Adrian Ariciu, CEO METRO România: „Sunt optimist în privința evoluției pozitive a pieței în 2022“

DE Newsweek România | Actualizat: 17.12.2021 - 09:44

SHARE

Newsweek România: Principala ameninţare pentru industria de retail vine de la eventuale şocuri de consum, în urma scăderii resurselor financiare ale consumatorilor. Cum pot fi atenuate aceste șocuri? 

Adrian Ariciu: Situația actuală a generat într-un timp foarte scurt o transformare a modului în care oamenii cumpără și consumă, fie că vorbim de produse, servicii sau experiențe sociale. În funcție de flexibilitatea companiilor care oferă aceste servicii și produse, precum și de restricțiile viitoare, aceste schimbări de comportament al clienților se pot permanentiza și pot schimba regulile jocului. 

Companiile trebuie să anticipeze care va fi comportamentul noului consumator, astfel încât să treacă cu succes prin situația actuală și să și dezvolte capabilitățile necesare pentru a rămâne relevante în piață. 

Mai mult, în funcție de tipurile de comportamente existente în rândul populației, se pot identifica anumite nevoi ce trebuie gestionate și să se actualizeze cadrul legal existent, pentru a ușura interacțiunile de business. Aceste șocuri pot fi atenuate printr-o poziționare cât mai corectă față de client și o relevanță foarte clară a prețului.

Cea mai mare oportunitate oferită de piaţa românească este dată de dezvoltarea înregistrată pe segmentul retailului de convenienţă. Ce reprezintă acest segment și cum se încadrează METRO România în această tendință?

Pentru această oportunitate a segmentului retailului de convenienţă contează foarte mult uşurinţa şi rapiditatea cumpărăturilor.

În ultimii doi ani, afacerile independente și-au evidențiat mai mult ca oricând importanța pentru publicul larg, care a vizitat mult mai des magazinele de proximitate sau restaurantele din vecinătate. 

Antreprenorii independenți au fost alături de comunitate și au oferit sprijin consumatorilor, într-o perioadă în care a fost cea mai mare nevoie de prezența, expertiza și implicarea lor.

În ultimii doi ani,
afacerile independente
și-au evidențiat mai
mult ca oricând
importanța pentru
publicul larg, care
a vizitat 
mult mai des
magazinele de
proximitate 
sau
restaurantele
din vecinătate.

METRO a fost solidar cu ei și a încurajat întotdeauna publicul larg să susțină antreprenorii locali. De la începutul anului și până acum am deschis 329 de magazine LaDoiPași. Doar în octombrie, de Ziua Afacerii Tale, am inaugurat 22 de magazine într-o singură zi. 

Acest record absolut a presupus o colaborare consecventă între colegii din forța de vânzări retail din METRO și partenerii revânzători, fiind o performanță care consolidează cea mai mare comunitate de antreprenori din România.

Comunitate care însumează 1.630 de magazine LaDoiPași. Obiectivul METRO este să atingă o rețea LaDoiPași de 2.000 de magazine până în 2023.

Ați declarat, la începutul acestui an, că sunteți încrezător în potențialul pieței românești și în succesul modelului de comerț cu ridicata. Acum, la finalul lui 2021, piața românească v-a confirmat optimismul? Cum arată anul 2021? 

Sunt optimist în privința evoluției pozitive a pieței în 2022, pe baza indicatorilor disponibili care sugerează că economia s-a extins într-un ritm anual solid, în ultima perioadă.

Împreună cu o rată scăzută a șomajului, economia poate fi văzută ca fiind robustă și în următorul an, alimentată de cheltuielile sănătoase ale gospodăriilor și de relaxarea în continuare a restricțiilor Covid-19, care declanșează creșterea activității interne, dar și a comerțului comercial.

Oferiți și servicii digitale. Ce înseamnă acest lucru concret pentru client?

Anul acesta a fost extrem de dificil pentru antreprenorii din domeniul HoReCa care au fost puși în fața multor provocări. 

Pentru a-i ajuta să păstreze o afacere eficientă și profitabilă, am lansat aplicația DISH, o platformă ce oferă soluții digitale dezvoltate, chiar cu sprijinul antreprenorilor din industria ospitalității, pentru a asigura vizibilitatea online și a crește eficiența afacerilor. 

Programul oferă soluții precum crearea rapidă și intuitivă a website-ului, modul de comenzi online, fără niciun comision către terți, rezervări online ce facilitează planificarea și organizarea rezervărilor.

Totodată oferă traducerea automată a website-ului, opțiune valabilă în 18 limbi, notificări SMS sau plan vizual al meselor din locație. 

Am continuat anul cu lansarea METRO APP, o aplicație care oferă clienților o experiență de cumpărături mai facilă și mai eficientă.

Aceasta îți oferă posibilitatea de a avea acces oricând la contul METRO, de a vedea cataloage active sau de a folosi cardul digital pentru accesul în magazin. 

