Anii '80 revin în supermarketuri. Reapare conceptul ce a mai fost folosit la băuturi şi detergenţi. Metoda "sifonului cu reumplere" revine în actualitate, în mod surprinzător, în numele economisirii şi economiei circulare.
Magazinele de peste 400 de mp vor aloca 10% din suprafețele lor de vânzare, pentru a amenaja spații unde clienții pot achiziționa produse alimentare și nealimentare, prin reumplere.
Anii '80 revin în supermarketuri. Reapare conceptul ce a mai fost folosit la băuturi şi detergenţi
Măsura este cu titlul de recomandare și va trebui aplicată de retailerii din statele membre, începând cu 1 ianuarie 2030, potrivit unui nou Regulament European.
Un Regulament European publicat recent în Monitorul Oficial al UE va schimba modul în care consmatorii europeni cumpără diverse băuturi, alimente sau chiar produse non-alimentare precum detergenții pentru vase sau săpunul lichid.
Pentru a stimula prevenirea generării de deșeuri, statele membre vor trebui să ia măsuri, pentru a susține și promova conceptul de reumplere. Este un model cu care românii s-au familiarizat în anii 80-90, când puneau sifon în propriile sticle, sau acum, când, pentru a cumpăra de la dozatoarele de lapte, pot folosi propriul ambalaj.
Citeşte şi: Taxă de intrare într-unul dintre cele mai mari lanțuri de supermarketuri. Cum îți recuperezi banii?
Una dintre măsuri îi vizează pe retailerii care operează magazine de peste 400 de mp și care, începând cu 1 ianuarie 2030, trebuie să depună eforturi, pentru a aloca 10% din suprafața magazinelor stațiilor de reumplere de produse alimentare și non-alimentare, conform Economica.net.
Stația de reumplere trebuie să includă un dispozitiv de măsurare sau să asigure utilizatorului final posibilitatea de a alege să achiziționeze o anumită cantitate de produs. În plus, aparatul nu trebuie să includă în prețul plătit și greutatea recipientului folosit.
Citeşte şi: De ce supermarket-ul nu scoate profitul din țară cum minte Georgescu? Impozitul, mai mic în România
Operatorii economici pot refuza să reumple un recipient al consumatorului dacă apreciază spre exemplu că ambalajul e neigienic sau nepotrivit pentru vânzarea mâncării sau a băuturii.
Anii '80 revin în supermarketuri. Reapare conceptul ce a mai fost folosit la băuturi şi detergenţi - Foto:. Pexels/Maël BALLAND
Operatorii economici sunt exonerați de răspundere pentru problemele de igienă sau siguranță alimentară care pot apărea ca urmare a utilizării recipientelor furnizate de utilizatorii finali.
Normele în materie de reumplere sunt actualizate periodic și fie sunt afișate în mod clar la fața locului, fie sunt puse la dispoziția utilizatorilor finali, în alt mod.