieră este depășită de amploarea acestui fenomen. Mai mult, manevra reprezintă un risc pentru călătorii care așteaptă în stație, pietonii care traversează“.
Practica de depășire a coloanei de mașini este un succes și în ziua de azi.
➤ Newsweek România a cerut un punct de vedere oficial, dar Primăria Capitalei nu a răspuns cererii.