"Subliniez că tranziția către o economie UE verde până în anul 2050 trebuie efectuată treptat, menținând echilibrul dintre protecția mediului și protecția locurilor de muncă și asigurând totodată, competitivitatea industriilor UE în raport cu cele externe, în special cu cele din China.
Este responsabilitatea UE să se asigure că eforturile de reducere a emisiilor impuse întreprinderilor europene nu le condamnă la o concurență neloială din partea companiilor ce produc în țări mai puțin ambițioase climatic decât UE, dar ale căror produse ajung pe piața noastră internă. Din acest motiv, avem nevoie de un Mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon, estimat să între în vigoare din anul 2023, care cel mai probabil va taxa importurile realizate cu un grad ridicat de emisii în țări terțe.
Obiectivele Mecanismului de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon sunt:
- să contribuie la atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor cu 55% până în 2030 și atingerea neutralității climatice până în 2050;
- să-i impulsioneze pe partenerii noștri comerciali externi să-și asume obiective mai ambițioase de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră;
- să îi protejeze pe producătorii noștri de o concurență potențial neloială din partea producătorilor din țări mai puțin ambițioase climatic decât UE și de a evita denaturarea pieței interne;
- să faciliteze relocarea activităților industriale pe teritoriul european;
- să contribuie la resursele proprii la bugetul UE, reducând astfel contribuția Statelor Membre și să contribuie de asemenea la rambursarea celor €750 miliarde împrumutate de Uniunea Europeană pentru Mecanismul de Redresare și Reziliența;
Mecanismul se va aplica în prima faza importurilor a căror producție se caracterizează prin emisii de CO2 ridicate și care intră sub incidența Pieței europene a carbonului (ETS), precum cele din sectorul energetic, sectorul producător de ciment, oțel, aluminiu, sticlă, produse chimice și îngrășăminte și sectorul rafinării petrolului. În UE, aceste sectoare primesc o serie de alocări de certificate de emisii cu titlu gratuit în sistemul ETS cu scopul de a reduce riscul de relocare a emisiilor, respectiv a producției, în afara UE.
Parte a Green Deal, Comisia Europeană a anunțat revizuirea Directivei ETS și se preconizează o eliminare a certificatelor de emisii cu titlu gratuit. La nivelul Grupului PPE din Parlamentul European, susținem o abordare echilibrată în ceea ce privește eliminarea de certificate de emisii cu titlu gratuit, bazată pe studii de impact, pentru a asigura echilibrul dintre protecția mediului și protecția locurilor de muncă și pentru a garanta totodată, continuitatea și competitivitatea industriilor UE.", a arătat Motreanu.