S-a observat că foarte mulți conducători auto vârstnici au produs cele mai multe accidente rutiere soldate cu victime motiv pentru care a fost depus un proiect prin care aceste persoane ar trebui să facă o evaluare periodică a capacităților de a șofa.
Spre exemplu, în anul 2021, pe drumurile publice din România s-au produs 26.806 accidente rutiere, iar dintre acestea, 4.915 au fost accidente rutiere grave, ceea ce reprezintă 18,3 % din totalul accidentelor.
Din cele 4.915 accidente rutiere grave, 505 accidente rutiere grave au fost produse de persoane care aveau vârsta de peste 60 ani (10,27 %) iar 292 accidente rutiere
grave au fost produse de persoane de peste 67 ani (5,94 %).
Șoferii trebuie să își schimbe mai devreme de 10 ani permisul din 2025. Legislația a fost modificată
Conform Buletinul Siguranţei Rutiere 2021 întocmit de Inspectoratul General al Poliţiei Române (ultimul document oficial de pe site-ul Poliţiei Române) în România dintr-o populaţie de 2.267.542 cu vârsta >71 ani sunt înregistraţi 819.031 conducători de autovehicule.
Citește și: Întrebări-capcană pentru șoferi: Care dintre cele trei vehicule trece primul prin intersecție?
„Conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările şi completările ulterioare, valabilitatea administrativă a permiselor de conducere din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE este de 10 ani. începând cu data de 19 ianuarie 2013, conform Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), permisele eliberate de statele membre pentru categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE poate să aibă o valabilitate administrativă cuprinsă între 10 şi 15 ani.
Foto: Freepik (fotografie cu caracter ilustrativ)
Astfel, prin implementarea valabilităţii administrative a permiselor de conducere din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE de 15 ani de către România, sunt respectate şi implementate normele europene”, se arată în legislație.
Șoferii vârstnici trebuie evaluați
Astfel, persoanele de peste 70 de ani vor trebui să își schimbe mai des permisul de conducere.
„Creşterea siguranţei rutiere prin scăderea valabilităţii administrative a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şi BE,
deţinute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă de la 10 ani şi la 5 ani.
Citește și: TOP 7 întrebări pentru carnet, la care 7 din 10 elevi-șoferi habar nu au să răspundă și pică sala
Creşterea siguranţei rutiere prin scăderea valabilităţii administrative a permiselor de conducere deţinute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă
de la 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, Bl şl BE la 2 ani şi pentru permisele de conducere ia
celelalte categorii de vehicule de ia 5 ani la 2 ani”, se mai arată în propunerea legislativă.
În România, la data de 31.12.2021, numărul celor care deţineau un permis de conducere era de 8.298.956 de persoane, ceea ce reprezintă 43% din totalul populaţiei ţării şi 53% din populaţia adultă.
Din cele prezentate rezultă că una din 2 persoane adulte deţine permis de conducere. Se observă creşterea continuă a numărului de conducători de autovehicule în
ultimii zece ani, de la 6.431.345 de deţinători de permise în anul 2011, la 8.298.956 în anul 2021.