Numărul camioanelor care rulează pe autostrăzi şi, în general, în lume, în Transporturi, este un element de bază în alt indicator important: intensitatea Transporturilor.
Cererea globală de motorină scade
De regulă, cu mult înainte de apariţia altor semne, în alţi indicatori economici, scădere intenssităţii Transpoturilor este unul dintre primele semne timpurii de recesiune economică.
În SUA, cererea de motorină urmează să scadă cu 2%, în acest an, estimează S&P Global Inc, conform Agerpres.
Excluzând anul 2020, când cea mai mare parte a economiei s-a oprit, o scădere de 2% ar fi cel mai important declin al consumului de motorină înregistrat de SUA, după 2016.
Citeşte şi: Şi totuşi, economia Zonei Euro ar putea să nu ajungă în recesiune, prognozează Goldman Sachs
Ne aşteptăm la "unul din cele mai slabe contexte economice din istoria recentă, excluzând criza financiară din anii 2008-2009 şi pandemia", spune analistul S&P, Debnil Chowdhury.
După toate semnalele, cererea pentru motorină, un carburant care este folosit la orice, de la camioane şi până la utilaje de construcţii, scade în multe din principalele economii ale lumii.
Considerat un prim semnal al unei activităţi industriale mai slabe şi al reducerii cheltuielilor consumatorilor, scăderea cererii de motorină i-a pus în alertă pe cei care caută semnele unei recesiuni.
Citeşte şi: Daniel Dăianu, despre ecuaţia dificilă pentru România, anul viitor. "Putem evita o recesiune"
"Cererea de motorină poate fi un indicator important pentru creşterea economică generală, ca un prim semnal că cheltuielile gospodăriilor se reduc.
O aşteptată scădere a cererii de motorină se potriveşte cu acumularea riscurilor de recesiune, în întreaga economie" spune Ben Ayers, economist şef la a Nationwide Economics.
Stocuri. China iar face stocuri
O mare parte a scăderii cererii de motorină se datorează transportului rutier de marfă, care consumă aproximativ 60% din motorina din China şi peste 70% în SUA.
Numărul camioanelor care rulează pe autostrăzile din China a scăzut cu 8% în săptămâna care s-a încheiat la 9 aprilie, potrivit datelor culese de Ministerul Transporturilor din China.
În paralel, stocurile naţionale de motorină din China au urcat la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni la începutul lui aprilie, potrivit datelor OilChem.
Ultima dată a fost în pandemie
Ultima dată când China a făcut stocuri a fost în 2020, în debutul pandemiei. Dar atunci stocurile erau pe petrol. Efectiv, China plimba pe mările şi oceanele lumii tanccuri petroliere pline cu petrol, pe care ştia că nu are unde să le vândă, pentru că scăzuse consumul.
În cazul SUA, activitatea camioanelor, şi în consecinţă consumul de motorină, a fost afectată de scăderea producţiei fabricilor, construcţiei de locuinţe şi faptului că retailerii se confruntă cu stocuri ridicate, susţine Bob Costello, economist şef la organizaţia reprezentativă American Trucking Associations.
Totul pe Internet
La baza încetinirii activităţilor de transport rutier de marfă din SUA stă o modificare a comportamentelor de cheltuieli ale consumatorilor.
Comenzile mari pe Internet, făcute în timpul pandemiei, au cedat locul cheltuielilor pentru vacanţe.
În plus, pe măsură ce inflaţia a afectat bugetele gospodăriilor, primele lucruri la care oamenii au renunţat fiind bunurile de consum ieftine, care sunt livrate în cantităţi mari, prin intermediul camioanelor, precum băuturile carbogazoase, raporturile din economie s-au modificat.
Decizii micro, consecinţe la nivel macro
"De fiecare dată când vedem cum cheltuielile consumatorilor se diminuează din cauza inflaţiei, asta afectează bunurile ieftine care tind să fie livrate în cantităţi mari", spune directorul general de la FreightWaves, Craig Fuller.
Potrivit acestuia, deciziile individuale, precum aceea de a renunţa la băuturi carbogazoase, pot avea consecinţe la nivel macro prin reducerea volumului total de bunuri care trec prin economie.
Desigur că există şi unele zone mai bune. De exemplu, cererea de motorină cu un conţinut redus de sulf ar urma să crească în Europa, cu aproape 9%, în perioada martie-iulie, susţinută parţial de călătoriile de vacanţă, susţine Janiv Shah, analist la Rystad Energy.
Legătura cu Rusia
Motorina cu puţin sulf este mai ieftină dacă este produsă din ţiţei cu puţin sulf. Petrolul brut ural, din Rusia, ca şi cel din Caspica, au conţinut ridicat de sulf.
Ele necesită instalaţii costisitoare de desulfurare, care ridică preţul derivatelor produse, printre care şi motorina. Embargoul asupra petrolului Ural duce la creşterea cererii de petrol şi derivate din Golf şi Maghreb, cu conţinut scăzut de sulf.
În plus, este foarte probabil ca autorităţile franceze să recurgă la reumplerea rezervelor strategice de motorină - evident, din Maghreb, de exemplu din Algeria, după ce au eliberat milioane de barili de produse petroliere, ca răspuns la grevele prelungite.
Efecte dezinflaţionsite
Iarăşi, e un efect dezinflaţionst, ca şi cazul stocurilor de motorină făcute de China.
Însă în cazul SUA, în absenţa unor stimulente guvernamentale, care să impulsioneze economia, Craig Fuller nu se aşteaptă la o revenire a cererii de motorină, în perioada următoare.
Cererea de motorină este diferită de cea de benzină, unde preţurile mari la pompă îi fac pe automobilişti să reducă cererea, iar ieftinirea îi stimulează să revină la benzinării.
Oamenii nu transportă mărfuri, pur şi simplu, pentru că este mai ieftin să le transporte, subliniază Craig Fuller, ei fac asta "pentru că este cineva, la celălalt capăt, care a făcut o comandă şi este acolo, să primească marfa".