Polistiren și carton expediat în loc de telefon, în Suceava. La ce să fi atent când faci comenzi online? Ce spun polițiștii și ce alte înșelăciuni mai au loc?
Polistiren și carton expediat în loc de telefon, în Suceava. La ce să fi atent când faci comenzi
Poliţiştii suceveni au primit un val de reclamaţii privind înşelăciuni legate de comenzi plasate online, pe diverse site-uri, şi plătite la livrare, cu ridicare din lockere.
O persoană a primit bucăţi de carton şi polistiren în locul unui telefon mobil pe care îl comandase, iar o alta, care i-a cumpărat copilului o dronă, a primit o jucărie din plastic reprezentând un robot. Sunt şi situaţii în care produsele comandate nici nu arată ca cele prezentate şi nici nu au caracteristicile promise în descrierea online, poliţiştii au o serie de recomandări pentru cei care vor să plaseze comenzi pe internet.
Potrivit datelor furnizate duminică de oficialii Inspectoratului de Poliţie Suceava, poliţiştii primesc „aproape zilnic” , reclamaţii cu privire la înşelăciuni în mediul on line, legate de comenzi de bunuri. Sunt cazuri în care bunurile comandate nu mai ajung la destinatar, dar şi altele în care produsele primite au o calitate îndoielnică şi nu corespund descrierii de pe site-ul vânzătorului.
Săptămâna aceasta, vineri, un sucevean a reclamat la Poliţie că după ce a comandat de pe un site de vânzări un telefon mobil pentru suma de 200 de lei, a mers la un punct fix de ridicare, din municipiul Suceava, a achitat contravaloarea telefonului, a preluat coletul şi când l-a deschis a constatat că în interior nu se afla telefonul mobil, ci mai multe bucăţi de carton şi polistiren.
Cu o zi înainte o persoană din comuna Şcheia, tată a trei copii, a reclamat că în locul unei drone a primit un roboţel de jucărie.
„În data de 18.03.2025, în timp ce unul din copii săi, în vârstă de 9 ani, se juca pe telefonul mobil al părintelui, la un moment dat, acesta a accesat o reclamă prin intermediul unei aplicaţiei, care prezenta o jucărie tip dronă. În urma insistenţelor acestuia, tatăl său a comandat jucăria cerută de copil, iar ulterior, în data de 20.03.2025, după ce a achitat în numerar suma de 300 lei, sumă aferentă produsului comandat, acesta a constatat faptul că produsul nu coincidea cu cel primit, în sensul că în coletul respectiv se afla o altă jucărie tip roboţel din plastic, de o valoare mult inferioară”, informează Poliţia.
Sunt şi cazuri în care produsele comandate nu sunt nici pe departe cele prezentate online, deşi funcţionalitatea este similară.
O femeie de 73 de ani din municipiul Suceava a comandat un aparat de măsurare a glicemiei după ce a găsit un anunţ în acest sens pe o reţea de socializare care indica prin link un site de profil.
„Văzând acest anunţ, femeia a comandat de pe site-ul respectiv un aparat folosit la măsurarea glicemiei contra sumei de 250 lei.
În 21.03.2025, femeia a primit prin curier coletul comandat, însă în momentul în care a verificat produsul a constatat faptul că acesta nu corespundea celui prezentat pe site”, relatează Poliţia.
Tot pe o reţea de socializare un sucevean de 52 ani, din comuna Ilişeşti, a găsit o reclamă, a accesat un link spre site în care ulterior a investit mai multe sume de bani, crezând că cumpără criptomonede.
Bărbatul şi-a creat un cont de utilizator, la scurt timp fiind contactat pe reţeaua de socializare de către o femeie care i-a transmis că trebuie să investească suma minimă de 1.200 lei pentru a putea investi mai departe şi că va fi contactat de către un bărbat căruia va trebui să-i transmită o parolă pe care cei doi au stabilit-o pentru a continua tranzacţiile.
„În aceeaşi zi, partea vătămată a fost contactată prin intermediul unei aplicaţii de către o altă persoană de sex masculin care l-a rândul său l-a redirecţionat către o altă persoană, care i-a comunicat faptul că trebuie să investească suma de 5.000 euro pentru a continua tranzacţiile în criptomonede.
În data de 28.02.2025, partea vătămată a cumpărat Criptomonede în valoare de 5.000 euro pe care le-a investit pe site-ul de profil indicat, după care pe data de 03.03.2025, persoana de sex masculin i-a propus persoanei vătămate să investească suma de 7.000 euro în Criptomonede pentru a tranzacţiona în continuare, ocazie cu care persoana vătămată a cumpărat Criptomonede în valoare de 7.000 euro.
În data de 05.03.2025, o altă persoană de sex masculin i-a socitat persoanei vătămate să investească împreună cu alte două persoane necunoscute suma totală de 300.000 euro, ocazie cu care persoana vătămată şi-a dat seama că este înşelată şi a încercat să-şi scoată banii investiţi anterior, însă a primit un e-mail prin care i-a fost comunicat faptul că dacă vrea să retragă banii investiţi, este nevoie să depună în continuare suma de 8.800 dolari.
Persoana vătămată a estimat valoarea prejudiciului total la suma de 12.200 euro”, informează Poliţia.
În toate aceste cazuri au fost deschise dosare penale privind infracţiunea de înşelăciune.
Poliţiştii spun că astfel de situaţii „sunt generate şi de superficialitatea cumpărătorilor sau vânzătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire şi siguranţă”.
Oamenii legii recomandă celor care vor să facă cumpărături online să nu trimită banii în avans, să verifice cu atenţie sursa de comercializare, să păstreze documentele referitoare la plăţile făcute online şi să evite operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. De asemene, site-urile care conţin greşeli gramaticale nu sunt de încredere.
„Cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de societăţi sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime. Mare atenţie la mail-urile care conţin link/link-uri. În conţinutul email-urilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username şi parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
Atunci când navigaţi pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată. Evitaţi să transmiteţi prin telefon sau alte dispozitive informaţii referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum şi date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria şi numărul cărţii de identitate”, sunt alte recomandări din partea Poliţiei.