CFR modernizează Gara de Nord cu o companie care a spoit o haltă. Contractul era de 140 ori mai mic

DE Stelian Negrea | Actualizat: 18.09.2023 - 14:42
CFR modernizează Gara de Nord cu o companie care a spoit o haltă - Foto: INQUAM PHOTOS / Octav Ganea
CFR modernizează Gara de Nord cu o companie care a spoit o haltă - Foto: INQUAM PHOTOS / Octav Ganea

Modernizarea celei mai mari gări din România din fonduri europene a ajuns obiect de dispute între companiile care au vrut să câștige contractul. Unele dintre acestea acuză CFR că a favorizat compania declarată câștigătoare care nu are capacitatea să execute o asemenea lucrare.

SHARE

Modernizarea celei mai mari gări din România a fost data pe mâna unei companii obscure. Al cărei cel mai mare contract de acest fel a fost modernizarea gării din Câmpia Turzii.

Un contract cu o valoare de 140 de ori mai mică.

Citește și: VIDEO Primăria S1 a intrat cu buldozerele în garajele și construcțiile ilegale din zona Gara de Nord

Față de cel de la București pentru care șefimea CFR București s-a luptat. Să o declare din toate puterile câștigătoare.

Au fost trei oferte. Două din partea unor firme mici. De apartament. Care s-au mai întâlnit la alte licitații mărunte ale CFR.

Citește și: Gara de Nord va fi transformată. Cum va arăta după 5 ani și investiții de 100 de milioane de euro

Și una mai mare. Care a fost exclusă din start. Fiind eliminat rapid  cel mai mare pericol.

Contractul este finanțat prin fonduri europene. Nu a contat că ochii UE și ai Parchetului European vor fi pe toată procedura.

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a mimat uluirea când s-a iscat scandalul public. Și a trimis corpul de control să verifice sucursala București a CFR.

Citește și: Tren defect! Pasagerii au luat-o la pas cu bagajele pe șine, în drum spre Gara de Nord, pe caniculă

Să se lămurească cum a ajuns ditamai contractul pe mâna unei astfel de companii.

Aerul trist al unei gări

Pavaje sparte. Magazine închise. Cele deschise au aerul unor buticuri cu de toate. Specifice unui birt de țară.

Două trei lanțuri internaționale de fast food mai salvează onoarea.

Acestea nu pot acoperi peroanele ponosite cu acoperișiuri ruginite. Și care nu te apără de vreo ploaie mai bogată.

Peroane sufocate la un capăt de chioșcuri în care colcăie marfă de duzină. În fața cărora stau frigidere ticsite de băuturi răcoritoare.

În interiorul cărora vânzătoarele sunt condamnate la muncă în mină. Atât de întuneric și neprimitoare arată acestea.

Un aer trist și jalnic al unei gări renumite cândva pentru aerul său boem.

Gara de Nord se află vizavi de sediul Ministerul Transporturilor.

A suferit acum câțiva ani o modernizare de tip spoleială.

Fonduri europene pentru o treabă românească

Acum însă sucursala din București a CFR a lansat o megalicitație de 470 milioane de lei (95 milioane Euro) pentru modernizarea din temelii a Gării de Nord. Din fonduri europene.

Contractul este numit Modernizarea/consolidarea/reabilitarea stației CF Gara de Nord București – faza I (proiectare și execuție). Semn că vor urma și alți bani. Pentru același obiectiv.

Singura experiență: gara din Câmpia Turzii.

Compania căreia CFR i-a încredințat contractul se numește GDO Mov Impex SRL.

E deținută de o familie de antreprenori din Negrești Oaș: familia Goie. Delia și Vasile.

Valoarea totală a contractelor castigate cu statul de GDO Mov Impex SRL în perioada 2007-2023 a fost de 220 milioane lei.

Cel mai mare contract câștigat de GDO Mov cu statul a fost în 2021. Avea o valoare totală de 9,5 milioane lei.

Trebuia să modernizeze 3 treceri la nivelul căii ferate ale CFR Cluj Napoca.

Restul contractelor mai mari au ca obiect modernizarea unor porțiuni de cale ferată sau a unor pasaje peste șina de tren.

Cel mai important contract pentru modernizarea unei gări a CFR a fost câștigat în 2020.

Avea o valoare de 3,4 milioane lei. Era pentru Gara din Câmpia Turzii. 

