Primăria Capitalei nu detaliază toate costurile înregistrate cu organizarea târgului, dar precizează că „suma totala netă alocată evenimentului cultural „Târgul de Crăciun București", ediția 2019, este de 10.737.490 lei net.” În euro, calculat la cursul de schimb din luna noiembrie 2019, târgul a costat 2,28 milioane de euro.
PMB mai susține că „veniturile din taxe și sponsorizări s-au ridicat la aproximativ 300.000 de euro”, fără să precizeze sumele defalcate din taxe și din sponsorizări.
La Târgul de Crăciun, care s-a desfășurat în perioada 28 noiembrie – 26 decembrie 2019, au venit peste un milion de persoane, susține Primăria Capitalei. Intrarea a fost gratuită.
Ce cheltuieli detaliază PMB
Peste 2,6 milioane de lei au costat cele 17 seri de spectacole susținute pe scena Târgului de Crăciun, reamenajarea casei lui Moș Crăciun – peste 110.000 de lei, iar montarea bradului – peste 157.000 de lei.
- „Din cele 29 de zile de targ, in 17 seri au avut loc spectacole la scena, in cadrul carora au performat 140 de artisti, trupe si ansambluri artistice. Contractele cu acestia/acestea, s-au realizat in baza legii, iar suma alocata artistilor/trupelor/ansamblurilor care au performat la Targul de Craciun Bucuresti 2019 este 2.671.922 lei net, inclusa in bugetul total al evenimentului”.
- „Casa lui Mos Craciun, achizitionata in urma cu peste 5 ani si utilizata la fiecare Craciun, a necesitat o srie de reparatii, realizanduse, cu acest prilej, un rebranding al interiorului, pentru editia din 2019. Astfel, interiorul a fost pictat, manual, cu imagini reprezentand animale fantastice cu aripi, spiridusi, copii, elfi si pasari. Efectul tridimensional al picturii, realizate de o echipa de 8 artisti, absolventi de arte plastice, a oferit privitorului senzatia ca se afla cu adevarat in lumea basmelor. Costurile reparatiilor si reamenajarilor au fost de 112.200 lei net.”
-„Bradul de 30 m inaltime, amplasat in Piata Constitutiei, este o creatie scenografica, fiind conceput pentru a fi montat, demontat si folosit mai multi ani la rand, in cadrul evenimentului dedicat sarbatorilor de iarna. Achizitionat in anul 2017, bradul are o structura principala din otel, 8 triunghiuri metalice de 30 m inaltime, o structura secundara din bare de otel roluite, care asigura legaturile intre structurile principale si o structura de rezistenta si suruburi de fixare. Bradul este eco-friendly, prin faptul ca cetina naturala folosita provine din toaletarea copacilor. Asadar, nu sunt taiati brazi special pentru decorarea celui expus la Targul de Craciun Bucuresti. Costurile pentru montarea bradului, in 2019, au cuprins: servicii transport tur/retur; servicii montare/demontare – structura metalica (800 mp), elemente decorative - stele de brad de diferite dimensiuni (240 buc); ancore chimice, plasa metalica cabluri electrice, cabluri de impamantare, consumabile necesare montarii elementelor de decor (bride, sarma, banda izolatoare, suruburi), elemente de calastare, beteala dimensiunea 200 cm x 7 cm diametru (1.200 buc), globuri 15 cm si 8 cm (590 buc), instalatie liniara led ( 2.400 cm) cetina de brad 8 tone. Acestea au insumat 157.497 lei fara TVA.”
Nu știm cât au costat, defalcat, amenajarea patinoarului, paza, curățenia, „amenajarea locației”, „realizarea materialelor informative”:
-„Patinoarul de 600 m patrati a functionat zilnic, gratuit pentru public, si a fost o atractie atat pentru cei mici cat si pentru cei mari. Acesta a fost pus la dispozitia publicului ca urmare a contractului de prestari servicii incheiat, in baza legii, prin SICAP.”
