De ce au naufragiat corvetele în birocrație

DE Petru Zoltan | Actualizat: 06.11.2020 - 14:07
Ludovic Orban și gen. (r) Bogdan Ciucă, actualul ministru al apărării
Ludovic Orban și gen. (r) Bogdan Ciucă, actualul ministru al apărării

Au trecut mai bine de patru ani de la demararea procesului de identificare a unui constructor al navelor militare.

SHARE

Ministrul Apărării, generalul Nicolae Ciucă, a anunțat că nu va semna contractul până când nu se vor finaliza toate procesele deschise de compania Damen, unul dintre participanții la licitație. Pe rolul instanțelor se află trei procese deschide de Damen, însă doar unul mai are legătură directă cu licitația adjudecată de francezi.

Întâmplător sau nu, olandezii de la Damen au decis în primăvara acestui an să-l numească în funcția de director general al Damen România pe generalul Gheorghe Savu, fostul șef al Direcției de Informații a Armatei și prieten cu ministrul Nicolae Ciucă.

În schimb, premierul Ludovic Orban a criticat public acțiunile deschise în instanță de compania Damen, pe care le consideră „o hărțuire greu de acceptat“. Mai mult, premierul a spus că procesul principal - contestația împotriva deciziei de adjudecare a contractului către consorțiul Naval Group & Șantierul Naval Constanța - a fost tranșat în favoarea Naval Group.

Contract cu dedicație de la Cioloș pentru Damen

Afacerea „corvetă multifuncțională“ a fost demarată de Guvernul României, în anul 2016. Premierul de atunci, Dacian Julien Cioloș, a emis o Hotărâre de Guvern, contrasemnată de ministrul Apărării, Mihnea Motoc, prin care contractul pentru construcția celor patru corvete a fost atribuit direct companiei olandeze Damen.

APE TULBURI Fregata „Regina Maria” este departe de ce ar trebui să fie noile corvete ale Ministerului Apărării, dar premierul Orban și ministrul 
Ciucă nu se înțeleg - Foto: INQUAM PHOTOS/ Bogdan Chesaru

Motivul: aceasta ar fi fost singura companie care putea să construiască corvetele cerute. Nimic mai fals, de fapt. Pentru că, în realitate, așa cum s-a dovedit ulterior, existau mai multe companii pe piața Uniunii Europene care aveau capacitatea de a construi și livra corvete multifuncționale.

Controversata Hotărâre de Guvern, asumată de Cioloș și Motoc, a fost anulată ulterior de Guvernul PSD pentru că Ministerul Apărării Naționale nu obţinuse acordul Parlamentului pentru achiziţia care depăşea 100 de milioane de euro.

Cine a câștigat licitația internațională

Achiziționarea celor patru corvete multifuncționale a fost apoi obiectul unei noi proceduri. În cursa pentru câștigarea contractului s-au încris francezii de la Naval Group, italienii de la Fincantieri și olandezii de la Damen.

Ministerul Apărării a decis
care e oferta cea mai
bună pentru construcția
corvetelor, dar contractul
nu s-a semnat încă

Newsweek România a prezentat în exclusivitate, încă din noiembrie 2018, oferte depuse de cele trei companii: Fincantieri a oferit 1,34 miliarde de euro, Damen - 1,255 miliarde de euro și Naval Group - 1,2 miliarde de euro. Ministerul Apărării Naționale i-a anunțat pe francezi că au câștigat licitația, dar contractul nu a fost încă semnat.

De ce? Olandezii de la Damen au contestat licitația la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, respectiv la Curtea de Apel București, dar au pierdut irevocabil procesul.

Procesele deschise de Damen

În paralel, avocații companiei Damen au deschis mai multe procese adiacente, care nu au legătură direct cu rezultatul licitației. De exemplu, dosarul 4113/2/2019 are ca obiect soluționarea unei contestații de atribuire formulate în temeiul Legii 101/2016.

Specialiștii consultați de Newsweek România susțin că „Existența căilor de atac incidentale formulate în dosarul 21131/3/2019 nu înlătură caracterul definitiv al Hotărârii nr. 1149/13.07.2020 prin care a fost soluționat acest dosar. Pe cale de consecință, începând cu data pronunțării definitive în Dosarul 4113/2/2019, pe rolul instanțelor de judecată nu își mai are rostul vreo contestație în legătură cu Procedura Specifică“. Primul termen al procesului este 18 noiembrie 2020.

Dosarele 47/2/2020 și 6869/2/2019 au ca obiect soluționarea unor acțiuni în anulare formulate în temeiul Legii nr. 554/2004 și, pe cale de consecință, existența lor nu constituie temei legal pentru împiedicarea semnării contractului de achiziție publică atribuit francezilor, mai spun specialiștii.

Citește și: Pommellet, Naval Group: Programul corvetelor înseamnă transfer de înaltă tehnologie pentru România

Negocieri diplomatice pe axa București - Paris

Tergiversarea semnării contractului de către ministrul Apărării, generalul Nicolae Ciucă, nu este pe placul partenerilor francezi. Nu este nici pe placul premierul Ludovic Orban, cel care a criticat direct procesele deschise de compania olandeză Damen.

„Mi se pare o hărțuire greu de acceptat. Procesul principal... anume contestația împotriva deciziei de adjudecare a contractului către consorțiul Naval Grup - Șantierul Naval Constanța a fost respinsă prin hotărâre judecătorească definitivă. (…) Atâta timp cât instanţa s-a pronunţat prin hotărâre definitivă pe subiectul principal, decizia de adjudecare, din punctul meu de vedere nu mai există niciun fel de problemă juridică pentru negocierea şi semnarea contractului“, a declarat premierul Ludovic Orban.

Acesta a efectuat o vizită oficială la Paris în perioada 26-27 octombrie a.c., prilej cu care a discutat inclusiv despre contractele de înzestrare a Armatei Române: corvete multifuncționale și baterii de coastă.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te