De 140 de ori mai mică decât contractul câștigat pentru Gara de Nord.

Conform unor imagini recente, la trei ani de la câștigarea contractului din Transilvania, obiectivul nu a înregistrat progrese semnificative.

Patronii, în silenzio stampa

Cei doi patroni au o prezență consistentă pe rețelele de socializare.

Compania care a câștigat contractul pentru modernizarea Gării de Nord are cifre de afaceri de circa 10 milioane de Euro annual și profituri de câteva milioane de lei.

Este afacerea lor de bază. Mai dețin un complex de agreement în nord vestul țării.

Îndeajuns ca să le permită un stil de viață cu vacanțe în locații de lux.

Vezi aici foto cu cei doi afaceriști

Aceștia nu au dorit să comenteze în nici un fel pe marginea licitației pentru modernizarea Gării de Nord. 

Newsweek România le-a trimis o serie de întrebări legate de acuzațiile ce le-au fost aduse dar și de posibilele conexiuni cu oficiali din CFR.

În măsura în care vor răspunde vom publica punctul lor de vedere.

Nici directorul CFR București, Ungurean Cristian, nu este prea comunicativ. Domnia sa nu a răspuns întrebărilor Newsweek România legate de neregulile la cea mai importantă licitație organizată de compania, pe care o conduce, în ultimii ani.

CFR București a trimis, după apariția articolului, răspunsuri la majoritatea întrebărilor Newsweek România. 

"În ceea ce privește ofertanții respinși/care nu s-au calificat, aceștia au dreptul la orice cale de atac pe care o pot exercita prin formularea unei Contestații, conform legislației în vigoare, respectiv. (...)

Entitatea contractantă, prin Comisia de evaluare, a depus toate diligențele necesare pentru desfășurarea și finalizarea, în bune condiții, a procedurii amintite, ținând cont de legislația care guvernează Achizițiile Publice.

Entitatea contractantă a aplicat un tratament egal, imparțial și transparent față de toți potențialii ofertanți, în privința cerințelor din fișa de date a achiziției, aplicând același sistem de evaluare pentru toate ofertele depuse, acordând egalitate de șanse tuturor competitorilor", precizează CFR București. 

Nereguli peste nereguli

După anunțarea rezultatului licitației, contestațiile au curs. Din partea celorlalte două consorții participante.

Acestea au reclamat la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) neregulile de la organizarea licitației.

Au cerut să fie anulată atribuirea către consorțiul declarat câștigător. Și eliminarea acestuia din această procedură unde susțin că au fost favorizați chiar de către cei care au organizat-o.

“În concluzie, apreciem că Autoritatea contractantă a favorizat în mod nelegal oferta Asocierii GDO, deși oferta depusă de către acest ofertant este inacceptabilă și neconformă prin prisma lipsei autorizațiilor impuse prin documentația de atribuire dar și a tuturor neregurilor prezentate supra, precum și neconform prin prisma prețului ofertat și a capabilității efective de executare a contractului”, susțin în contestația depusă la CNSC reprezentanții companiei Construcții Erbașu SA. 

Aceeași companie a sesizat un conflict de interese al unui angajat al firmei din Negrești Oaș: un arhitect angajat de aceasta a participat la întocmirea documentației inițiale pentru proiectul modernizării obiectivului Gara de Nord. 

De cealaltă parte, cel de-al doilea competitor eliminat de către CFR a cerut, la rândul lui, anularea acordării contractului către compania din Negrești Oaș, indicând o serie de nereguli.

“Decizia entității contractante de respingere a ofertei asocierii CMA Construct Development SRL & Velmanit Impex SRL pe motiv că aceasta are un preț neobișnuit de scăzut este netemeinică și nelegală”, se precizează în contestația celui de-al doilea competitor. 

Contestatie CNSC CMA Construct Development SRL gara de Nord by Stelian Negrea on Scribd

Deocamdată, contestațiile acestora sunt în analiză.

În paralel cu controlul făcut de Corpul de control al ministrului transporturilor la autoritatea contractantă care a contractul pentru modernizarea Gării de Nord companiei maramureșene.

"Menționăm faptul că, mandatul echipei de control are ca obiectiv „verificarea modului în care a fost atribuit contractul de achiziție publică pentru reabilitarea Gării de Nord din București”. SRCF București a pus la dispoziția echipei de control toate documentele solicitate", precizează oficialii CFR București. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te