Cel mai mic preț pentru un litru de benzină a fost înregistrat pe 1 mai anul trecut. Doar 4,27 de lei. Dar ne aflam în plină stare de urgență, când circulația era limitată drastic din cauza pandemiei de coronavirus.
Nu exista, prin urmare, cerere. Între timp, prețul la benzină a crescut constant și s-a ajuns în iulie anul acesta la un maxim de 5,8 lei pentru combustibilul cu cifra octanică 95. Și mult peste 6 lei pentru celelalte sortimente.
Situația e similară și la motorină. Cel mai mic preț a fost înregistrat pe 18 septembrie, 4,34 de lei pentru un litru. În iulie anul acesta s-a ajuns la 5,76 lei pentru sortimentul regular și la peste 6 lei pentru celelalte.
Practic, într-un an de zile, prețul combustibililor a recuperat căderea cauzată de pandemie, crescând cu 1,53 lei în cazul benzinei și 1,42 lei pentru motorină.
Cu toate acestea, România are cel mai ieftin combubustibil din UE, mai ieftind putând fi cumpărat doar din Bulgaria, potrivit portalului peco-online.ro
Costurile pentru alimentarea autovehiculelor au crescut peste tot în Europa, o dată cu revenirea cererii și, implicit, a tarifelor pentru un baril de petrol.
Dacă în aprilie anul trecut, tranzacțiile features cu petrol s-au realizat la un moment dat la prețuri negative, în condițiile în care cererea pentru produse petroliere a avut o scădere de aproape 9 milioane de barili, astăzi un baril costă 70 de dolari.
Și va mai crește, în condițiile în care Agenția Internațională a Energiei estimează că abia în 2023 se va reveni la cererea de petrol anterioară pandemiei.
„Prețul combustibililor nu crește în România mai mult decât în alte țări. Din contră, aș spune că în Europa s-au scumpit chiar mai mult.
Tendința este în acord cu ce se întâmplă pe piețele internaționație. Față de anul trecut, prețul barilului s-a triplat. Prețul petrolul cursul de schimb leu-dolar dau diferența în plus pe care o vedem”, a explicat pentru Newsweek România economistul Laurian Lungu.