EXCLUSIV: Directorul Unifarm a eșuat să transforme compania în centru unic de achiziții sanitare

DE Silviu Sergiu | Actualizat: 05.05.2020 - 17:46
Adrian Ionel   Foto: Sănătatea TV
Adrian Ionel Foto: Sănătatea TV

Directorul Companiei Naționale „Unifarm”, Adrian Ionel, a încercat, în noiembrie 2019, să transforme societatea pe care o conduce în Centru Național de Achiziție, Păstrare, Transport și Distribuție a Medicamentelor.

SHARE

Cu două luni înainte de izbucnirea epidemiei de SARS-CoV-2 la nivel mondial, Adrian Ionel a încercat să-l convingă pe fostul ministru al Sănătății, Victor Costache, să promoveze o hotărâre de guvern prin care Unifarm controla achizițiile de „medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale, echipamente de protecție, servicii, combustibili și lubrefianți pentru parcul auto”.

Fără succes însă.

Dacă actul normativ ar fi fost adoptat de guvern, directorul Unifarm și societatea sa ar fi beneficiat comercial din plin de actuala pandemie.

Actul normativ s-a blocat însă pe traseu. Surse din cadrul Ministerului Sănătății, familiare cu subiectul, au declarat Newsweek România că unul dintre motivele principale pentru care proiectul de hotărâre nu a trecut prin guvern a fost faptul că acesta încălca legislației din domeniul concurenței.

Cine este Unifarm

Înființată în anul 1935, Compania Națională “Unifarm” S.A., cu capital de stat, este, în prezent, „unul dintre principalii distribuitori de produse farmaceutice și parafarmaceutice din România”, potrivit site-ului companiei.

Obiectul său de activitate îl constituie, în principal, „asigurarea rețelei sanitare cu medicamente, produse farmaceutice și parafarmaceutice, produse tehnico-medicale, aparatură și echipamente sanitare, seruri și vaccinuri, reactivi și alte produse din producția internă proprie si din import.”

„CN Unifarm S.A. colaborează cu Ministerul Sănătății în vederea asigurării programelor naționale de sănătate organizate și finanțate de acest minister, prevăzute în Legea nr. 100/1998 privind asistența de sănătate publică”, scrie în prezentarea de pe site-ul companiei.

În prezent, unitățile sanitare pot achiziționa medicamente și materiale sanitare de pe piața liberă, cu respectarea criteriilor legale privind achizițiile publice și standardele de calitate.

Pe această piață, Unifarm este un jucător în competiție cu distribuitorii privați. Legislația nu obligă spitalele să cumpere exclusiv de la Unifarm.

Modificări legislative

Ori tocmai acest lucru a dorit Adrian Ionel, actualul director al Companiei Naționale „Unifarm” S.A., să-l impună prin schimbarea legislației.

Pe 12 noiembrie 2019, el i-a trimis pe mail fostului ministru Victor Costache un proiect de hotărâre de guvern privind desemnarea C.N. UNIFARM S.A. ca unitate de achiziții centralizată, hotărâre însoțită și de o notă de fundamentare.

Potrivit proiectului, „Compania Națională UNIFARM S.A. va opera ca Centru Național de Achiziție, Păstrare, Transport și Distribuție Națională a Medicamentelor, în condiții de temperatură și umiditate controlată, prin asociere și în parteneriat cu direcțiile de sănătate publică”.

Este vorba de „medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale, echipamente de protecție, servicii, combustibili și lubrefianți pentru parcul auto”.

Motivul invocat de conducerea Unifarm a fost eliminarea variației prețurilor la care unitățile sanitare cumpără medicamente și materiale, variație ce ajunge „chiar la valori de 10 ori mai mari”.

„Prin această măsură, Ministerul preconizează că vor fi realizate economii ca urmare a faptului că pentru o cantitate mare de produse achiziționate prețul va fi mai mic decât dacă s-ar achiziționa o cantitate mică de produse”, precizează proiectul de hotărâre de guvern.

