De asemenea, că 30 de muzee au fost afectate.
Viceministrul consideră că asistăm la atacuri contra identității culturale a Ucrainei, multe opere de artă fiind distruse sau furate. Până acum doar aproximativ 10-15% din muzee au digitalizat informațiile despre operele deținute.
De aceea, ministerul Culturii derulează o serie de proiecte ce vizează digitalizarea informațiilor despre patrimoniul cultural. A fost demarată o cooperare internațională, iar Polonia a donat 1 milion de Euro în acest scop. Experți din Letonia se implică deja în protejarea patrimoniului cultural din Ucraina. Muzeele Smithsonian din Statele Unite contribuie, de asemenea, la colectarea imaginilor cu operele de artă din Ucraina. Ministerul Culturii are în vederea realizarea unui Registru digital unic al acestor opere și se estimează că va dura aproximativ 6 luni crearea lui.
Citește și: EXCLUSIV Recrutor pentru Legiunea Internațională: Vă încurajez să veniți și să luptați în Ucraina
Viceministrul a mai spus că presa internațională a publicat de la începutul războiului peste 500.000 de articole despre invadarea Ucrainei de către Rusia, dar în ultima perioadă numărul de articole dedicate acestei teme este în scădere.
Viceministrul Culturii, Anastasiia Bondar, a avut amabilitatea de a oferi declarații în exclusivitate pentru Newsweek România:
Anastasiia Bondar: Digitalizarea operelor de artă și a patrimoniului este o temă foarte interesantă și așa cum ați menționat, mulți tineri sunt implicați în astfel de proiecte de digitalizare. Dar ce înțelegem prin digitalizare? Este vorba de inventarierea operelor de artă? De a pune în format digital toate operele de artă deținute de către instituțiile finanțate de către stat?
Nu doar atât! Este vorba în primul rând despre fotografiere, scanare 3D și postare pe site-uri. Așadar, acestea sunt două direcții diferite.Nu înseamnă că acea parte a digitalizării nu este importantă. Este importantă! Dar trebuie să înțelegem prin ce sistem se vor aduce într-un singur loc, prin proiectul nostru, toate aceste date. Și asta încerc să fac acum. Să avem o platformă de management a tuturor operelor din muzee pentru a avea posibilitatea de a face download dintr-un singur loc a acestor informații, incluzând descrierile individuale ale fiecărei opere. Dar totul trebuie să fie făcut la un anumit standard.
Citește și: VIDEO Refugiat din Harkov: Am împachetat imediat ce au căzut primele bombe. Așteptam, dar nu credeam
Newsweek: Ați vorbit în conferința de presă despre faptul că Rusia a furat anumite opere de artă. Și nu am mai văzut întâmplându-se asta în Europa de la Al Doilea Război Mondial când naziștii au făcut același lucru!
Anastasiia Bondar: Desigur. Din nefericire, vedem că uneori anumiți reprezentanți ai muzeelor au colaborat cu ocupanții ruși, alteori au fost forțați să o facă. Circumstanțele în care s-a întâmplat acest lucru sunt diferite. Dar asta nu schimbă rezultatul. Noi știm că acele opere au fost furate și am auzit despre acest lucru chiar la televiziunile rusești.
Newsweek: Ce au spus mai exact?
Anastasiia Bondar: Au spus că au evacuat operele și că ajută la salvarea lor. Dar noi considerăm că acele opere de artă sunt furate din Ucraina.
Newsweek: Și veți face o cerere oficială către guvernul rus pentru a fi returnate?
Anastasiia Bondar: Absolut! Am vorbit despre registrele privind operele de artă, pentru că pentru a înțelege ce era în acele muzee, avem nevoie de registrele cu listele de opere pe care le aveam acolo. Înțelegem că unele opere ar putea fi distruse și, din nefericire, pierdute pentru totdeauna. Dar cele mai multe dintre ele au fost luate. Și nu sunt numai operele ale căror imagini le-am văzut la posturile rusești, cred că sunt mult mai multe.
Remus Cernea este corespondentul Newsweek România în Ucraina.