Mulți șoferi se uită la panoul de bord al autovehiculului doar pentru a verifica viteza de deplasare, turația motorului pentru a schimba treapta de viteză, temperatura exterioară, distanța parcursă sau ora exactă, de exemplu.
Dar instrumentarul are o funcție și mai importantă. Este principalul canal prin care mașina comunică cu omul de la volan, îi „spune” dacă și ce o doare.
Citește și: FOTO Martorul luminos la care trebuie să fie atenți șoferii de mașini diesel. Mai merge 2.000 km
Ai diesel și rămâne aprins în bord martorul „spirală” sau „zig-zag”? Ai șanse să nu pornească iarna
Șoferii de mașini diesel trebuie să fie foarte atenți la un martor luminos din bord în plus față de cei cu motoare pe benzină, mai ales în anotimpul rece.
Ai diesel și rămâne aprins în bord martorul „spirală” sau „zig-zag”? Ai șanse să nu pornească iarna - Foto: Freepik.com (rol ilustrativ)
Martorul care arată ca o „spirală” sau o sârmă în „zig-zag” este „becul” din bord care indică funcționarea bujiilor incandescente.
Citește și: FOTO Martorul luminos cu „picătură” care îi spune șoferului să oprească imediat, dacă se aprinde
Vara, pe căldură, există posibilitatea ca acesta să nu se aprindă, dar, cum se face mai rece, „spirala” ori „zig-zag”-ul se aprinde la fiecare cheie pentru câteva secunde, indicând încălzirea bujiilor incandescente care „vaporizează” motorina necesară pornirii, după care se stinge.
Dacă martorul „spirală” sau „zig-zag” rămâne aprins după pornire sau se aprinde/clipește de culoare galbenă/roșie, însă, înseamnă că există o problemă la nivelul bujiilor incandescente sau al injectoarelor.
Iar dacă una sau mai multe bujii incandescente sau unul dintre injectoare nu funcționează normal, motorul alimentat cu motorină are dificultăți în a porni mai ales la temperaturi scăzute, când densitatea aerului este mai mică și presiunea în cilindri este mai redusă. Poate să refuze să pornească oricât ați da la automat.
Din păcate, problema indicată de martorul „spirală” sau „zig-zag” nu poate fi identificată și rezolvată decât de un mecanic cu un tester special.