RNMR consideră că procedura negocierilor a fost inițiată prin desemnarea unor utilizatori nereprezentativi, cu încălcarea dispozițiilor legale. În punctul de vedere transmis VISARTA de către RNMR se mai precizează că în ultimii 2 ani bugetul alocat pentru funcționarea muzeelor a fost diminuat cu aproximativ 45 %, iar bugetul alocat expozițiilor se încadrează pe linia bugetară a cheltuielilor de funcționare , demersul inițiat de VISARTA, fiind de natură să blocheze activitatea instituțiilor muzeale.
Un avocat demontează pretextele VISARTA de a taxa cu 70-100 de lei operele de artă expuse în public
“Din perspectiva oportunității adoptării unei astfel de Metodologii, vă comunicăm faptul că rețeaua Națională a Muzeelor din România dezavuează acest demers, având în vedere că în categoria utilizatorilor sunt incluse toate entitățile care realizează acte de comunicare publică a operelor, indiferent dacă realizează aceasta ca scop comercial ori necomercial”, precizează RNMR în punctul de vedere transmis societății VISARTA.
Așa cum declarau dealtfel și reprezentanții pieței de artă și avocații intervievați de Newsweek România, RNMR subliniază că, deși VISARTA face referire în notificarea transmisă celor invitați la comisia de negociere la repertoriul gestionat de societate accesând pagina de internet www.visarta.ro, în realitate nu e publicat nici un repertoriu de opere, ci doar lista membrilor VISARTA. Potrivit art. 150 din Legea 8/1996 organismele de gestionare colectivă vizează “ categoriile de drepturi/tipurile de opere sau alte obiecte protejate care le sunt încredințate de autori/titulari de drepturi de autor”, iar potrivit art. 151, alin (2) din același act normativ, „aceste organisme acționează numai în limitele mandatului încredințat. Societatea nu se poate prezuma de faptul că fiecare autor/titular de drepturi de autor menționat în lista de membri ai VISARTA ar fi încredințat toate categoriile de opere realizate, respectiv toate operele incluse într-o anumită categorie, și mai mult decât atât, toate drepturile patrimoniale aferente respectivelor opere”.
Punctul de vedere al RNMR se referă atât la modalitatea de convocare a comisiei care ar urma să aprobe noua metodologie, cât și la componența stabilită și propusă de VISARTA.
“Asociația artiștilor fotografi nu este o structură de utilizatori, ci una de autori, Uniunea Arhitecților din România și Uniunea Artiștilor Plastici din România reprezintă – în anumite limite și pentru scopuri expres menționate în statutul propriu, autori, iar nu utilizatori”, iar ARCUB și Centrul cultural ExpoArte nu pot fi considerați utilizatori majori . În ceea ce privește Muzeul Național de Artă al României, menționat de VISARTA ca utilizator major, RNMR menționează în punctul de vedere transmis că „acesta expune în majoritate covârșitoare opere pentru care durata de protecție prevăzută de lege a expirat, prin urmare nu se încadrează în categoria vizată de utilizatori majori”, se mai arată în comunicatul RNMR.