Recent întors de la Paris, jurnalistul Lucian Mândruță a povestit pe Facebook cum a reșit Parisul să renunțe la mașini și să se umple de bicicliști și îi acuză primarii din București de lipsă de viziune.
Lucian Mândruță afirmă că „occidentalii stiu sa se imbrace pentru pedalat si cand e frig” și explică că transformare Parisului a durat 20-30 de ani și că a reușit pentru că autoritățile au avut viziune pe termen lung, construind infrastructură și îmbunătățind permanent transportul în comun.
„Tocmai m-am intors de la Paris si orasul e enorm de schimbat dupa epidemie.
Ce s-a intamplat? Foarte simplu: in perioda de lockdown, in care nu se circula cine stie ce - dar si dupa, cand oamenii nu prea simteau nevoia sa se urce alaturi de altii in autobuze - primaria a decis sa incurajeze masiv mersul pe bicicleta si trotineta.
Ca atare, pe majoritatea arterelor s-au facut piste. Dar nu piste la misto ca la noi, marcate doar cu vopsea (si peste care parcheaza masinile). Nu. Piste late, care au luat o banda intreaga de circulatie de la masini si au dat-o oamenilor.
Rezultatul? In acest moment (august) am vazut mai multi oameni pe biciclete si trotinete decat in masini. Pur si simplu traficul auto e mai putin intens decat cel velo.
Sigur, e august. In septembrie va fi mai greu, nu mai zic in iarna. Dar in general occidentalii stiu sa se imbrace pentru pedalat si cand e frig (de la ei am invatat si eu), iar in Paris nu prea e ghetus si destul de rar zapada. Asa ca imi imaginez ca unii vor continua, in vreme ce altii vor lua transportul in comun.
Fireste, asta e posibil intr-un oras care s-a luptat sa redevina un spatiu urban decent in ultimele doua-trei decenii. Asta a inclus politici treptate de crestere a taxelor pe masini, a pretului parcarii, in parlalel cu imbunatatirea transportului in comun.
Dar mai e ceva: daca vrei orase in care oamenii sa se simta bine fara masini trebuie sa le dai si siguranta ca pot iesi din ele, tot fara masini. Asta inseamna trenuri. Multe, curate, civilizate. Si asta Franta are de mult.
In acest moment, in Paris esti mai fericit si mai bogat daca nu ai masina. Dar asta pentru ca nu trebuie sa te abtii de la nimic in lipsa ei, in materie de lifestyle: nici de la picnic in padure, nici de la un drum la mare.
Si mai are un mare avantaj: densitatea locuitorilor mai mica decat la noi, de exemplu. Si asta ajuta in trafic.
Ce-a facut comunismul a fost sa construiasca in disperare cartiere de dormitoare, cat mai aproape de fabrici, complet indiferent la viitor si la fericirea oamenilor. Pentru ei, societatea era o masinarie, iar oamenii rotite. Nu era de presupus ca trebuie sa fie fericiti.
Azi mergem pe aceeasi reteta, din pacate, de data asta pentru maximizarea profitului. Noile ansambluri imobiliare, lipite unele de altele, sunt o oroare. Iar traficul, pe singura sosea care duce acolo? Un cosmar asteptand mutarea locatarilor.
Dar sunt asa pentru ca avem in foarte putine cazuri primari cu viziune. Si ei au copilarit in comunism, nici ei nu vad un alt viitor decat in blocuri lipite si, eventual, cu mai multe parcari la subsol.
Bucurestiul a fost candva Micul Paris. Acum, Parisul se indeparteaza din nou de noi, cu viteza.
Cu viteza de 20 de km/h, care pare mica, dar care aduna in ea tot ce inseamna civilizatie, intr-un oras al oamenilor, nu al masinilor.
Au ajuns aici pentru ca au avut viziune, intinsa pe mai multe generatii de primari.
Tot pe mai multe generatii de primari noi avem orbire. De stanga sau de dreapta, dar tot orbire. Si spaima ca publicul ar putea cumva sa nu te mai voteze.
De parca singurul scop al politicianului e sa fie votat din nou, nu sa schimbe in bine Romania si orasele ei”, a scris Lucian Mândruță pe Facebook.
Replica primarului Sectorului 1, Clotilde Armand
Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, a apreciat postarea jurnalistului Lucian Mândruță și, în agitația zilnică de la primărie, și-a găsit timp să-i lase și un comentariu.
„Eu am mai spus-o de multe ori și voi repeta asta: Bucureștiului nu-i lipsește nimic să fie mai prejos decât marile capitale europene.
Sigur că putem discuta despre nivelul actual al clasei politice de la noi și cel moștenit de la cei dinaintea noastră. Putem discuta cum unii primarii/politicieni în loc să fie preocupați de o viziune pe termen lung a orașului au alte scopuri (avem destule exemple de primari din București care și-a înzecit averile personale din bani publici).
Apoi, mai putem să ne întrebăm fiecare dintre noi ce presupune cu adevărat reforma reală și cât de comozi suntem când unii încearcă să schimbe metehne (nu uit mare criza a gunoaielor din București când mulți cetățeni și oamenilor care îi respect au început să nu mai aibă răbdare sau "să arunce cu pietre" ca pe urmă să vadă adevăratul jaf din banii lor și să aibă același lucru plătit la jumătate din bani).
Nu poți schimba ceva abrupt dacă nu există un consens la nivel de administrație pe termen lung și foarte lung.
Cu reguli clare și proiecte de interes public de la care să nu se abată oricine ar fi primar sau ar avea putere de decizie.
Despre administrația actuală a Parisului se pot scrie multe lucruri. Cu bune și rele. Iar observațiile făcute de Dvs. sunt corecte. Sper să fie și asumate de cât mai mulți dintre cititori”, a comentat Clotilde Armand la postarea lui Mândruță.