Doi șoferi au fost găsiți și ei vinovați de conspirație pentru a transporta emigranți vietnamezi din nordul Franței în Regatul Unit. Verdictele au survenit la capătul unui proces care a dezvăluit în premieră o operațiune profitabilă și complexă prin care timp de mai mulţi ani au fost aduși vietnamezi în Regat ilegal.
Eamonn Harrison, 23 de ani, un camionagiu din Irlanda de Nord, și Gheorghe Nica, 43 de ani, coordonatorul operațiunii, din România, au fost găsiți vinovați de omucidere. Un alt camionagiu nord-irlandez, Christopher Kennedy, 24 de ani, și Valentin Calota, 38 de ani, un șofer de camionetă din România, au fost condamnați pentru conspirație de a introduce ilegal oameni în țară.
Poliția a declarat că cei doi șefi de bandă, Nica și Ronan Hughes, 41 de ani, care s-a declarat vinovat dinainte de a începe procesul, au fost motivați de „pura lăcomie” când au decis să ignore riscurile evidente de a umple un container cu un număr dublu de oameni față de cel normal pentru a-și mări profitul obținut dintr-o operațiune ce le-a adus sute de mii de lire sterline pentru fiecare „transport” de emigranți. Fiecare pasager plătea câte 10-13.000 de lire pentru a fi trecut din Franța în Regat.
Tineri camionagii dintr-o zonă rurală a Irlandei de Nord erau recrutați de Hughes, un transportator irlandez care alterna între transporturi legale de alimente și băuturi din Europa și contrabanda cu alcool, țigări și oameni.
Șoferii au susținut în instanță că s-au implicat deliberat în contrabanda cu mărfuri, dar nu știau nimic de oamenii din containere, însă instanţa nu i-a crezut.
Procesul s-a concentrat pe patru transporturi ilegale de emigranți aduși în Regat în octombrie 2019, dintre care ultimul s-a soldat cu moartea a 39 de oameni. Kennedy și Calota n-au fost implicați în acea noapte, dar au participat la transporturi anterioare pe aceeași rută.
Maurice Robinson, 26 de ani, un camionagiu care a preluat camionul cu cei 39 de emigranți, deja morți, la docurile Purfleet din Essex pe 22 octombrie, s-a declarat și el vinovat de omor înainte de a începe procesul.
Victimele au fost 28 de bărbați, opt femei și trei copii, dintre care doi de 15 ani. Când devenise evident că oxigenul e insuficient ei au făcut încercări disperate de a scăpa și au încercat să apeleze serviciile de urgență din Vietnam. Când au început să moară în containerul în care temperatura ajunsese la 38,5 grade Celsius, s-au apucat să înregistreze mesaje de adio pentru rude. Moartea a fost cauzată de asfixie și hipertermie, adică supraîncălzire.
Toți cei trei șoferi inculpați s-au apărat la fel: știau că fac contrabandă – și utilizau telefoane de unică folosință pentru a comunica -, dar nu știau că transportă oameni.
Nica a recunoscut că s-a implicat în operațiuni anterioare de contrabandă cu oameni, dar a susținut că nu știa de oamenii din noaptea de 22 octombrie.
Procurorul Bill Emlyn Jones a declarat că nu e plauzibil ca șoferii să nu fi observat oamenii care le intrau și ieșeau din camion. /…/ El a spus că ar fi fost un „risc ridicol și evitabil” ca șefii bandei să recruteze șoferi care nu știau ce transportă. /…/
Martorii au declarat că vietnamezii primeau instrucțiuni pe Facebook Messenger și aplicația de mesagerie Viber pentru a se aduna la un apartament din Paris. Urma un drum de cinci ore cu taxiul până la Bierne, un sat de lângă Dunkirk, unde se ascundeau într-un hambar până venea Harrison să-i ridice.
Harrison a susținut că era trimis la plimbare sau să doarmă în cabină când era încărcat camionul. /…/
Procurorul a declarat că acest lucru e improbabil și a adus drept martor un vietnamez transportat ilegal la Londra pe 10 octombrie cu unul dintre camioanele lui Hughes. El a declarat că șoferul camionul i-a urcat în camion pe el și pe ceilalți emigranți.
La sosirea în Regat un alt șofer al lui Hughes prelua containerul de la docuri și-l ducea într-un depozit din apropiere, la Collingwood Farm. Hughes și Nica aranjau de fiecare dată ca oamenii să fie preluați de mai multe autovehicule și duși într-un apartament din Dulwich, sudul Londrei, deținut aparent de un bărbat numit Fong, principalul contact vietnamez al bandei.
Oamenii rămâneau sechestrați acolo până când rudele lor făceau plata finală de 10.000 de lire pentru transportul reușit în Regat, după care erau liberi să plece. Se crede că Fong, care nu a fost prins, împărțea acei bani cu Hughes și Nica.
Poliția afirmă că șoferii care preluau emigranții din Franța până la Zeebrugge sau de la Purfleet până la celelalte vehicule primeau câte 1.500 de lire per pasager – câștigând deci 30.000 pe un transport mediu de 20 de emigranți. /…/
În instanță s-a afirmat că la ultimul transport s-a dublat numărul de pasageri din cauză că Harrison luase pe 14 octombrie 20 de vietnamezi din Franța dar fusese oprit la intrarea în Eurotunel, unde emigranții au fost scoși din camion. Harrison nu a fost amendat și i s-a permis să revină în Regat cu camionul gol. Vrând să-și recupereze banii, care se plătesc la sosire, Hughes a decis să mărească transportul de pe 22 octombrie.
Un martor expert a declarat că, fie și numai cu 15-20 de pasageri, oxigenul din camion ar fi început să se termine după nouă ore. Hughes era în mod clar conștient de acest fapt, fiindcă i-a scris lui Robinson să se oprească și să le dea aer imediat ce iese din portul Essex. Când Robinson a deschis ușile era prea târziu: toți erau morți. /…/
Dacă toate transporturile de contrabandă din octombrie ale lui Hughes ar fi avut succes, banda ar fi câștigat peste un milion de lire.
Ancheta a fost cea mai mare derulată vreodată de poliția Essex, implicând peste 1.300 de oameni. Poliția a analizat 1.586 declarații de martori și a realizat 55 de interviuri. În urma deceselor, toate camioanele frigorifice vor fi dotate cu o valvă de aer de siguranță care poate fi deschisă din interior. Iar șoferii cărora li se vor găsi oameni în camioane nu vor mai fi amendați, ci arestați pe loc, potrivit Rador.ro.