-„Targul de Craciun Bucuresti a fost organizat, in anul 2019, pe 16.234 mp, suprafata pe care au fost amplasate 133 de casute, un patinoar de 600 mp, Casa lui Mos Craciun de 100 mp, un carusel, ieslea, bradul de 30 m impodobit cu cetina naturala, doua zone gastronomice. Pentru amenajarea si desfasurarea unui eveniment de asemenea anvergura, in bune conditii si in conformitate cu legislatia in vigoare (in materie de sanatate publica, siguranta, prevenirea si stingerea incendiilor, securitate si sanatate in munca) a evenimentului sus mentionat, a fost necesara achizitionarea urmatoarelor servicii:
- servicii in domeniul situatiilor de urgenta, in vederea prevenirii si interventiei in cazul producerii unui incediu, precum si servicii in domeniul sanatatii si securitatii in munca pentru persoanele care desfasoara activitati in cadrul evenimentului;
- servicii de paza pentru siguranta publicului spectator al evenimentului si pentru protectia bunurilor materiale aflate in locatie impotriva deteriorarii acestora de catre terte persoane;
- servicii de inchiriere logistica pentru compartimentarea si ingradirea zonelor din cadrul evenimentului, cat si pentru asigurarea elementelor destinate pastrarii curateniei si servicii de salubrizare in zona de eveniment pentru a oferi publicului spectator conditii de igiena;
- servicii de suport tehnic in vederea amenajarii amplasamentului si a zonelor destinate artistilor si coordonarii activitatilor de montare/demontare, cat si derularea activitatilor din cadrul festivalului;
- servicii de amenajare a locatiei si furnizarea elementelor de scenografie cu tematica sarbatorilor de iarna, pentru integrarea spatiului in tematica evenimentului si crearea unui ambient placut pentru publicul spectator;
- servicii de scenotehnica pentru asigurarea spatiului de desfasurare a spectacolelor sustinute de artisti in timpul evenimentului, precum si de asigurare a elementelor tehnice necesare acestora (microfoane, sistem de sonorizare, instalatii de lumini);
- servicii de ambulanta in vederea prevenirii eventualelor incidente care necesita interventie medicala de urgenta;
- lucrari de bransament temporar pentru asigurarea alimentarii cu energie electrica a elementelor prezente in locatie, care necesita acest lucru;
- realizarea materialelor informative si de promovare a evenimentului, precum si servicii de publicitate outdoor, in publicatii si reviste, in vederea informarii cetatenilor asupra evenimentului (locatia desfasurarii, perioada de desfasurare, canale sociale cu trimitere la programul evenimentului - artistii care participa, activitati derulate in cadrul evenimentului);
- servicii de animatie pentru copii (ateliere de creatie si artisti animatori – Mos Craciun si spiridusii) si servicii de divertisment (patinoar si carusel);
- servicii de consultanta in prevenirea riscurilor si servicii de consultanta in securitate si sanatate in munca.
RTV, TVR și Compania de Aeroporturi, printre partenerii Târgului de Crăciun
Târgul de Crăciun a fost organizat de Primăria Capitalei prin Creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, în Piața Constituției.
„Partenerii Creart in desfasurarea editiei a XIII-a a Targului de Craciun Bucuresti au fost: Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti; TVR 1 si Romania TV - parteneri media TV, Magic FM - partener media radio. Sponsori: Coca-Cola Romania, Kandia Dulce, Pan Food Sibiu, GM Group Distribution”, precizează PMB.
USR: Cel mai scump târg de Crăciun din istoria orașului
Amintim că, în noiembrie 2019, USR București a atras atenția că Primăria Capitalei organizează „cel mai scump Târg de Crăciun din istoria orașului: 5,6 milioane de lei (1,2 milioane de euro) însumează achiziţiile aflate în derulare pe care le face municipalitatea pentru Târgul de Crăciun din acest an. Iar suma va creşte pe măsură ce ne apropiem de luna decembrie. În plus, aceste contracte nu cuprind onorariile artiştilor care, în mod ilegal, sunt ţinute la secret de Creart. Spre comparaţie, în 2018, Târgul de Crăciun a costat municipalitatea 850.000 de euro, iar în 2017, 800.000 de euro”.
Primăria Capitalei a răspuns, atunci, USR, că în 2018 a cheltuit 6,3 milioane de lei, iar în 2019, 5,7 milioane de lei – suma achizițiilor din SICAP. PMB s-a apărat, spunând că niciodată „nu a ținut la secret” costurile evenimentelor pe care le-a organizat.
Newsweek România a trimis o solicitare PMB în 20 noiembrie 2019, în care a pus următoarele întrebări:
- La cat se ridica costurile pentru organizarea targului de Craciun?
- Cat a costat, defalcat pe ani, organizarea targului de Craciun in Bucuresti in 2016, 2017, 2018?
- Care sunt onorariile platite artistilor care vor canta la eveniment? Va rog sa imi precizati onorariul pentru fiecare artist/formatie in parte: Horia Brenciu & HB Orchestra, Stefan Banica, Vita de Vie, Vunk, Voltaj, Bere Gratis, Holograf, Phoenix, Moonlight Breakfast, Antract, Damian Draghici & Brothers, Ovidiu Komornyik & OK Band, Nicole Cherry, Connect-R, Bosquito, Elena Gheorghe Band, ansambluri de datini si obiceiuri din toate regiunile tarii, Stefan Hrusca, Narcisa Suciu, Grigore Lese, Fuego, Irina Loghin. Daca mai sunt si alti artisti, va rog sa ii mentionati si, de asemenea, sa mentionati si onorariile lor.
- Cat a costat amenajarea Casei lui Mos Craciun?
- Cat costa organizarea concertului „Silent Night"? Care este onorariul fiecarui artist care va participa la acest concert?
- Dar organizarea concertului din 25 decembrie? Similar, va rog sa imi comunicati onorariul pentru fiecare artist care participa la acest eveniment.
- Cat costa inchirierea unui stand de catre un expozant cu produse alimentare? Dar inchirierea unui stand pentru produse nealimentare? Va rog sa precizati daca suma platita de un comerciant este pentru o zi de targ sau pentru tot targul.
- Cat costa bradul care va fi amplasat la targ? Ce inaltime are? De unde ati facut achizitia?
- Cu ce firme ati colaborat pentru organizarea targului de Craciun?
- Cat costa decoratiunile folosite decorarea targului? Puteti detalia, va rog, care sunt aceste decoratiuni si costul pentru fiecare in parte?
- Cat costa amenajarea patinoarului? Cu ce firma ati colaborat pentru amenajarea sa?
- Care au fost incasarile Primariei pentru fiecare an?
- Care a fost chiria spatiilor comerciale in fiecare dintre acesti ani?