Noua metodă de înșelăciune pentru românii. De ce să nu votezi pentru Daniela? Ce se întâmplă?

DE Octavia Constantinescu | Actualizat: 30.01.2025 - 17:19
Noua metodă de înșelăciune pentru românii. De ce să nu votezi pentru Daniela? Ce se întâmplă? - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)
Noua metodă de înșelăciune pentru românii. De ce să nu votezi pentru Daniela? Ce se întâmplă? - Foto: Profimedia Images (imagine cu rol ilustrativ)

Noua metodă de înșelăciune pentru românii. De ce să nu votezi pentru Daniela? Ce se întâmplă? Ce spun autoritățile și cum ne atrag atenția?

SHARE

Noua metodă de înșelăciune pentru românii. De ce să nu votezi pentru Daniela? Ce se întâmplă? Ce spun autoritățile și cum ne atrag atenția?

Noua metodă de înșelăciune pentru românii. De ce să nu votezi pentru Daniela

Poliţiştii doljeni au identificat o nouă metodă de înşelătorie, care se răspandește rapid prin intermediul aplicațiilor de mesagerie. Sub pretextul simplu al "exprimării unui vot online în cadrul unui concurs", autorii încearcă să atragă utilizatorii într-o schemă de înșelăciune în mediul online.

Pentru a proteja cetățenii împotriva acestor tipuri de infracțiuni, este necesar să fie conștienți de modurile de operare ale autorilor și educați în mod constant cu privire la tacticile de manipulare ale acestora, noile moduri de operare precum și la tehnicile de protecție în mediul online. 
 
De la începutul anului până în prezent, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Dolj au fost primite 19 sesizări privind fapte cu acest mod de operare, dintre care 7, în cursul zilei de ieri și alte 5 sesizări, în această dimineață.
 
Ieri, 29 ianuarie, polițiștii Serviciul de Investigații Criminale au fost sesizați prin plângere de către doi bărbați de 43 ani și 45 de ani, din Craiova, respectiv orașul Bălcești, județul Vâlcea și o femeie de 43, din Craiova, cu privire la faptul că în cursul zilei le-a fost transmis prin intermediul unei aplicații, un link ce oferea aparența că provine de la o persoana de încredere din lista de contacte, respectiv un profesor, creându-le victimelor iluzia, prin link-ul expediat că vor exprima un vot într-un sondaj deși, în fapt, victimele ar fi fost redirecționate către o pagină web accesată anterior de infractori pe dispozitivele electronice pe care doreau să-și configureze contul de mesagerie.
 
Mesajul transmis: "Bună ați putea vota pentru Daniela aici, vă rog? Aceasta este fiica prietenilor mei. Școala organizează un concurs pentru ei, al cărui premiu este garantul educațional al anului. Vă mulțumesc foarte mult pentru ajutor!". 
 

După primirea acestui mesaj nesolicitat și accesarea respectivului link, cele trei persoane ar fi permis, prin vicierea consimțământului, configurarea și conectarea contului aferent aplicației și pe alte dispozitive (telefoane, laptopuri, unități pc) aparținând autorilor. După  configurarea și conectarea contului de mesagerie al victimei pe alte dispozitive controlate de autori, s-ar fi restricționat accesul victimelor la conturile de mesagerie, iar apoi, tot în cadrul aplicației ar fi fost transmise mesaje către toate persoanele din agenda telefonică a victimelor prin care li se solicitau acestora, cu titlu de împrumut, diverse sume de bani sau a fost perpetuată livrarea link-ului de phishing în vederea prejudicierii unui număr cât mai mare de persoane. 

În măsura în care acestea din urmă au dat curs solicitării, autorii le-ar fi comunicat mai departe un cod IBAN și numele titularului contului bancar unde trebuiau virați banii, titularul contului fiind altul decât persoana de la care se presupunea că provine solicitarea sumei de bani cu titlu de împrumut, respectiv titularul contului de mesagerie. Prin această modalitate, autorii au reușit astfel inducerea în eroare a altor persoane din agenda telefonică a victimelor inițiale, cărora le-au creat aparența că solicitările ar veni din partea unor persoane cunoscute, fiind identificate până în acest moment două persoane care ar fi fost determinate să remită bani cu titlu de împrumut, în contul bancar controlat de infractori, respectiv 3900 de lei fiecare.

A rămas fără 3.000 de lei, după un mesaj de la o "verişoară"

De asemenea, în cursul zilei de ieri, polițiștii Secției 2 Poliție Craiova au fost sesizați prin plângere de către un bărbat de 47 ani, din Craiova, cu privire la faptul că a fost victima unei infracțiuni de înșelăciune. În urma verificărilor efectuate, polițiștii au stabilit că în jurul orelor 13.00, bărbatul ar fi primit un mesaj de la verișoara sa, prin intermediul unei aplicații de mesagerie, prin care îi solicita să o împrumute cu 3.000 lei. Bărbatul ar fi dat curs solicitării, transferându-i suma de bani într-un cont bancar pus de aceasta la  dispoziție.

Ulterior, bărbatul a aflat că i-a fost blocat contul aplicației verișoarei sale și că mesajul a fost trimis mai multor persoane în vederea obținerii unor sume de bani. 

Tot ieri, în jurul orelor 17.35, polițiștii Secției 4 Poliție Craiova au fost sesizați de o femeie de 46 de ani, din Craiova, cu privire la faptul că ar fi fost înșelată, prin același mod de operare, fiind determinată să transfere 3.800 lei într-un cont bancar. Ulterior efectuării tranzacției, femeia ar fi luat legătura cu persoana de la care ar fi primit mesajul cu solicitarea împrumutului, constatând că solicitatea nu venise de la aceasta. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te