În plus, poți vedea în timp real disponibilitatea produselor, poți salva liste de cumpărături și poți accesa facturile în format digital. România se numără printre cele nouă țări din Europa în care METRO app a fost lansată.

Pandemia de coronavirus a avut ca efect creșterea exponențială a comerțului online. Cum toată lumea a trebuit să stea în casă, iar deplasările au fost reduse la minimum, soluția a fost comandarea celor necesare prin intermediul Internetului. Cum s-a adaptat Metro acestei tendințe? Ce noutăți aduce în viitor?

În completarea platformei DISH lansată la începutul anului, am dezvoltat și DISH ORDER, o aplicație dedicată în special restaurantelor care pot face livrări sau oferă posibilitatea de take-away, precum și crearea propriul e-shop.

DISH face parte din strategia de dezvoltare a METRO România și marchează începutul unei serii de lansări de soluții și produse digitale menite să vină în sprijinul afacerilor independente.

În perioada următoare, portofoliul de servicii DISH va continua să se dezvolte, iar clienții vor putea accesa noi soluții inovatoare pentru digitalizarea afacerilor, până la soluții de comunicare pe rețelele de socializare

Care sunt produsele care se vând cel mai bine la METRO România?

Magazinele METRO se adresează cu precădere profesioniștilor din sectorul de revânzători independenți și din sectorul HoReCa.

Cumpărăturile lor din METRO sunt reflexia cumpărăturilor clientului final. Observăm că printre cele mai cerute produse în această perioadă se numără alimentele de bază, conservele, apa, băuturi non-alcoolice, dulciuri, biscuiți, produse cosmetice, detergenți, precum și produsele de curățenie.

Metro România deține și franciza LaDoiPași, mai aproape de consumator. Cum s-a dezvoltat această franciză în acești doi ani destul de complicați?

LaDoiPași este un model de business durabil, construit în comunitate, alături de antreprenorii care operează magazinele, clienți și parteneri.

Avem planuri bine definite să investim în extinderea rețelei cu soluții și tehnologii care să susțină succesul afacerii, motivați de dorința de a sprijini antreprenorii și economia locală. 

Spre exemplu, am lansat recent soluția de gestiune dezvoltată exclusiv pentru francizații LaDoiPași care include, printre altele, echipamente specializate din clasa premium, asistență tehnică permanentă, precum și pachete complete de digitalizare a afacerii.

De la începutul anului
și până acum am
deschis 329 de magazine
LaDoiPași. Doar 
în octombrie,
de Ziua Afacerii Tale, am 
inaugurat 22 de magazine
într-o singură zi.
 

Vom continua să ne diferențiem pe piața locală, să dezvoltăm servicii și produse dedicate antreprenorilor
LaDoiPași, printre care produse marca proprie LaDoiPași, fabricate în România, cu gust autohton și la un preț accesibil. De asemenea, am elaborat un manual de franciză cuprinzător pentru LaDoiPași.

Oferim traininguri pentru angajații magazinelor, dar și pentru antreprenorii care dețin magazinul. Asigurăm asistență în primele 3 luni, cu întâlniri regulate, recomandări și ajustări acolo unde este cazul. 

După cele 3 luni, analizăm și evaluăm împreună cu partenerul rezultatele obținute. 

Ne dorim să asigurăm o afacere sănătoasă, eficientă și care oferă consumatorilor o experiență cât mai plăcută de cumpărare.

Formatul LaDoiPași poate ajunge la o cifră de afaceri medie de peste 2 milioane lei anual.

Metro se află de 25 de ani în România. Cum a evoluat comerțul în România în toată această perioadă? Ce s-a îmbunătățit și ce mai trebuie îmbunătățit?

Acum 25 de ani, METRO a fost primul comerciant care a adus sistemul de vânzare wholesale în România, singura formă de comerț cu ridicata de la vremea respectivă, iar de atunci ne-am dezvoltat odată cu piața.

În prezent, avem 30 de magazine METRO la nivel național, deservim peste 500.000 de clienți profesioniști din întreaga țară, revânzători, HoReCa și alte companii, operăm unul dintre cele mai mari și moderne centre logistice de ultimă generație din România în Ștefăneștii de Jos, am dezvoltat soluții digitale care să satisfacă nevoile actuale ale clienților noștri și nu în ultimul rând am dezvoltat afacerea LaDoiPași, rețea de magazine care susține antreprenorii să își dezvolte afacerile în comunitățile locale.

În ceea ce privește diferențele de la momentul intrării pe piață și acum, acestea sunt uriașe. Dacă ne referim la obiceiul de cumpărare, consumatorii sunt tot mai înclinați spre tot ceea ce înseamnă sănătos, curat și proaspăt.

Acestea sunt principalele aspecte care ghidează consumatorii în alegerile pe care le fac. Oamenii sunt acum mult mai atenți la calitatea produselor, caută alternative sustenabile cu un impact redus asupra mediului și s-a observat o creștere a preferinței pentru produse provenite de la producători locali. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te