Laurențiu Adrian Stan activează, de aproape 20 de ani, în domeniul evaluărilor, iar de 15 ani s-a specializat în evaluări de afaceri și active intangibile.
La cei 41 de ani, crede că viața profesională a evaluatorilor nu a fost și nu va fi plictisitoare și e convins că fiecare an aduce noi provocări în această activitate, prin modificări legislative și ale standardelor de evaluare recunoscute la nivel global, pe care evaluatorii din România le-au adoptat și trebuie să le respecte.
Cum este evaluată o afacere în România. De ce este important să știi valoarea reală a unei companii
” Live your life by a compass, not a clock”, un îndemn preluat de la Stephen Covey, îl ajută să prioritizeze obiectivele care îi dictează acțiunile, nu agenda de activități zilnice.
Newsweek România: Ce trebuie să știe cei care încearcă să practice această profesie, de evaluator? Care este cea mai mare provocare și ce satisfacții aduce?
Laurențiu Adrian Stan: Ar trebui să nu se gândească la banii pe care îi vor face după ce vor începe să profeseze. Nu este o meserie din care să te poți îmbogăți, dar îți poate oferi multe satisfacții, atât profesionale, cât și pe plan personal, dacă îți propui să evoluezi continuu. Probabil că sunt puțini aceia care consideră că profesia de evaluator este una fascinantă.
Însă este o activitate provocatoare în sine, pentru că, în România, spre deosebire de țările din Occident, transparența informațiilor necesare unui evaluator sau consultant financiar este, încă, foarte redusă. Ca urmare, suntem nevoiți să compensăm acest dezavantaj prin raționament profesional, ceea ce ne menține, cumva,” în priză”, mai tot timpul.
Munca în acest domeniu te aduce, uneori, alături de lideri remarcabili, care au toate atuurile și cunoștințele pentru creșterea propriei afaceri, însă înțeleg foarte bine și importanța unei evaluări independente și a unei analize obiective din partea unui profesionist.
Citește și: VIDEO Cum sunt impozitate veniturile din chirii în 2023 față de 2022
Serviciile oferite sunt complexe, însă, după aproape 15 ani de experiență în acest domeniu și peste 300 de evaluări de business și active intangibile, pot spune că perseverența este cheia pentru un evaluator și un antreprenor de succes.
Nu este o meserie ușoară, dar confirmarea clientului că serviciile mele i-au adus valoare adăugată și utilitatea așteptată îmi dă satisfacția lucrului bine făcut și motivația de a crește și mai mult, din punct de vedere profesional.
Care este rolul unui consultant financiar în procesul de evaluare ?
Rolul consultantului financiar este să înțeleagă, în primul rând, nevoile clientului, apoi să își folosească inteligent toate competențele dobândite pentru a împlini acele nevoi, utilizând cât mai puține resurse financiare și de timp.
O persoană fizică sau o firmă, din România sau din străinătate, apelează la un consultant financiar pentru că își dorește un sfat pertinent, profesionist, care să îl ajute să își atingă obiectivele financiare și să îi aducă valoare adăugată în viața personală sau în afacere.
Nu e doar despre cum lansezi o afacere, ci și despre cum o dezvolți, despre cum depășești eșecurile sau despre cum îți reinventezi afacerea atunci când e nevoie. De aceea, consultantul trebuie să construiască alături de client un plan foarte bine conturat și fundamentat, pe care să îl urmeze întocmai până la atingerea obiectivelor propuse.
Ca evaluator, îi oferi antreprenorului o” fotografie” a afacerii. Până la a estima o valoare, acesta analizează toate aspectele activității companiei, trecând în revistă aspectele juridice, operaționale, comerciale și financiare, pentru a evidenția indicatorii care crează acea valoare.
Acesta este de fapt doar prima etapă a procesului integrat de consultanță oferită clientului. Odată ce ai imaginea de ansamblu asupra afacerii și știi ce merge bine și ce mai poate fi îmbunătățit, poți stabili pașii următori către creștere.
Alături de antreprenor și de persoanele cheie din compania analizată, evaluatorul cunoaște, deja, foarte bine, elementele cheie ale activității și îl poate consilia în continuare pe proprietarul afacerii în privința lucrurilor care ar putea fi îmbunătățite. Aici începe, de fapt, rolul de consultant al evaluatorului.
Un rol care se poate manifesta în toate punctele de pe linia vieții unei afaceri, fie în perioade de creștere și consolidare, fie la maturitate, fie în” zone” de declin și dificultate, și chiar în eventualitatea nedorită a atingerii unui punct în care cea mai bună opțiune este închiderea afacerii.
Care sunt principalele competențe ale unui consultant financiar?
Așa cum am mai spus, perseverența este cheia pentru un antreprenor de succes, inclusiv în acest domeniu. Competențele și expertiza se dobândesc odată cu parcurgerea fiecărui proiect în care ești implicat. Investești o mare parte din viață în profesie, iar experiența de afaceri dobândită până acum, în combinație cu abilitatea de a face sugestii, sunt calități care îi determină pe cei mai mulți dintre clienți să revină și să-și diversifice cererile.
