Preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), Sabin Sărmaş, spune, într-un interviu pentru G4media, că inclusiv declarațiile pe propria răspundere vor putea fi semnate electronic. Deși a fost adoptată săptămâna trecută, Ordonanța de Urgență nu a fost publicată încă în Monitorul Oficial. Prevederile ordonanței intră în vigoare abia după publicarea în MOF.
Întrebat ce noutăți aduce ordonanța de urgență referitore utilizarea semnăturii electronice pentru instituțiile publice, Sărmaș a spus că sunt trei aspecte importante pe care ordonanța de urgență le vizează „obligativitatea autorităților și instituțiilor publice de a primi documente electronice, oligativitatea acestora de a răspunde tot printr-un document electronic dacă solicitantul nu a optat altfel, respectiv obligativitatea de a implementa proceduri simple pentru primirea în mod electronic a documentelor.”
Practic, de la intrarea în vigoare a ordonanței, dacă un cetățean alege să nu se mai deplaseze la ghișeu are această posibilitatea și poate să comunice exclusiv online atunci când accesează servicii publice.
De asemenea, referitor la posibilitatea ca firmele private să poată trimite documente semnate electronic către instituțiile publice, Sabin Sărmaș a declarat că beneficiarii acestei ordonanțe sunt toți cetățenii României, dar pe termen scurt vor avea un avantaj cei care deja dețin semnături electronice.
„Companiile au un avantaj în această privință, deținând astfel de mijloace. Regulile de utilizare a semnăturii electronice în relația dintre companii sunt în vigoare din 2014, dar exista un vid legislativ și mai ales o lipsă a obligativității utilizării, în ceea ce privește relația cetățean/companie cu instituțiile publice. (...) După adoptarea OUG-ului, actualele declarații pe propria răspundere pentru ieșirea din locuință și adeverințele de la angajator vor trebui printate și semnate olograf ca și până acum sau vor putea fi semnate electronic?”
Citește interviul în întregime pe G4media.