Remus Pricopie a contestat la CCR respingerea BEC la alegerile prezidențiale. Cum motivează?

DE Alexandra Lupascu | Actualizat: 19.03.2025 - 09:47
Remus Pricopie a contestat la CCR respingerea BEC la alegerile prezidențiale. Ce motivează? Foto:Agerpres (fotografie cu caracter ilustrativ)
Remus Pricopie a contestat la CCR respingerea BEC la alegerile prezidențiale. Ce motivează? Foto:Agerpres (fotografie cu caracter ilustrativ)

Remus Pricopie a depus marți o contestație la Curtea Constituțională împotriva Deciziei Biroului Electoral Central (BEC) nr. 39D/17.03.2025, prin care i s-a respins înregistrarea candidaturii independente la alegerile pentru Președintele României.

SHARE

Biroul Electoral Central a respins candidatura lui Remus Pricopie pe motiv că acesta nu a îndeplinit cerințele legale impuse de Legea nr. 370/2004 privind alegerea Președintelui României.

Mai precis, dosarul său nu conținea lista cu cele 200.000 de semnături necesare, fiind depus doar un formular-tip necompletat. Conform articolului 4 alin. (2) și articolului 27 alin. (2) lit. c) din legea menționată, această listă este obligatorie pentru validarea candidaturii.

Prin urmare, BEC a considerat că Pricopie nu a respectat cerințele legale pentru susținerea unei candidaturi și a decis respingerea acesteia, împreună cu respingerea semnului său electoral.

Remus Pricopie a contestat la CCR respingerea BEC la alegerile prezidențiale. Ce motivează?

În contestația depusă, Remus Pricopie artă că CCR are competența exclusivă de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui României, atribuție ce rezultă atât din dispozițiile constituționale, cât și din jurisprudența sa anterioară.

În această calitate, Curtea nu se poate limita doar la verificarea respectării formale a prevederilor legale, ci trebuie să examineze și constituționalitatea acestora. O astfel de interpretare restrictivă ar conduce la concluzia că Legea nr. 370/2004 scapă complet controlului de constituționalitate a posteriori, ceea ce este inacceptabil într-un stat de drept.

Citește și: Remus Pricopie candidează la președinție. ”Uneori, în viață, trebuie să alegi calea grea”

Dacă instanțele de drept comun nu au competența de a sesiza Curtea Constituțională cu privire la această lege și dacă, în același timp, Curtea însăși nu ar putea realiza un astfel de control în cadrul procedurii de validare a candidaturilor, ar rezulta că nicio autoritate nu poate verifica compatibilitatea Legii nr. 370/2004 cu Constituția, ceea ce ar crea un precedent periculos.

Prin urmare, în lumina principiului supremației Constituției, Curtea Constituțională este îndreptățită să analizeze inclusiv condițiile impuse de această lege pentru înregistrarea candidaturilor.

200.000 de semnături, o barieră discriminatorie

Pricopie mai susține că cererea de a prezenta 200.000 de semnături pentru susținerea unei candidaturi independente la alegerile prezidențiale reprezintă o barieră excesivă și discriminatorie, care contravine principiului egalității în fața legii, consacrat de articolul 16 din Constituție.

Candidații susținuți de partide beneficiază de o infrastructură politică, logistică și financiară care le facilitează obținerea acestui număr de susținători, în timp ce un candidat independent, lipsit de aceste resurse, se confruntă cu o povară disproporționată.

Citește și Remus Pricopie, plângere penală împotriva lui George Simion, cu privire la cele 600.000 de semnături

Acest prag ridicat are efectul de a exclude artificial din competiția electorală persoanele care nu fac parte din structuri politice consacrate, reducând astfel pluralismul politic și limitând dreptul cetățenilor de a alege dintre opțiuni diverse.

De altfel, în multe state europene, pragul de semnături necesare pentru depunerea unei candidaturi este semnificativ mai redus, ceea ce demonstrează că un astfel de număr nu este necesar pentru asigurarea legitimității procesului electoral.

Citește și: Remus Pricopie: Georgescu și Nicușor Dan să explice cum au strâns semnăturile pentru candidatură

Contestația mai indică faptul că normele criticate sunt, de asemenea, lipsite de claritate și previzibilitate, întrucât reglementează într-un mod ambiguu obligația depunerii listei de susținători în cazul candidaților independenți.

„Propunerea unei candidaturi, aplicabilă unor celor desemnați de partide”

Articolul 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 se referă la „propunerea” unei candidaturi, concept care, în mod uzual, este aplicabil candidaților desemnați de partide politice.

În cazul unui candidat independent, nu există o astfel de „propunere” formulată de un terț, ceea ce face ca aplicarea prevederii respective să fie neclară.

Or, Curtea Constituțională a reținut constant că o lege care afectează drepturi fundamentale trebuie să fie redactată clar și precis, astfel încât destinatarii săi să înțeleagă fără echivoc obligațiile ce le revin.

În cazul de față, caracterul vag și ambiguu al normei criticate permite interpretări abuzive, ceea ce contravine principiului legalității și dreptului fundamental la securitate juridică.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te