România se pregătește să dea drumul sistemului național RO e-Sigiliu, bazat pe utilizarea unei aplicaţii informatice şi a unor dispozitive inteligente care asigură autorităţilor competente accesul la informaţii privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, în scopul urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autorităţii vamale/fiscale, Ministerul Finațelor lansând pe 29 aprilie 2024 licitații pentru achiziția a 160 de mașini pentru ANAF (direcția Antifraudă) și Autoritatea Vamală Română.
Valoarea totală a investiției se ridică la aproape 11 milioane de euro, TVA inclusă (9.230.600 euro, fără TVA), autoritățile justificând necesitatea ei prin faptul că, pentru a asigura funcționarea RO e-Sigiliu, inspectorii antifraudă și vamali au nevoie de 24/7 de autospeciale echipate corespunzător.
Citește și: Jandarmeria a plătit 20.000 € în plus să pună 8 opționale pe mașină: girofar, cârlig, roți de iarnă
Până aici, toate bune și frumoase. „Problema” e că zeci dintre mașinile dorite de ANAF și Autoritatea Vamală Română sunt „supracalificate” pentru îndeplinirea misiunilor de urmărire prin RO e-Sigiliu și, evident, mult mai scumpe.
Vama și ANAF vor mașini și de 3 ori mai scumpe decât le-ar trebui. Dube de 100.000 € pentru off-road?
Concret, Ministerul Finațelor a publicat 5 „contracte de achiziție publică privind furnizarea de autoturisme de intervenție operativă pentru autorităţile din subordinea Ministerului Finanţelor care au atribuţii de prevenire şi combatere a evaziunii fiscale şi a fraudei fiscale şi vamale”.
Într-unul dintre acestea apar, de exemplu, 18 dube cu tracțiune integrală „4x4”, tip birou mobil, de aproape 100.000 de euro bucata (TVA inclusă), pentru Autoritatea Vamală Română.
Dar, în România nu există puncte vamale în creierii munților și nici pe drumuri din pământ la care se ajunge doar cu vehicule 4x4. Și, evident, nici vehiculele de marfă urmărite prin RO e-Sigiliu nu prea au ce căuta în astfel de locuri.
În alt anunț de licitație, figurează „20 autoturisme de intervenție operativă, van/microbuz, tip birou mobil, inscripționate - destinate activității ANAF”, cu o valoare estimată de 1,64 milioane euro, fără TVA. Deci, tot aproape 100.000 de euro bucata (TVA inclusă).
Citește și: Piedone a vrut să cumpere panseluțe de 1.000.000.000. Newsweek i-a stricat ploile. Licitația anulată
Iar în alt contract apar „2 autoturisme de intervenție operativă tracțiune 4x4, van/microbuz, tip birou mobil, neinscripționate – destinate activității AVR. Valoare estimată fără TVA: 105.200 euro”. Adică, 52.600 euro bucata, fără TVA (62.594 euro, TVA inclusă).
Ca idee, o dubă normală de pasageri cu 8 locuri, fără 4x4, Ford Transit Custom Kombi, de exemplu, pleacă de la 33.350 euro, fără TVA (39.686 euro, cu TVA). Prețul unui Volkswagen Multivan pornește de la 49.331 euro, TVA inclusă, iar un Mercedes Vito Tourer, de la 48.070 euro, TVA inclusă.
ANAF vrea și „50 autoturisme de intervenție operativă tracțiune 4X4, tip SUV, inscripționate”, în valoare estimată, fără TVA, de 2,5 milioane euro. Adică, 50.000 euro bucata, fără TVA (59.500 euro, TVA inclusă), când un SUV Dacia Duster 4x4 bine echipat costă 25.300 euro, TVA inclusă.
O altă licitație e făcută pentru „20 autoturisme de intervenție operativă, tip berlină/break/SUV, neinscripționate - destinate activității ANAF”. Valoarea estimată, fără TVA, e de 900.000 euro, respectiv 45.000 euro bucata, fără TVA (53.550 euro, TVA inclusă).
Citește și: CFR ia locomotive din Franța cu 9.000.000 €/bucata. Suedia cumpără de 3 ori mai ieftin de la Craiova
Totodată, „30 autoturisme de intervenție operativă, tip berlină/break/SUV, inscripționate”, de 54.000 euro bucata (64.260 euro, TVA inclusă), și „20 autoturisme de intervenție operativă, tip berlină/break/SUV, neinscripționate”, de 51.000 euro bucata (60.690 euro, TVA inclusă) vrea și Autoritatea Vamală Română.
