Au fost câțiva ani grei pentru Hollywood. COVID-19, grevele și dezvoltarea inteligenței artificiale au afectat industria într-un mod pe care nimeni nu l-ar fi putut prevedea. Dar cum va arăta ea în 2034?
Companii de divertisment precum Disney, Paramount și Warner Brothers au raportat pierderi în 2023.
Blockbusterele au eșuat, iar cinematografele nu au reușit să își recâștige profitabilitatea de dinainte de pandemie.
Studiourile încearcă să revină pe linia de plutire, dar activitatea de producție este în continuare scăzută, în timp ce încrederea Wall Street-ului în industrie rămâne zdruncinată.
Este clar că Hollywoodul trece printr-o schimbare, dar cum va fi afectat în următorii 10 ani? Newsweek i-a întrebat pe experți.
Va transforma inteligența artificială Hollywoodul?
Variety a numit-o „criza AI de la Hollywood“, în care toți, de la actori la scenariști, echipe de producție și poate chiar și regizori, riscă să fie înlocuiți de AI.
Concept Art Assn. și Animation Guild au chestionat recent 300 de lideri din industria divertismentului și au descoperit că 75% dintre aceștia se așteaptă ca inteligența artificială să desființeze, să reducă sau să fuzioneze posturile din companiile lor. Cercetătorii estimează că aproximativ 204.000 de locuri de muncă vor fi afectate negativ de această schimbare înainte de 2026.
Cu toate acestea, Guy Fortt, partener la Starfury Productions, crede că nu sunt numai vești proaste pentru creativii de la Hollywood. „Integrarea AI și a tehnologiei în producția de film și televiziune este promițătoare“, a declarat el pentru Newsweek.
„Aceasta sporește posibilitățile creative, reduce costurile și creează un conținut mai personalizat și mai captivant“. Fortt nu este singurul care vede beneficiile inteligenței artificiale în materie de creativitate și reducere a costurilor.
LUAREA DE MĂSURI Greviștii merg pe linia de pichetare SAG-AFTRA la studiourile Fox din California, în octombrie 2023
Cineastul Tyler Perry a oprit în februarie o extindere planificată de 800 de milioane de dolari a studioului său din Atlanta după ce a descoperit platforma software Sora. Creat de OpenAI, generatorul video este capabil să creeze scene realiste din comenzi text.
Deși software-ul are potențialul de a zgudui industria, acesta se află încă în stadiu incipient și, la fel ca multe creații generate de inteligența artificială, filmarea are defectele sale. Printre exemplele de erori se numără membrele prost plasate sau mobila care plutește. În plus, Sora se pare că se luptă încă să reproducă mișcările complexe ale corpului.
Cu toate acestea, Fortt a declarat că inteligența artificială va continua să afecteze diferite aspecte ale industriei, cum ar fi crearea de conținut, distribuția și interacțiunea cu publicul.
Un domeniu deosebit de vulnerabil la AI este scrierea scenariilor. Fortt preconizează că tehnologii precum chatbot-ul ChatGPT vor fi utilizate pentru a genera intrigi sau pentru a adapta scenariile pentru a se potrivi mai bine gusturilor publicului, folosind date obținute de la inteligența artificială care analizează preferințele spectatorilor.
„Ceva trebuie să se
întâmple. Viitorul
este mai puțin despre
tentpoluri cu buget
mare, rebooturi
și sequel-uri“
Fortt bănuiește că locurile de muncă în domeniul animației și al efectelor vizuale „vor fi la mare căutare“, lucrătorii fiind capabili să „îmbunătățească povestirea vizuală fără munca manuală extinsă necesară în mod obișnuit“.
Din păcate, viitorul pare mai puțin sigur pentru actori, despre care Fortt a spus că ar putea fi „ușor automatizați“. Inteligența artificială a provocat parțial grevele din 2023 ale Writers Guild of America și Screen Actors Guild-American Federa-tion of Television and Radio Artists, actorii și scriitorii dorind garanții că studiourile nu îi vor înlocui cu tehnologia.