Nota de fundamentare aduce precizări suplimentare: „În prezent, fiecare spital/unitate sanitară cu paturi desfășoară în mod individual procedurile de achiziții publice pentru achiziția de medicamente, materiale sanitare, echipamente medicale, echipamente de protecție, servicii, combustibili și lubrefianți pentru parcul auto.

Datorită(sic!) acestui fapt, sunt situații în care prețurile de achiziție a medicamentelor, materialelor sanitare, echipamente medicale, echipamente de protecție, servicii, combustibili și lubrefianți pentru parcul auto diferă, la același produs cu aceleași specificații tehnice, de la un spital la altul chiar și în situația în care produsul provine de la același producător sau distribuitor”.

Proiectul promovat de conducerea Unifarm promitea că „prin organizarea achizițiilor la nivel național, organizate de C.N. Unifarm S.A., s-ar fi asigurat:

  • eradicarea variațiilor de preț;

  • continuitate în achiziționarea produselor și serviciilor;

  • calitate uniformă a produselor și serviciilor;

  • gestionarea eficientă a resurselor financiare alocate;

  • scurtarea timpilor de achiziție și optimizarea procedurilor de plasare a produselor la nivelul unităților sanitare publice cu paturi din rețeaua Ministerului Sănătății și reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, cât și pentru unitățile ce administrează servicii de ambulanță;

  • un preț de achiziție scăzut.

Prețuri mai mici?

Teoretic, dacă ar fi devenit unic achizitor de medicamente și materiale pentru unitățile sanitare de stat, Unifarm ar fi putut negocia prețuri mici. Teoretic. În practică nu există nicio garanție că acest lucru s-ar fi întâmplat, iar prețurile de achiziție nu ar fi fost umflate.

Mai ales că lucrul acesta s-a întâmplat deja pe fondul pandemiei, când C.N. Unifarm S.A., beneficiind de un credit de urgență în valoare de 230 de milioane de dolari garantat de stat, a achiziționat medicamente și materiale necesare în lupta cu COVID-19.

Achiziții directe așa cum prevede legea în timpul stării de urgență. Achiziții din China și Turcia, la prețuri supraevaluate, potrivit relatărilor cotidianului Libertatea. Acest lucru a determinat spitalele să refuze să mai cumpere scump de la C.N. Unifarm S.A, deși aveau semnate pre-contracte în acest sens.

Citește și: EXCLUSIV Spitalele nu mai fac achiziții anti-COVID prin UNIFARM. Sunt scumpe și se tem de corupție

HG-ul promovat de Adrian Ionel viza atât de nevoile generale ale sistemului sanitar din România, cât și nevoile speciale, cum sunt cele generate de epidemia COVID- 19.

Articolul 703 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii referitoare la medicamentele utilizate pentru rezolvarea unor nevoi speciale prevede, la alin. (2) că „Agenția Națională a Medicamentului poate autoriza temporar distribuția unui medicament neautorizat în situația unei suspiciuni de epidemie sau în cazul unei epidemii confirmate cu agenți patogeni, toxine, precum și în cazul unei suspiciuni de răspândire ori răspândire confirmată de agenți chimici sau radiații nucleare care ar putea pune în pericol sănătatea populației ori în alte cazuri de necesitate neacoperite de medicamentele autorizate, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului sănătății.”

Astfel, Unifarm ar fi fost unica entitate care ar fi aprivizionat spitalele de stat din România cu medicamente anti-COVID 19.

Directorul CN Unifarm SA nu a dorit să comenteze pe marginea acestui subiect și ne-a recomandat să ne adresăm biroului de presă. Toate solicitările trimise de Newsweek România pentru furnizarea de instformații de interes public, în baza Legii 544/2001, nu au primit niciun răspuns până în momentul de față.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te