Dacia Logan de la 13.500 euro, TVA inclusă, sau Dacia Jogger, de la 17.790 euro, TVA inclusă, nu sunt bune, și nici berlinele, break-urile ori SUV-urile mai ieftine, cu prețuri de 30.000-40.000 euro, TVA inclusă, de la Skoda, Kia, Ford, Volkswagen, etc. nu se califică. Un Ford Kuga FHEV, adică hybrid, eco, pleacă de la 36.300 euro, TVA inclusă, de exemplu.
Ce face Sistemul RO e-Sigiliu
Sistemul naţional RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unei aplicaţii informatice şi a unor dispozitive inteligente care asigură autorităţilor competente accesul la informaţii privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, în scopul urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autorităţii vamale/fiscale.
„RO e-Sigiliu a apărut dintr-o necesitate de combatere a evaziunii fiscale (...) El va fi utilizat în comun de către Vama Română, colegii mei de la Control, şi ANAF, prin colegii de la Antifraudă.
Presupune aplicarea unui sigiliu electronic pe mijloacele de transport la intrarea în ţară şi ulterior el va fi scos de pe mijlocul de transport. Este o declaraţie pe care o dă şoferul pentru că presupune o garanţie ca să nu pierdem aceste sigilii.
Dar aşa cum vă spuneam nu se va aplica pe orice transport. Numai pe transporturile care sunt considerate de risc.
De altfel ar fi şi imposibil pentru că nu avem capacitatea administrativă să folosim pentru toate transporturile aşa ceva”, a explicat Claudiu Ardeleanu, director general al Autorității Vamale Române, la Conferinţa Anuală de Fiscalitate organizată de Ernst & Young la începutul anului 2024.
Sistemul naţional RO e-Sigiliu va fi utilizat în baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasării bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autorităţii vamale/fiscale:
a) plasate în regim de tranzit între două birouri vamale de frontieră care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce priveşte descărcarea frauduloasă;
b) plasate în regim vamal de tranzit între un birou vamal de frontieră şi un birou vamal din interiorul ţării şi care prezintă un risc vamal/fiscal ridicat în ceea ce priveşte descărcarea frauduloasă;
c) declarate pentru export, care prezintă risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor măsuri speciale la export;
d) privind mişcarea în interiorul ţării a produselor supuse la plata accizei armonizate şi nearmonizate, astfel: produsele aflate în regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum până la primul beneficiar, precum şi produsele la care plata accizei este exceptată sau cu scutire directă;
e) aflate în tranzit intracomunitar, care prezintă risc de descărcare/comercializare pe teritoriul naţional;
f) bunuri de natură intracomunitară destinate unui contribuabil din România care prezintă risc fiscal;
g) bunuri având ca destinaţie o livrare intracomunitară care prezintă riscul de a nu părăsi teritoriul naţional.
Montarea e-Sigiliului se va efectua numai în prezenţa conducătorului mijlocului de transport monitorizat.
În cazul în care mărfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestuia poate asista şi comisionarul în vamă sau principalul obligat ori declarantul în nume propriu, după caz.
Fişa de monitorizare şi procesul-verbal de sigilare/desigilare vor fi semnate de către conducătorul mijlocului de transport.
Conducătorul mijlocului de transport este obligat:
a) să permită montarea e-Sigiliului de către autoritatea competentă pe mijlocul de transport;
b) să semneze angajamentul de plată prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;
c) să asigure integritatea e-Sigiliului aplicat pentru supravegherea transportului.
Ca urmare a deciziei de monitorizare, în cazul afectării integrităţii dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau suferă deteriorări), transportatorul rutier de marfă este obligat să plătească contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plată.
Ruta de transport va fi declarată de conducătorul mijlocului de transport, iar aceasta va fi agreată şi consemnată de autoritatea competentă.
Conducătorul auto este obligat să anunţe de îndată autoritatea competentă care a iniţiat procedura de monitorizare sau serviciul de dispecerat, în cazul unui accident rutier în care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forţă majoră care au avut ca rezultat modificarea în orice fel a modului de amplasare ori de funcţionare a e-Sigiliului.