În martie 2021, ministrul transporturilor de la acea vreme Cătălin Drulă anunța, la finalul ședinței de guvern, că a fost depus proiectul de ordonanță de urgență care prevede interzicerea companiilor din state care nu au acorduri cu UE la licitațiile publice din România, iar printre aceste state se numără și China.
Drulă a spus că excluderea de la licitații se va aplica doar pentru proiectele viitoare. Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial la 5 aprilie. Ea consfințea faptul că, la procedurile de achiziţii publice, vor avea posibilitatea să participe doar companiile din Statele Membre ale Uniunii Europene sau din Spaţiul Economic European, ţări terţe care au ratificat Acordul privind Achiziţiile Publice ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului sau alte ţări terţe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană.
Citește și: FOTO 30 de camioane cu donații venite din America vor ajunge în Ucraina prin hub-ul din Suceava
Au contestat, dar chinezii au învins
Autostrada de Centură a Bucureștiului a fost împărțită în mai multe loturi. Pe lotul 3 a zonei de Nord a Autostrăzii de Centură, licitația a început în luna iunie 2019, iar ofertele s-au depus până în 18 februarie 2020. Astfel că firmele chinezești au putut participa la licitații, interdicția urmând să apară după un an și să nu se aplice retroactiv.
Citește și: Maia Sandu: Integrarea europeană este proiectul nostru de ţară care va asigura pacea, modernizarea
Au fost 12 competitori, din care două companii erau din China.
Cei 12 pretendenți pentru lot din Autostrada București
- Aktor Societate Tehnica Anonima (AKTOR S.A.)
- China Civil Engineering Construction Corporation (
- Asocierea Constructii Erbasu SA – Vahostav SK as – Danube Total Grup SRL – Concelex SRL
- FCC Construccion SA
- IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret AS
- Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Retter Projectmanagement SRL
- Intracom Constructions Societe Anonyme Technical and Steel Constructions (INTRAKAT)
- Mapa Insaat Ve Ticaret AS
- Asocierea Max Boegl Romania SRL- IBB-HIB RomaniA SRL- MAX BÖGL STIFTUNG & Co. KG
- Nurol Insaat ve Ticaret A.S.
- Sinohydro Corporation Limited
- Asocierea SC SA&PE Construct SRL – SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRLâ
Valoarea estimată a contractului a fost de 466.278.289,00 Lei, fără TVA.
Au fost două reevaluări, trei runde de contestații și trei câștigători: inițial Nurol (Turcia), al doilea Ictas (Turcia) și chinezii de la CCECC în cele din urmă.
După mai multe contestații, CNAIR a fost obligată de lege să semneze contractul pe lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord cu China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), companie chineză de stat.
Cei 8,6 kilometri de autostradă fac legătura dintre Afumați (nod A0-DN2) și Pantelimon (DN3, nodul A0-DN3 nu este cuprins în acest contract).
Durata contractului este de 30 luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție. Garanția lucrărilor este între 5 și 10 ani, în funcție de perioada ofertată în cadrul factorului de evaluare.
Turcii de la Ictas au depus, ultima contestație, pe 5 decembrie 2022, ultima zi în care puteau face acest lucru. Instanța a respins acțiunea
O companie inexistentă în România
Potrivit datelor oficiale, China Civil Engineering Construction Corporation nu a avut activitate anul trecut în România având o cifră de afaceri zero. Detalii AICI
În fiecare an a încheiat cu datorii de 2 milioane de lei și pierderi de câteva sute de mii.
Cine sunt chinezii?
China Civil Engineering Construction Corporation Ltd. (abrevierea CCECC) a fost înființată în iunie 1979 sub aprobarea Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze.
Domeniul său de activitate se extinde de la contractarea internațională pentru construcții de căi ferate la proiectare și consultanță de inginerie civilă, dezvoltare imobiliară, comerț, investiții industriale și management hotelier. Activitățile de afaceri ale CCECC s-au extins în peste 40 de țări și regiuni în care au fost stabilite peste 20 de birouri sau filiale, scrie wikipedia