Cu toate acestea, deepfakes nu au ajuns încă la nivelul unui actor de teatru desăvârșit. „Talentul actoricesc va fi în continuare crucial pentru performanțele emoționale și nuanțate“, a adăugat Fortt. „În timp ce [inteligența artificială] ar putea reduce numărul anumitor locuri de muncă tradiționale, ea deschide, de asemenea, oportunități pentru noi roluri“.
Vor deveni filmele mai diverse?
Potrivit unui sondaj realizat de streaming Tubi și de The Harris Poll, trei sferturi dintre mileniali și Generația Z doresc mai multă diversitate și reprezentare în conținutul lor, în timp ce 71% ar dori să vadă mai multe filme și programe TV dezvoltate de creatori independenți și mai mici.
„Există o schimbare în creștere în rândul creatorilor de conținut subreprezentați care s-au săturat să aștepte ca marile studiouri și giganții corporativi să le finanțeze proiectele“, a declarat pentru Newsweek Nubia DuVall Wilson, partener la Starfury Productions.
„Viitorul va arăta mai mulți regizori marginalizați - BIPOC, LGBTQ+ etc. - producând filme și asigurându-și distribuția pe cont propriu“.
Va continua streamingul să fie la putere?
Fortt crede că streaming-ul va continua să domine datorită unei combinații de varietate și confort.
Serviciile de streaming au fost o forță motrice în greve, platformele perturbând structura tradițională de plată pentru actori și scenariști.
În septembrie, s-a ajuns la un acord cu ambele sindicate, dar se pare că furnizorii de streaming au schimbat tactica în urma grevelor și devin mai pretențioși în ceea ce privește proiectele pe care le aleg.
Acest lucru înseamnă că mai puține filme și emisiuni TV vor primi undă verde și sunt mai susceptibile de a fi anulate în cazul în care nu aduc imediat un număr mare de telespectatori.
„Cu audiențe mai mici la streaming, ceva trebuie să se întâmple“, a declarat regizorul Neil Chase pentru Newsweek.
„Viitorul este mai puțin despre «tentpoluri» cu buget mare (n.r. filme care se preconizează că vor avea mari succese și, astfel, vor putea finanța serii de produse sau filme conexe), remake-uri, reboot-uri (n.r. o nouă versiune a unui film) și sequel-uri (n.r. producții care continuă povești sau extind unele aspecte prezentate într-unul sau mai multe filme anterioare).
Va fi despre filme mai mici care se concentrează pe conținut original și care sunt orientate către audiențe de gen specifice“. Chase crede că filmul Godzilla Minus One de anul trecut este „modelul“ pentru următorul deceniu de producție cinematografică.
Produs cu mai puțin de 15 milioane de dolari, filmul cu monștri a câștigat peste 115 milioane de dolari la box office-ul global. „S-a concentrat pe un scenariu solid ca piatra, cu personaje la care te poți raporta, dialoguri puternice și scene de acțiune captivante“, a explicat Chase.
„A oferit tot ceea ce publicul său țintă căuta și poate că aceasta este cea mai mare concluzie pentru Hollywood. Următorii 10 ani ar putea fi puțin mai săraci decât sunt obișnuiți mulți, dar creșterea calității poveștilor va recâștiga mult din ceea ce s-a pierdut“.
Vor supraviețui cinematografele?
În 2019, cinematografele au încasat 11,4 miliarde de dolari în întreaga Americă. Dar COVID-19 a schimbat totul, iar acestea au încasat doar 2,3 miliarde de dolari în 2020. Multe filme au aterizat direct pe platformele de streaming.
Foto: Profimedia Images
Acum, a devenit obișnuință ca filmele să fie lansate în comun pe serviciile de streaming, în paralel cu rulările în cinematografe. Iar lansările la cinema au o fereastră de vizionare mai scurtă înainte de a deveni disponibile pentru închiriere sau streaming.
Cu toate acestea, Fortt rămâne optimist. „Mulți oameni încă se bucură de experiența unică de a vizio-na un film pe marele ecran“, a spus el.
„O bază solidă de public încă apreciază experiența cinematografică“.
Sophie Lloyd este reporter de cultură pop și divertisment la Newsweek. Contactați-o la s.lloyd@newsweek.com