Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) va analiza, joi, recursul depus de Călin Georgescu, după ce Curtea de Apel București a respins cererea acestuia de anulare a deciziilor Biroului Electoral Central (BEC) privind suspendarea procesului electoral pentru alegerile prezidențiale din 2024.
ICCJ decide joi dacă se reia turul II al prezidențialelor. Ce șanse are Călin Georgescu la recurs
Prorusul Călin Georgescu, care a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale după o campanie extrem de agresivă pe TikTok, orchestrată de zeci de firme, ferme de boți și trolli cu legături directe le Kremlin, contestă hotărârile BEC nr. 230D, 231D și 232D din 2024, care au fost adoptate după ce Curtea Constituțională a României (CCR) a anulat alegerile, invocând utilizarea nelegitimă a tehnologiilor digitale și finanțarea netransparentă a campaniei.
Deciziile BEC au dus la sistarea procesului electoral, atât în țară cât și în diaspora, oprind activitatea Biroului Electoral Central și a birourilor județene.
„Respinge cererea de chemare în judecată, astfel cum a fost modificată şi precizată, ca neîntemeiată. Respinge cererea de intervenţie accesorie în favoarea contestatorilor, formulată de intervenienta Public Attitude, ca neîntemeiată”, este decizia pronunţată, în 31 decembrie, de instanţa Curţii de Apel Bucureşti, potrivit News.ro.
Citește și: Avocații lui Călin Georgescu vor să răstoarne decizia CCR privind prezidențialele. Ce șanse au?
Georgescu a contestat și decizia CCR, atacând-o la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), solicitând suspendarea efectelor acesteia și continuarea procesului electoral cu un tur doi între el și Elena Lasconi.
Citește și: Steagul invaziei rusești în Ucraina, promovat de George Simion la protestul AUR pro-Călin Georgescu
Citește și: „Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu
În plus, el a acuzat Guvernul, Curtea Constituțională, Ministerul Apărării Naționale și SRI de manipularea votului, distorsionarea șanselor electorale și utilizarea ilegală a inteligenței artificiale în campania electorală.
Citește și: Fost ofițer SRI prins că fura informații confidențiale, fan Călin Georgescu. Soția e angajată la SRI
Citește și: Manipularea lui Călin Georgescu. Pagina "Pustoaica, Fetite Romania", convertită în România Ortodoxa
Campania rusească de "zombificare" a electoratului din România
Reamintim că prorusul Călin Georgescu a declarat investiții ZERO în campania sa electorală, deși în urma dezvăluirilor de presă s-au descoperit sume de zeci de mii de euro cu care au fost plătiți diverși influenceri și interlopi pe rețeaua de socializare chinezească. Mai mult, analiștii economici susțin că o astfel de campanie extrem de agresivă făcută de și în numele lui Georgescu se ridică la zeci de milioane de euro, iar în spatele operațiunii se află Rusia. De altfel, Rusia a reacționat imediat cu critici după ce CCR a anulat alegerile prezidențiale din România.
Citește și: Rețea rusă implicată în creșterea lui Călin Georgescu. Campanie mamut cu fake news încă din pandemie
Citește și: Propaganda rusească pro-Călin Georgescu: „România profundă aspiră la un regim așa cum e în Rusia”
O agenție de publicitate online cu legături rusești, AdNow, a jucat un rol semnificativ în promovarea lui Călin Georgescu, candidat pro-Putin în alegerile prezidențiale din România, conform unei investigații Financial Times.
Firma a fost anterior implicată în campanii masive de dezinformare despre vaccinurile anti-Covid în Europa, utilizând tehnici sofisticate de profilare a utilizatorilor.
AdNow, fondată în 2014 în Rusia, a fost identificată ca un pilon central al propagandei rusești în Europa.
Operațiunea rusă a AdNow a fost, de asemenea, implicată într-o campanie masivă de dezinformare în Franța și Germania în timpul pandemiei Covid pentru a discredita eficacitatea vaccinurilor Pfizer și AstraZeneca, în timp ce Rusia își dezvăluia propriile vaccinuri Sputnik.
