VIDEO Cosmin Păunescu, Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari: Încălzirea climatică, o oportunitate

DE Florin Budescu | Actualizat: 30.10.2024 - 16:14

VIDEO Cosmin Păunescu, Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari: Încălzirea climatică, o oportunitate pentru afaceri. Cine se va alinia la aceasta, va avea de câştigat mult.

SHARE

VIDEO Cosmin Păunescu, Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari: Încălzirea climatică, o oportunitate pentru afaceri. Cine se va alinia la aceasta, va avea de câştigat mult, în timp.

Companiile mari, listate sau nu la Bursă, au obligația să raporteze conform standardelor ESG, începând cu anul viitor.

~Partenerii Newsweek România ESG Summit 2024: Carrefour România, Coca–Cola HBC România, Kaufland România, RetuRO SGR, Veolia România, Vitalia - Servicii pentru Mediu Tratarea Deșeurilor, IRIDEX.~

VIDEO Cosmin Păunescu, Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari: Încălzirea climatică, o oportunitate

Din anul 2027, toate societățile listate la bursă, pe piețele reglementate din UE, vor trebui să înceapă să raporteze și ele. Care va fi impactul aplicării standardelor ESG?

"Pe piața de capital, importantă este cererea, cererea pentru produsele verzi, care din păcate la noi este abia la început. Deci, eu n-aș merge pe cadrul sancționatoriu pentru legislație", a spus Cosmin Păunescu, de la Asociaţia Analiştilor Financiari-Bancari din România, la ESG Newsweek Summit.

"Din contră, văd foarte multe oportunități. Fac o mică paranteză, dacă îmi permiteți: acum câteva zile, am avut un raport al ONU, care spune că încălzirea climatică cu 1,5 - 2 grade Celsius este practic o utopie, pentru că în realitate vom ajunge la 3 grade, la sfârșitul secolului, dacă nu luăm măsuri și mai importante decât cele actuale", explică expertul.

Citeşte şi: RetuRO pune România pe harta internațională a sustenabilității la Climate Week NYC 2024

Ce înseamnă aceasta? "Înseamnă migrație, penurie de resurse, lipsa hranei. Practic, înseamnă tot atâtea oportunități pentru cei care înțeleg să se asocieze noilor tendințe. Schimbările sunt deja aici. Am vorbit despre faptul că vor apărea într-un număr nedeterminat de ani.

Dar cine se gândea de exemplu că industria auto din Germania va începe să înregistreze pierderi care nu par a fi înlocuite prea curând? Cine se gândea că va apărea concurența atât de puternică pe energia regenerabilă și pe construcția de vehicule, așa cum este cea din Asia, bineînțeles, care a beneficiat de subvenții majore din partea statului", se întreabă retoric Cosmin Păunescu.

Și atunci, ce punem noi în loc, în Europa? "Nu părem să avem nici un fel de de strategie și atunci apar aceste oportunități, care rezultă din legislația în domeniul sustenabilității", detaliază Păunescu.

Citeşte şi: VIDEO Mihaela Frăsineanu, Guvernul României: "Parteneriatul public-privat este soluția și în ESG"

"Pe partea de societăți de stat", spune acesta, "la noi, deocamdată, discuțiile sunt privind dificultatea de a obține date, de a centraliza datele. Avem un rating ESG, pentru o parte din societățile listate la BVB, dar care nu acoperă toate societățile.

Avem totuși in companiile cele 20 de companii din indicele BET, care reprezintă în jur de 7% din emisiile de carbon din România. Deci este o piață care contează. Vrem ca oamenii să fie interesați.

Putem să facem prin educație financiară sau putem să facem prin cifre comparabile, prin aceste raportări ESG, care în primă instanță nu vor însemna nimic, dacă nu avem comparabilitatea datelor sau evoluția în timp".

Citeşte şi: Metoda simplă prin care aparatele SGR nu vor mai respinge sticlele. Ce trebuie să faci?

Păunescu continuă, mărind miza discuţiei: "Putem să atragem oamenii, prin alinierea la taxonomie, iar în România nu spune nimic deocamdată "alinierea la taxonomie". Dar în Vestul Europei utilitățile sunt cele mai aliniate, ca și industria medicală, și cea energetică cel mai puțin aliniată la taxonomie.

Da, sunt foarte multe drumuri de făcut, dar, pentru că vorbim despre lumea investițiilor, de care sunt și eu foarte apropiat, în general, toată lumea percepe că acești factori ESG sunt o chestiune facultativă, care nu generează nici un fel profit, peste tot în lume.

Definiția (n.n.: în lumea afacerilor) este: "impact pozitiv, simultan cu obținerea de profit" și atrag atenția asupra acelor modele de evaluare sau de prețuri-țintă, folosite pentru pentru acțiuni care iau în seamă, în general, estimarea analistului privind evoluția macroeconomică, evoluția sectorială, evoluția unei companii în sine".

Acum e momentul

Expertul arată că "din ce în ce mai mulți (n.n.: actanţi din mediul de business) includ şi acești factori ESG, care au un impact direct asupra cash flow-ului unei companii, asupra contului de profit și pierdere, care deja pot fi anticipați și vor fi din ce în ce mai mulți anticipaţi și incluşi și în prețul de piață.

Companiile care înțeleg să se alinieze cât mai repede la aceste tendințe sunt și cele care vor fi cel mai puțin expuse la riscul pe termen lung și care vor recunoaște o creștere de preț de piață și recunoașterea acestor eforturi, pe măsură ce se dezvoltă și cererea viabilă din România".

Cosmin Păunescu, Asociaţia Analiştilor Financiar-Bancari: Încălzirea climatică este o oportunitate - Foto: Newsweek România

În fine, ce este acest termen nou-apărut, "green washing"? "La noi, în investiţii", explică Cosmin Păunescu, "avem un termen care conduce la același lucru: dezinformare, prezentare eronată, avem abuz de piață, impresie greşită asupra cerererii şi ofertei din piață.

Tehnica "window dressing"

Avem informații privilegiate. Tranzacționezi pe baza informațiilor pe care celelalte companii, ceilalţi participanţi la piaţă nu le știu. Avem "window dressing", la sfârşit de lună, îţi îmbunătăţeşti situaţia financiară, ca să dea mai bine.

Și avem acest "green washing", care este nou adăugat la terminologia financiară. Este practic dezinformare ecologică, în sensul în care tu încerci să prezinți produsul tău financiar sau să te prezinți, ca companie în sine, cu un grad de durabilitate şi stabilitate mai ridicat decât îl deții defapt.

Poți s-o faci în diverse moduri. Prezentând doar anumite informații despre activitățile tale, de exemplu, afirmând că eşti "verde" și negând activitățile clasice, consumatoare de resurse fosile".

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te