În toamna anului 2014, Victor Ponta se afla în campanie electorală. Candida la președinția României împotriva lui Klaus Iohannis.
Citește și: Ponta, milionar din avocatură, deși a intrat în Barou prin fals. De ce are interzis să profeseze?
Victor Ponta avea nevoie de imagine, iar românii voiau autostrăzi. Așa că, Ponta - premier la acea oră - a decis să forțeze deschiderea unui lot din autostrada Sibiu - Orăștie. Asta, deși specialiștii avertizau asupra numeroaselor nereguli existente pe acel tronson de autostradă.
Cum a forțat Ponta, în campania din 2014, deschiderea unei autostrăzi care s-a prăbușit după un an?
Pe 14 noiembrie 2014, lotul trei al autostrăzii Sebeș-Deva, între Sălişte şi Cunţa, a fost inaugurat de Victor Ponta şi Ioan Rus. Peste numai 2 zile urma să se desfășoare cel de-al doilea tur al alegerilor prezindențiale în care Victor Ponta pornea cu prima șansă în fața lui Iohannis.
Citește și: Ponta, consultanță de 350.000 lei pentru chinezii care cresc porci în România. Serviciile, la secret
Specialiștii avertizau, atunci, că nu a fost rezolvată o mare problemă care a întârziat lucrarea cu un an și jumătate. Era vorba de o alunecare de teren care amenința să înghită bucăți de autostradă. Valoarea contractului pentru cei 21 de km dintre Cunța și Săliște a fost de 138.000.000 euro.
Mai jos aveți o imagine luată de pe autostradă în săptămâna inaugurării acesteia de către Ponta:
O autostradă deschisă pentru victoria lui Ponta în fața lui Iohannis
Totuși, autostrada a fost inaugurată în ziua dinaintea alegerilor. Maestru de ceremonii a fost Narcis Neaga, un individ sulfuros și fără scrupule, directorul la Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale (fostul CNADNR, actualul CNAIR).
În pofida acestui exercițiu de imagine, Ponta a pierdut alegerile desfășurate pe 16 noiembrie.
La doar câteva zile de la inaugurare (foto jos), pe autostradă au apărut crăpături în asfalt.
Câteva luni mai târziu, în 2015, o bucată de sute de metri din zona viaductului Aciliu a luat-o la vale. Șeful drumurilor, Narcis Neaga, a declarat, atunci, că e vorba de infiltrații de apă în autostradă și de o alunecare de teren. Apoi, a acuzat constructorul că nu a efectuat corect lucrările la terasamente.
Adevărul este că, Narcis Neaga ignorase, în 2014, un document în care erau trecute zeci de nereguli la autostradă, care ar fi trebuit remediate înainte de inaugurare. A trecut peste opinia specialiștilor doar pentru a-i oferi lui Ponta o inaugurare care să îi folosească în campania electorală.
Ponta și Neaga au inaugurat o bucată de autostradă care a pus în pericol participanții la trafic.
Lotul 3 al autostrăzii Sibiu - Sebeș, inaugurat de Ponta a fost închis timp de un an. O bucată de 200 de metri de autostradă a foste demolată și reconstruită. Autostarda a fost redeschisă în octombrie 2016, după un an de lucrări.
Neaga a supravegheat lucrările la autostrada prăbușită cu proprii oameni
Narcis Neaga avea să fie reținut de DNA deoarece „în 15 mai 2014, Narcis Neaga, în calitate de director general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din Romania SA (CNADNR), a procedat la suspendarea abuzivă a unui contract de servicii privind ''Supervizare Autostrada Orăștie - Sibiu' și a plaților aferente acestuia”.
DNA precizează că, ulterior, acesta a desemnat Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov pentru a superviza lucrările de construcție a autostrăzii și pentru a îndeplini obligațiile contractuale în perioada de desfășurare a contractelor de lucrări privind: ''Proiectare și execuție Autostrada Orăștie - Sibiu, Lot 3.
Spus pe scurt: Neaga a decis să supervizeze lucrările la autostrada care s-a prăbușit cu oameni de la compania pe care o conducea - CNADNR, reziliind contractul cu o firmă independentă.
Ponta și Dan Șova - Foto: gov.ro
Neaga a scăpat de dosar după o decizie controversată a CCR, așa cum au fost multe în acei ani.
Autostrada refăcută cu bani publici
Autostrada a fost refăcută de către Compania de Autostrăzi și Drumuri pentru 3.000.000 de euro. Lucrarea a fost prost realizată. Autostrada s-a lăsat 7 centimetri în 2019.
Citește și: Autostrada prăbușită de cuplul „Neaga – Ponta” a început să alunece
În 2021, a reapărut vechea problemă a alunecărilor de teren și a fost nevoie de alte intervenții.
Citește și: VIDEO Zona viaductului Aciliu din Autostrada Deva – Sibiu, prăbușită în 2015. Ce probleme mai sunt
În 3 ani de guvernare, Ponta nu a deschis niciun tronson nou de autostradă. Toate inaugurările au fost făcute pe autostrăzi la care lucrările fuseseră începute înainte de mandatul său de premier.