Conform investigației FT, AdNow a fost utilizată recent pentru a influența electoratul din România, susținându-l pe Călin Georgescu prin mesaje anti-vacciniste, naționaliste și mistice.
„Operațiunile lor se bazează pe ingineria socială, încercând să declanșeze emoții pentru a atrage utilizatorii în capcana anunțurilor înșelătoare,” a explicat Petko Petkov de la BG Elves, un grup de experți în securitate cibernetică care a analizat operațiunile AdNow.
Rădăcinile rusești ale AdNow
Deși firma și-a mutat sediul în Bulgaria și a trecut prin schimbări de proprietate, legăturile cu cercuri pro-ruse persistă. Fondatorii originali ai AdNow sunt asociați cu campanii politice ale Kremlinului. Mai mult, firma a fost conectată la Mihai Rotariu, un om de afaceri român cu relații apropiate de Ambasada Rusiei și de grupuri ultranaționaliste locale.
Fondatorul și directorul general al AdNow LLC între 2014 și 2018 a fost Iulia Serebryanskaya, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat în campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a fost director de comunicare pentru partidul de guvernământ Rusia Unită.
Citește și: Călin Georgescu recunoaște legăturile și întâlnirile cu "creierul lui Putin": "Îl cunosc pe Dughin"
Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus.
AdNow LLP, o filială londoneză, a fost înregistrată în 2014 și și-a schimbat adresele de mai multe ori înainte de a fi dizolvată în 2023. Aceasta a fost deținută de antreprenorul rus Stanislav Fesenko.
Pentru câteva luni în 2018 și 2019 a împărțit aceeași adresă cu o companie care se numea Bunelu Ltd la momentul respectiv. (O companie cu același nume care este înregistrată în prezent la o adresă diferită în Scoția nu are nicio legătură cu aceasta).
Citește și: Alexandr Dughin, ideologul lui Putin, îl laudă pe Călin Georgescu: "România va fi parte a Rusiei"
„Prima societate Bunelu și-a mutat ulterior operațiunile la București sub proprietatea unui om de afaceri legat de ultranaționaliștii români și un vizitator frecvent al ambasadei Rusiei în România, Mihai Rotariu“, notează Financial Times.
România, o țintă directă pentru Rusia
România a devenit o țintă preferată pentru astfel de campanii, datorită dimensiunii pieței și nivelului insuficient de educație digitală, conform declarațiilor unui fost manager al AdNow.
Giorgi Abuladze, actualul proprietar al agenției AdNow,implicată în campanii de dezinformare, a negat acuzațiile privind promovarea propagandei rusești. Totuși, declarațiile unui fost manager al companiei, Stanislav Fesenko, aduc în prim-plan vulnerabilitățile pieței din România la astfel de operațiuni.
Stanislav Fesenko, care a condus AdNow în trecut, a oferit o perspectivă critică asupra modului în care agențiile de publicitate online, precum AdNow, au operat în regiune. Acesta a recunoscut că astfel de platforme au promovat frecvent escrocherii financiare și produse dubioase, deoarece erau mai profitabile decât alte tipuri de reclame.
„România a fost o piață destul de mare pentru acești advertiseri. Este o țară mare, nu prea săracă, iar oamenii nu sunt atât de bine educați,” a afirmat Fesenko.
AdNow și alte agenții similare au prosperat în Europa de Est în ultimul deceniu, exploatând lacunele legislative și educaționale pentru a derula campanii controversate. În România, astfel de operațiuni au vizat atât dezinformarea legată de sănătate, cât și influențarea alegerilor politice, cum s-a întâmplat în cazul campaniei pro-Călin Georgescu.
Citește și: Călin Georgescu, ode halucinante pentru Putin: "Rusia înseamnă lumină și suflet. UE este Mafia"
Curtea Constituțională a decis, pe 6 decembrie 2024, anularea întregului proces electoral, subliniind neregulile grave care au afectat integritatea votului. În urma acestei decizii, președintele Klaus Iohannis își va continua mandatul până la învestirea unui nou președinte.
Citește și: 50 de firme din Bulgaria cu legături la Moscova, identificate în propaganda pro Călin Georgescu