Alegeri prezidențiale LIVE

Vezi rezultatele votului în timp real
Călin Georgescu 22,95 %
Elena Lasconi 19,17 %
99,96 %
Marcel Ciolacu 19,15 %
George Simion 13,87 %
Click aici pentru rezultate complete

Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 22.03.2024 - 14:13
Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat - Foto: automobileromanesti.ro
Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat - Foto: automobileromanesti.ro
Tractorul „românesc” KD-35 - Foto: Arhivele Naţionale Istorice Centrale, Fototeca online a comunismului românesc, cota 1/1951
Tractorul „românesc” KD-35 - Foto: Arhivele Naţionale Istorice Centrale, Fototeca online a comunismului românesc, cota 1/1951
Tractorul UTB cu motor „Fiat D 115” de 45 de cai a ajuns în paginile Washington Post - Foto: bzb.ro
Tractorul UTB cu motor „Fiat D 115” de 45 de cai a ajuns în paginile Washington Post - Foto: bzb.ro

Tractorul românesc U650 a fost medaliat cu aur, acum aproape 60 de ani, în Germania, la Târgul Internaţional de Maşini şi Utilaje de la Leipzig. Cel puțin jumătate din medalie ar fi trebuit dată, însă, italienilor de la Fiat. Universal 650 era făcut sub licență la Brașov.

SHARE

Producția de tractoare în România a început după cel de-al doilea Război Mondial. Inițial, uzina de la Brașov a fost proiectată să facă avioane. În 1925, la Brașov, s-a deschids Uzina de Avioane IAR – Industria Aeronautică Română.

După încheierea celui de-al doilea Război Mondial, însă, utilajele și secretele de fabricație ale aparatelor de vânătoare au ajuns pe mâinile rușilor, ca pradă de război. Iar Brașovul a devenit producător de tractoare.

În 1946, de pe porțile fabricii de avioane a ieșit primul utilaj agricol – IAR 22, produs sub licență germană. Iar doi ani mai târziu, IAR Brașov a devenit Uzina Tractorul Brașov. Apoi, au fost fabricate mai multe tipuri de tractoare, precum UTOS-1, UTOS-2 sau UTOS-26 (sub licență sovietică) și KD-35, cu șenile (tot sub licență sovietică, utilajul fiind copiat la bază după un model american  „McCormick-Deering”). 

Citește și: VIDEO DAC-urile românești de 40 de ani, coșmar pentru soldații lui Putin. Gata de atac în 3 minute

Tractorul românesc U650, medaliat cu aur, acum 60 de ani, în Germania. Era sub licență Fiat

În anii următori, Partidul Comunist Român a decis extinderea uzinei, iar pe o suprafață de 10 hectare din jurul fabricii casele au fost dărâmate și ridicate hale, și, mai târziu, achiziționarea unei licențe pentru un motor de tractor de la Fiat. Așa a apărut mult apreciatul tractor românesc Universal 650 (U650). 

Prima comandă a venit de la statul român care a cerut 5.000 de tractoare, 5.000 de pluguri și 2.000 de semănători.

Ulterior, fabrica a început să producă pentru export, iar tractoarele de la Brașov au ajuns până în țări îndepărtate precum China, India, Egipt, Zambia, Rusia, Congo și Brazilia. Potrivit presei de la acea vreme, cererea era atât de mare încât pe poarta fabricii Tractorul Brașov ieșea câte un tractor U650 sau derivat la fiecare 9 minute.

Tractorul UTB cu motor „Fiat D 115” de 45 de cai a ajuns în paginile Washington Post în 1963. 

Citește și: Unde se vindeau, în comunism, mașini Dacia de la 5.000$ și ARO de la 6.250$? Românii așteptau 5 ani

Iar în 1965, tractorul U 650 fabricat la Tractorul Braşov a obținut medalia de aur și diploma de onoare la Târgul Internaţional de Maşini şi Utilaje de la Leipzig.

UTB U-650 era echipat cu un motor diesel UTB D-103 (4 cilindri, 4760 cmc, 65 CP), o cutie de viteze cu 10+2 trepte de viteza, tractiune 4X2. În vederea acționarii diverselor masini suspendate sau tractate tractorul este prevazut cu o instalatie hidraulica.

Citește și: VIDEO Cum era elogiat în presa comunistă primul camion românesc făcut în „Orașul lui Stalin” în 1954

Constructia osiei din fata si a celei din spate permite reglarea encartamentelor rotilor in limite largi.

Sistemul de rulare din fata al tractorului se construieste in trei variante intershimbabile : cu osia din fata cale larga, cu osia din fata cale ingusta si cu osia din fata motoare, potrivit automobileromanesti.ro.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te