Niciun om nu poate avea pretenția să cunoască adevărul absolut și să se priceapă la toate. Domeniul este vast, cu multe” ramuri”, iar consultanții sunt, de regulă, axați sau specializați pe o anumită nișă.
De exemplu, eu sunt specializat în evaluarea afacerilor și pe consilierea proprietarilor acestora pentu atingerea obiectivului de maximizare a valorii. Alți consultanți sunt axați pe finanțări bancare sau planuri de investiții pe termen lung.
Competențele și experiența unui consultant în afaceri sunt esențiale și ar trebui să fie criteriile principale pe care ar trebui să le aibă în vedere un client atunci când decide să apeleze la consiliere specializată.
În afara competențelor profesionale, un consultant financiar trebuie să dețină bune abilități de planificare, pentru că relația acestuia cu beneficiarul nu este punctuală, ci este una pe termen lung, structurată în etape bine definite. Consultantul trebuie să construiască, de la bun început, planul cel mai potrivit pentru atingerea obiectivelor clientului.
Care sunt întrebările pe care le primiți cel mai des din partea celor care vă solicită sprijinul și cele pe care ar trebui să vi le adreseze solicitanții, dar nu o fac?
Glumind puțin, cele mai frecvente întrebări adresate unui evaluator sunt” de ce este valoarea așa de mică?” sau” de ce este valoarea așa de mare?”. Clienții întreabă, însă, și despre factorii care generează valoarea afacerii lor, despre cum influențează condițiile economice productivitatea și profitabilitatea companiei, precum și despre cum să facă pentru a vinde afacerea la un preț cât mai ridicat.
2023 a fost un an bun pentru afacerile pe care le-am evaluat. Se pare că antreprenorii au înțeles că este important să cunoască valoarea reală a propriei companii înainte de a intra în tranzacții cu anumiți investori instituționali sau atunci când vor să facă un exit.
Ca dovadă, numărul de solicitări de evaluare s-a dublat față de anul anterior, iar tariful mediu oferit pe proiect a crescut cu peste 30%. De asemenea, este îmbucurător faptul că, după ce văd raportul de evaluare și realizează care sunt indicatorii care influențează valoarea, mă întreabă ce ar putea face pentru a avea o afacere mai valoroasă și își doresc să le rămân alături pentru sfaturi care vizează îmbunătățirea activității.
M-aș bucura să primesc mai des întrebări despre ce consider eu că nu funcționează bine în afacerea clientului și ce cred că ar trebui îmbunătățit pentru a maximiza valoarea pentru proprietari.
De asemenea, ar fi sănătos ca antreprenorii din România să își pună din timp întrebări de genul: Ce fac atunci când nu o să mai pot să coordonez afacerea? Oare ar fi mai bine să deleg anumite activități și să mă concentrez pe creștere? Ce să fac pentru a crește valoarea afacerii mele? Cine ar putea prelua conducerea afacerii mele? Cui și când o pot vinde? Cât aș putea primi pentru afacerea mea?
Este final de an, o perioadă în care toată lumea face bilanțuri și previziuni, de business sau personale. Cu ce experiențe personale memorabile încheiați acest an?
În primăvara acestui an am participat la o regatta în Turcia, la Marmaris. După o primă zi cu vânt calm și temperatură neobișnuit de ridicată pentru acel sezon, se anunța o vreme relativ liniștită în a doua zi de competiție.
Însă, după 20 de minute de navigație, vântul s-a întețit, au apărut nori negri, de furtună, a început ploaia, apoi grindina. Eram, deja, în mijlocul unei furtuni în toată regula. Însă, în ambele zile am reușit să terminăm cursa cu bine, folosindu-ne de cunoștințele de navigație și de instrumentele pe care le aveam la dispoziție.
În afară de plăcerea de a naviga pe mare și de senzațiile unice pe care le oferă o competiție de acest fel, această experiență mi-a confirmat, încă o dată, că, la fel ca și în viața de zi cu zi, trecem prin perioade diferite, mai ușoare sau mai dificile, însă reușim cumva, de cele mai multe ori, să ne urmăm planul stabilit” la țărm”.
Ne folosim de toate atuurile pe care le avem pentru a trece linia de sosire, chiar dacă nu mereu primii, și să ne și întoarcem cu bine acasă. Și, nu în ultimul rând, este foarte important să avem capacitatea de adaptare la situație dar, în același timp, și puterea de a reveni la planul inițial, pentru a ajunge la destinația dorită.
Certificate internaționale de autorizare
Pasiunea pentru această profesie i-a adus lui Laurențiu Adrian Stan recunoașterea efortului depus de-a lungul anilor, în prezent fiind certificat de organizații naționale și internaționale de renume din domeniul evaluărilor – Membru Acreditat (MAA) pentru specializarea Evaluarea întreprinderilor și activelor necorporale, Certified Valuation Analyst – CVA™ de The European Association Of Certified Valuators And Analysts – EACVA™, Recognised European Valuer – REV® de The European Group Of Valuers' Associations – TEGoVA și membru al The Royal Institution of Chartered Surveyors – RICS.