Cum au evoluat Moș Crăciun, Santa Claus și America împreună, de-a lungul secolului al XIX-lea

DE Florin Budescu | Actualizat: 23.12.2023 - 20:46
Cum au evoluat Moș Crăciun / Santa Claus și America - Foto: Profimedia Images
Cum au evoluat Moș Crăciun / Santa Claus și America - Foto: Profimedia Images

Cum au evoluat Moș Crăciun / Santa Claus și America împreună, de-a lungul secolului al XIX-lea. Deși nu își are originea în SUA, povestea sa a fost îmbogățită.

SHARE

Deși nu își are originea în SUA, povestea sa a fost îmbogățită prin scrierile și ilustrațiile unor americani, din secolul al XIX-lea, într-o formă de mitologie modernă.

Povestea Sfântului Nicolae, un om credincios, cu barbă, cunoscut pentru viaţa sa dedicată celor săraci, are aproape 2000 de ani de istorie, până în Licia secolului al IV-lea (Turcia de astăzi), unde a fost episcop de Myra.

Cum au evoluat Moș Crăciun / Santa Claus și America împreună

Este interesant să urmărim evoluţia lui Santa Claus / Moş Crăciun în SUA, pentru că Statele Unite sunt de secole creuzetul unde se experimentează cele mai noi şi revoluţionare idei, mitologii, elementele de cultură modernă, apoi cele care rezistă în timp sunt adaptate şi autohtonizate în toată lumea.

Copiii au început să primească cadouri de Sf. Nicolae, pe 6 decembrie, din Evul Mediu. Sfântul Nicolae a fost sărbătorit de atunci, în toate religiile creştine, în aceeaşi zi. La germani, era numit Sankt Niklaus. La francezi, englezi şi apoi la americani, Saint Nicholas. De la acest Saint Nicholas vine, prin simplificare, Santa Claus de azi, din cultura populară nord-americană.

A doua transgresie a fost cea de la ziua de 6 decembrie, sărbătoarea onomastică a Sfântului Nicolae / Sankt Nicklaus / Saint Nicholas, la Sărbătoarea Crăciunului, de pe 25 decembrie. La noi, a devenit Moş Crăciun. La americani, Santa Claus. La popoarele de limbă germană, Weihnachtsmann.

Citeşte şi: Cine a creat imaginea lui Moș Crăciun de astăzi ? Cum a fost influențată de reclamele la Coca-Cola?

Un personaj de folclor bazat pe Saint Nicholas, cunoscut sub numele de Santa Claus, a livrat cadouri și urări festive, în mai multe țări europene, cel puțin de la anii 1500 încoace.

La fel ca bradul de Crăciun și multe alte tradiții de sărbători, Santa Claus / Moş Crăciun are o istorie care este mult dinainte de Statele Unite, care a făcut marketing organic cu acesta.

În timp ce Santa Claus nu își are originea în SUA, povestea și imaginea lui au evoluat semnificativ, în America secolului al XIX -lea, printr-o serie de texte iconice, care reflectă ele însele creșterea Statelor Unite, în acești 100 de ani.

Istoria New York-ului, de Knickerbocker (1809)

Cu mult înainte de a scrie astfel de povești populare americane timpurii emblematice, precum „Rip Van Winkle” și „The Legend of Sleepy Hollow” (adică "Legenda Fantomei Somnoroase"), un precoce autor, de 26 de ani, pe nume Washington Irving, a creat acest multigen satiric înaintea lui, rescriind o istorie fictivă a statului său natal.

În ea, a tradus termenul și caracterul olandez al lui Sinterklaas în engleză, ca „Santa Claus”, unul dintre primele nume folosite în cuvântul tipărit, pentru Moş Crăciun. Washington Irving, omul care a creat atât de multe personaje populare durabile, l-a ajutat și pe Santa Claus să intre pe harta istoriei americane.

O vizită de la Sfântul Nicolae (1823)

Asemenea celorlalte personaje populare ale lui Irving, Santa Claus a fost deosebit de popular în New York și, prin urmare, are sens ca aproximativ 15 ani mai târziu, pe 23 decembrie 1823, o poezie despre vizita lui Moș Crăciun să fi fost publicată anonim în New York Sentinel.

În cele din urmă, savantul și poetul Clement Clarke Moore a dezvăluit că el deţine parternitatea poveştii, deși unii istorici literari susțin că ea fost scrisă de Henry Livingston Jr.. Concursurile de paternitate din publicațiile periodice au fost acerbe, în America acelor timpuri, cum a putut observat şi Edgar Allan Poe.

Dar oricine a scris povestea (care a devenit mai bine cunoscută prin primul său vers, „Twas the Night Before Christmas”), a contribuit fără îndoială la stabilirea unora dintre cele mai emblematice imagini cu Moș Crăciun, cu burta sa sănătoasă și cu râsul său, ori cei opt reni ai săi, care fiecare are un nume şi o poveste distinctă.

