Avertismentul a fost făcut de Dragoș Cabat, analist economic și membru în board-ul CFA România, în emisiunea iBani, realizată de Ștefana Todică.
Dragoș Cabat: “Noi eram "lohn-iștii" Europei, acum 20 de ani. Între timp, baza economiei românești a devenit industria auto și de componente auto, și tot ce înseamnă orizontala, legat de aceste lucruri.
Care este industria din România care va fi puternic afectată de războiul comercial al lui Trump?
Și atunci, având în vedere că piețele noastre principale de export sunt Germania, Franța, Italia - pentru componente auto, adică marii producători auto ai Europei, (...) în toate aceste sectoare vom fi loviți foarte puternic.”
“Indiferent că vindem componentele pentru europeni, pentru americani sau pentru asiatici, taxele vamale sunt aceleași, pentru că o bună parte sau parte dintre aceste mașini ajungeau tot în Statele Unite.
Citește și: Fabrica de soare a României: 831 de proiecte pentru energie curată și facturi mai mici
Deci ne așteaptă o perioadă grea. Pentru cei care au fabrici în industria de componente auto și industria auto este o perioadă dificilă”, a spus Cabat.
El a explicat că perioada de 90 de zile în care taxele au fost suspendate de către președintele american nu se referă și la industria auto, și că acest lucru va duce la comenzi în scădere, în perioada următoare.
Dragoș Cabat: “Se pare că, în ceea ce privește industria auto, Trump ține să protejeze producătorii americani. Și atunci, toată lumea se așteaptă (...) să se scumpească automobilele. Nu se știe câte se vor mai vinde, de unde, cum. Și atunci sigur că se va ajusta și producția în prima parte a anului, cel puțin până când ne lămurim ce taxe vor fi, dacă vor fi, cum vor fi.”
“Scăderea prețului carburanților nu trebuie să ne bucure”
Pe de altă parte, unul dintre efectele deja vizibile ale războiului comercial este ieftinirea petrolului, prin urmare și a carburanților la benzinării, inclusiv în România.
Deși e o veste bună, momentan, pentru șoferi, poate fi un semn de încetinire economică.
Citește și: România vrea autonomie energetică până în 2032. Burduja: „Ne dublăm producția”. Rolul Neptun Deep
“Această scădere a prețului la petrol vine în mână în mână cu posibilitatea de recesiune sau de creștere economică mult mai redusă, și nu trebuie să ne bucure”, a explicat Dragoș Cabat.
El s-a arătat însă optimist în ceea ce privește situația de pe burse, caracterizate acum de o volatilitate crescută.
“Este o perioadă în care trebuie să avem multă răbdare. Dacă vorbim despre cei care investesc pe termen lung, sigur că principalul lucru e să nu se sperie și să aștepte, pentru că oricât de volatilă și de haotică ar fi perioada aceasta, ea se va termina la un moment dat. Pe termen lung tendința este de apreciere a piețelor”, a spus Cabat.