Tehnologia și platformele de social media interzise în China, articole plătite, dar distribuite fără semnul de marcare a publicității, politicieni români “prieteni” și firmele chinezești sau cele românești înființate de cetățeni chinezi au fost principalii promotori ai propagandei Partidului Comunist Chinez în pandemia românească, scrie publicația Buletin.de
În România, propaganda chinezească a urmat același direcții ca pretutindeni, dar a avut un mic condiment local – „prietenia dintre cele două popoare”, o legătură sentimentală moștenită de pe vremea regimului comunist și îmbrățișată încă de nostalgici.
O mare parte dintre mesajele transmise de oficialii chinezi prin intermediul presei românești au fost bazate tocmai pe un astfel de discurs recuperator al istoriei comune recente. În spatele Chinei prietene, mecanisme economice au făcut ca, în plin lock-down, economia de la Beijing să înflorească în relația cu România.
În România, mesajele referitoare la noul coronavirus au urmat două direcții: pe de o parte, au încercat să minimizeze rolul Chinei în propagarea Covid19 și, pe de cealaltă parte, au vrut consolidarea imaginii statului prieten, salvator al planetei, o națiune chineză care excelează în umanitate și ajutor, în plină criză de materiale sanitare.
Ieșirea României din starea de urgență și atenuarea nevoii de materiale sanitare au dus la schimbarea paradigmei. Așa că regăsim mesaje legate de performanțe economice sau tehnologie, de națiunea capabilă să relanseze și să reclădească lumea. (Mai multe detalii aici)