Harper's Weekly Illustration (1863)

Dacă acele imagini iconice cu Moș Crăciun au ajuns să existe mai deplin, sub formă vizuală, decât textuală, acea transformare s-a datorat în principal unui artist extrem de influent: caricaturistul politic german-american Thomas Nast.

Nast l-a desenat pentru prima dată pe Moș Crăciun pentru numărul din 3 ianuarie 1863, al Harper's Weekly, înfățișându-l, în acel moment al războiului civil american, îmbrăcat într-un steag american și purtând cu el o marionetă, pe nume „Jeff” (de la președintele confederat Jefferson Davis).

Citeşte şi: Ce își doreau românii de la Moș Gerilă? Poezia care spune totul despre Crăciunul din comunism

În următorii câțiva ani, Nast și-a extins reprezentările legate de Moș Crăciun, dincolo de tematica Războiului Civil, culminând cu texte precum colajul din Harper's Weekly, din decembrie 1866, Moș "Santa Claus and His Works".

Este de observat cât de mult a fost legată prima descriere a iconicului Moș Crăciun al lui Nast de contextele sale din Războiul Civil, conform Saturday Evening Post.

„Bunul Moș Crăciun, într-o plimbare cu sania” (1889)

Imaginile cu Moș Crăciun create împreună, prin poemul lui Moore și ilustrațiile lui Nast, au rezistat în mare parte, în tot restul secolului al XIX-lea, dar autori influenți de mai târziu au contribuit la adăugarea unor noi straturi importante poveștii.

Profesoara de engleză și poetesa Wellesley Katharine Lee Bates este cel mai bine cunoscută ca autoarea textului din 1893, care a devenit imnul emblematic „America the Beautiful ”. Ea a adăugat un astfel de strat cu poemul ei din 1889: Moș Crăciun cel bun şi soția lui, afară, pentru o plimbare festivă cu sania.

Într-o epocă de dezbateri aprinse asupra rolului public și politic ale femeii în societatea americană, nu este nici o coincidență că acest profesor de la o universitate pentru femei a scris un astfel de text literar, pentru doamna Crăciun.

"Există Moș Crăciun?" (1897)

Moș Crăciun nu este creat doar prin povești și imagini, desigur că el este definit și poate, mai ales, direcţionat de imaginea sa din minţile copiilor. Un astfel de copil a fost Virginia O'Hanlon, o fetiţă de opt ani, care în septembrie 1897 a trimis o scrisoare publicaţiei New York Sun, plângându-se că prietenii ei au negat existența lui Moș Crăciun.

Ea a implorat ziarul: „Te rog, spune-mi adevărul: există un Moș Crăciun?”. Răspunsul afirmativ al ziarului, scris (anonim, inițial) de jurnalistul veteran Francis Pharcellus Church, a apărut în ediția din 21 septembrie 1897 și a devenit unul dintre cele mai cunoscute editoriale din istoria Americii.

Citeşte şi: Scrisoarea șocantă a unei fetițe de 13 ani pentru Moș Crăciun: Vreau Macbook, ruj Dior, parfum Gucci

Schimbul de epistole dintre Virginia O'Hanlon şi Francis Pharcellus Church reflectă unele dintre cele mai proeminente tendințe ale epocii, de la jurnalismul tabloid populist, până la accentul pus de reformatorii progresişti pe drepturile copiilor.

Dar este și mai simplu decât atât: „Da, Virginia, există un Moș Crăciun” - este una dintre cele mai pagini de gazetărie americană scrise vreodată.

Viața și aventurile lui Moș Crăciun (1902)

O mare parte din cultura populară a secolului XX a fost dedicată extinderii poveștii lui Moș Crăciun, pentru fiecare generație de copii, fie în texte literare, precum "Scrisorile" lui JRR Tolkien de la Moș Crăciun (din anii 1920-1943), melodii precum „ Here Comes Santa Claus”, de Gene Autry (1947), ori filme precum "Miracolul de pe Strada 34" (1947).

Fără îndoială, cel mai vechi astfel de text din secolul XX a fost "Viața și aventurile lui Moș Crăciun", de L. Frank Baum, o carte pentru copii care, la fel ca toate lucrările fantastice ale lui Baum, construite pe miturile colective existente, a devenit parte a universului său din Oz (Moșul său reapare în 1909, în cartea "The Road to Oz").

Baum a contribuit la asigurarea faptului că Moș Crăciun din secolul al XIX-lea va crește în popularitate doar pe măsură ce secolul XX a început - și, la fel ca toți acești autori și artiști, a ajutat la cimentarea imaginilor lui Santa Claus, care rămân fixate atât de puternic în noi, în secolul al XXI-lea.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te