Cocoaşa de la Focşani. Cum au determinat interesele imobiliare încovoierea autostrăzii A7. Toată lumea poate vedea, pe harta viitoarei autostrăzi din Moldova A7, că la sud de Focşani, înainte de intrarea în oraş, este ca o cocoaşă. Această cocoaşă, această radială inexplicabilă, e supranumită deja "Cocoaşa de la Focşani".
Practic, ea include un câmp foarte mare, aflat între vechea şosea de centură a Focşanilor, din estul oraşului. După acest câmp, urmează comuna Mândreşti. Care, foarte ciudat, a dispărut ca unitate administrativă (comună) de peste un deceniu.
Cocoaşa de la Focşani. Cum au determinat interesele imobiliare încovoierea autostrăzii A7
Acum, pe Internet, este prezentată ca "localitate componentă a muncipiului Focşani", ceea ce e un nonsens. Un municipiu nu poate avea în componenţă o altă localitate. Mai mult, această localitate ar avea propriul ei reprezentant în Consiliul Local Focşani.
Direcţia de dezvoltare a Focşaniului, pe de altă parte, nu este spre est, ci spre nord şi sud, adică spre Crângul Petreşti şi spre Goleşti, dar şi spre vest, dincolo de calea ferată şi de Vinalcool Focşani. Toată această zonă este interesantă.
La nord, pe terenul fostei livezi de meri a lui Patraş, s-au construit vile şi acum este Focşani Nord. La sud, sunt comunele Goleşti şi Ceardac, care sunt adevărate cartiere metropolitane ale oraşului.
Peste linia ferată, dincolo de Calea Tăbăcari, este comuna Câmpineanca, extrem de lungă, spre Măgura Odobeştilor, dar şi populată, unde orice focşănean cu dare de mână îşi doreşte să aibă o casă.
Citeşte şi: Autostrada care leagă 2 regiuni istorice ale României, în linie dreaptă. Are un viaduct de 700 metri
Spre Mândreşti nu e nimic, în afara unei zone comerciale, cu hypermarketuri şi alte spaţii logistice. În rest, câmp. Aici, la est, există cartierul focşănean Bahne, odionioară zona cea mai săracă a oraşului. În limbaj popular, o "bahnă" este un loc mlăştinos, acoperit cu iarbă şi stuf.
Cum se explică această cocoaşă atunci? Cei de la Asociaţia Pro Infrastructură (API) susţin că este vorba despre presiunea intereselor imobiliare.
"Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere plănuiește să construiască o cocoașă, pe Autostrada A7, lângă Focșani, probabil sub presiunea intereselor imobiliare locale, acoperindu-se oficial de prevederile PUG Focșani", scrie API, încă de acum 4 ani.
Citeşte şi: România va inaugura 130 de kilometri de autostradă. Traversează țara de la Sud la Nord
Aşa că şoferii "vor fi nevoiți să facă vreo 5 kilometri în plus, ocolind visele și planurile faraonice de dezvoltare ale edililor și băieților deștepți vrânceni".
Ce înseamnă acest interese imobiliare? Singura explicaţie ar fi că aici s-au cumpărat terenuri, care oricum erau cele mai ieftine din jurul oraşului, urmând ca la momentul potrivit să fie valorificate, prin construirea de dezvoltări imobiliare.
Probabil că focşănenii, când vor discuta între ei, vor avea atunci dialoguri de genul: "Unde stai?" "Tocmai mi-am cumpărat o casă la Cocoaşă!".
Citeşte şi: 190 de muncitori fără contract, pe șantierul Autostrăzii Moldova. Ce amendă a primit angajatorul?
Justificarea autorităţilor focşănene a fost că administraţia locală doreşte să dezvolte urbea spre est, în această regiune. Ciudăţenia a fost că Primăria Focşani nu a justificat către CNAIR cu un plan urbanistic zonal (PUZ) pur şi simplu... pentru că acesta nu era aprobat.
Nu a contat că CNAIR a încercat să convingă Focşaniul că nu se justifică Cocoaşa de la Focşani, ori că există alte oraşe de mărimea urbei vrâncene care nu au astfel de autostrăzi ocolitoare atât de departe de partea citadină.
API susține că traseul mai lung nu presupune doar vreo 20 de milioane de euro în plus, la construcție, ci şi "un cost mult mai mare pe viitor, de la întreținere, la kilometrii în plus pentru traficul de tranzit, zeci de ani de acum încolo. În plus, traseul drept ar deservi de fapt mult mai bine chiar și Focșaniul însuşi", aşa cum o face azi şoseaua de centură de lângă oraş.