Firmele de transport rutier din România afirmă că se confruntă cu numeroase provocări, precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA, timpii mari de așteptare la frontiere și costurile legate de respectarea noilor prevederi ale legislației naționale și europene, estimează o creștere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri cu până la 15% în 2024 și cer implementarea unor tarife de referință în transporturile rutiere naționale.
În caz contrar, transportatorii spun că tarifele de transport nu vor absorbi integral creșterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport, funcționarea, și chiar viabilitatea unora dintre acestea.
Citește și: Grindeanu: „Nu există regim preferențial pentru camioanele din Ucraina. Dacă e, destitui conducerea”
Camionagiii din România estimează creșterea costurilor cu 15% în 2024. Cer tarife de referință
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită introducerea costului minim de referință în transporturile rutiere naționale, afirmând că acesta asigură competiția loială și sustenabilitatea în piața de transporturi.
Tarifele de referință reprezintă costurile tipice de operare pentru un vehicul greu de marfă utilizat pentru transporturile rutiere regionale sau internaționale și nu prețul final. Potrivit UNTRR, costul minim de referință în transporturi funcționează în unele țări încă din anii 1950 (în Franța, de exemplu, potrivit UNTRR).
„Un sistem legal de stabilire a costului de referință în transporturile rutiere naționale ar oferi protecție transportatorilor, permițându-le să respecte legislația și să includă toate costurile legale, care trebuie transferate clienților.
Prin această măsură, s-ar putea realiza actualizarea automată a costului de referință în transporturile rutiere naționale cu prețul la motorină, taxele de drum și orice alt cost, care ar trebui să meargă automat către clienți, fiecare transportator având posibilitatea să negocieze liber cu clienții marja de profit.
Citește și: Atenție, șoferi! O țară extrem de tranzitată de români schimbă taxa de drum de la 1 februarie
Similar, costul de referință este ca EURIBOR - rata de referință pentru piața monetară în Euro, la care se adaugă marja specifică a fiecărei bănci.
În al doilea rând, costul minim de referință asigură concurența loială în transporturi. Pentru asta, toți trebuie să ne raportăm la același cost de referință, care reglează concurența pe piață și pe care îl solicităm autorităților de 16 ani.
În consecință, ca să crească încasările la stat din activitatea transportatorilor este nevoie ca statul să creeze pârghiile legale pentru respectarea concurenței în această piață.
Deci cerința noastră nu este altceva decât un win-win firesc, privind și exemplul Ungariei care a reușit să legifereze costul de referință chiar de săptămâna trecută”, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.
Citește și: Doi șoferi români de TIR, colegi de cabină, s-au bătut și tăiat în Austria. Poliția a atacat mașina
UNTRR explică că presiunea clienților pe tarife și includerea în serviciul de transport și a altor obligații suplimentare, precum încărcarea - descărcarea mărfii sau raportările pentru sustenabilitate, ca și lipsa unor prevederi legale în România de co-responsabilizare a expeditorilor, conduc la situații abuzive pentru transportatorii rutieri, precum supraîncărcarea vehiculelor sau plata unor tarife sub costuri, care distorsionează competiția pe piața de transport și afectează viabilitatea firmelor de transport rutier.
La acest început de an, firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA, timpii mari de așteptare la frontiere și costurile legate de respectarea noilor prevederi ale legislației naționale și europene.
Iar UNTRR estimează o creștere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referință în transporturile rutiere, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creșterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport, funcționarea, și chiar viabilitatea unora dintre acestea, care deja se confruntă cu dificultăți serioase
Firmele mici de transport se vor lupta să supraviețuiască. Impactul va fi major în economie, angrenând creșteri de prețuri în lanț, dacă luăm în calcul faptul că transportul rutier de mărfuri constituie 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim), potrivit studiului UNTRR – “Piața Transporturilor rutiere 2018-2030”.
Neaplicarea unui cost de referință se va simți și în exportul de servicii al României deoarece transporturile reprezintă aproape jumătate din acesta, mai spun reprezentanții UNTRR.