A fost al 22 -lea MiG 21 prăbușit în România din 1994 încoace. Elicopterul IAR 330- Puma, trimis în misiune de căutare salvare s-a prăbușit și el.
Cauzele prăbușirii celor 22 de MiG-uri 21 sunt următoarele: defecțiuni tehnice, erori umane, impactul cu păsări. 11 piloți și-au pierdut viața în aceste accidente, restul reușind să se catapulteze cu succes.
Citește și: Florin Chilian, acuzat că și-a bătut iubita, nu vede atrocitățile din Ucraina: Rusia e stat agresor?
Aproape 400 de avioane MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii '60-'80.
111 dintre ele au fost modernizate cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile NATO, între 1997 și 2002.
Citește și: Veterani din forțele speciale britanice se alătură ucrainenilor: „Știm că Putin respectă SAS”
În prezent, mai sunt în funcțiune sub 25 de MiG 21 Lancer, care vor rămâne în serviciu încă trei ani.
Citește și: Ambasadorul Rusiei s-a plâns MAE că Raiffeisen, BRD și Banca Transilvania refuză clienții ruși
Accidentele cu MiG 21 și cauzele lor
La 2 martie 2022, o aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, dispărând de pe radar într-o zonă cuprinsă între localităţile Cogealac şi Gura Dobrogei. Aeronava decolase de la Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, în jurul orei 19,50, conform MApN. Pilotul a fost găsit decedat.
MApN respinge orice conexiune cu situația de război din Ucraina. Prima ipoteză de lucru a anchetatorilor este o defecțiune tehnică ce ar fi dus la prăbușirea aeronavei la scurt timp după decolare.
Un elicopter IAR 330-Puma care a decolat, în jurul orei 20,21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei MiG 21 LanceR, s-a prăbuşit şi toate cele șapte persoane aflate la bord au decedat.
În cazul elicopterului prima ipoteză este depunerea givrajului (gheții) pe palele rotorului ceea ce ar fi dus la scăderea portanței și prăbușirea aeronavei.
20 aprilie 2021 - Un avion MIG 21 Lancer, aparţinând Bazei aeriene 71 din Câmpia Turzii - Cluj, s-a prăbuşit în apropiere de Reghin, judeţul Mureş. Pilotul a reuşit să se catapulteze.
20 aprilie 2018 - Un avion militar MiG-21 LanceR care făcea un zbor de instrucție s-a prăbușit în județul Mureș, iar pilotul a reușit să se catapulteze.
7 iulie 2018 - Un MiG 21 Lancer, care participa la mitingul organizat cu prilejul Zilei Porţilor deschise de la Baza Aeriană Borcea, s-a prăbuşit în timpul demonstraţiei, în apropierea staţiei de taxare de la Feteşti. Pilotul, locotenent-comandorul Florin Rotaru, în vârstă de 36 de ani, a murit, după ce a refuzat să se catapulteze, el rămânând la manşă pentru a duce avionul cât mai departe de oamenii care participau la eveniment. Cauza: eroare umană.
12 iunie 2017 - Un aparat MiG-21 Lancer, din cadrul Flotilei 86 a Forţelor Aeriene Române, s-a prăbuşit la aproximativ 8 km de pista Aeroportului Internaţional Mihail Kogălniceanu. Avionul decolase de la Baza aeriană Mihail Kogălniceanu şi efectua un zbor de antrenament. Pilotul avionului era conştient.
1 noiembrie 2010 - O aeronavă militară MiG-21 Lancer cu dublă comandă s-a prăbuşit lângă baza militară de la Câmpia Turzii. Cei doi piloţi şi-au pierdut viaţa. Aeronava executa o misiune de cercetare meteo în vederea pregătirii unor zboruri de instrucţie.
22 noiembrie 2006 - O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită "instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă". Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat. Cauza: pierdere stării de conștiență a pilotului.
8 martie 2005 - Un avion MiG 21 Lancer cu simplă comandă aparţinând Bazei Aeriene 86 Feteşti s-a prăbuşit în zona localităţii Însurăţei, din judeţul Brăila. Pilotul s-a catapultat, supravieţuind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus aproape în întregime. Accidentul a avut drept cauză probabilă pierderea stabilităţii aerodinamice a aeronavei prin acţionarea energică de către pilot a comenzilor, pentru asigurărea avantajului câştigării luptei aeriene. Cauza: eroare umană.
26 august 2004 - Două aeronave MiG 21 Lancer cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Câmpia Turzii, piloţii reuşind să se catapulteze şi fiind recuperaţi. Cauza accidentului a fost reprezentată de o eroare umană, dar şi de condiţii meteo nefavorabile.
26 septembrie 2003 - Un avion MiG 21 Lancer s-a prăbuşit în apropiere de Câmpia Turzii, iar pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereuşind să se catapulteze. Accidentul aviatic s-a produs pe un deal din vecinătatea comunei Viişoara. Aparatul de zbor aparţinea unităţii aviatice de la Luna şi executa un zbor de antrenament. Cauza a fost dezorientarea spaţială.
23 octombrie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
26 martie 2002 - Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.
21 februarie 2002 - Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
13 iulie 2001 - Un aparat al SC Aerostar Bacău s-a prăbuşit într-o zonă muntoasă din dreptul localităţii Tazlăul Mare, iar pilotul a reuşit să se catapulteze. Comisia care a anchetat cauzele prăbuşirii avionului militar MIG 21 Lancer a exclus varianta erorii de pilotaj, concluzie la care anchetatorii au ajuns după decodarea cutiei negre a aparatului de zbor. Cauza: defecțiune tehnică.
17 august 1999 - Un aparat cu dublă comandă al Bazei Aeriene 95 s-a prăbuşit în apropierea unităţii de aviaţie din Bacău. Cauza a constituit-o o eroare în tehnica pilotajului. Ambii piloţi s-au salvat prin catapultare. Avionul s-a prăbuşit imediat după decolare, la circa trei kilometri de capătul pistei. Cauza: eroare umană.
10 decembrie 1997 - Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.
22 mai 1997 - Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.
29 august 1995 - Un avion MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit pe aerodromul Giarmata, de lângă Timişoara. Cei doi piloţi au reuşit să se salveze prin catapultare.
27 iulie 1995 - Un avion MiG 21, de la UM 019051-Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
14 octombrie 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit, iar pilotul Adrian Truşcă şi-a pierdut viaţa. În urma anchetei s-a constatat că erorile pilotului au stat la baza accidentului. Cauza: eroare umană.
18 mai 1994 - Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.