Dacă firmele de asigurare nu plătesc suma cerută, se trezesc cu plângeri la ASF. Toate aceste costuri umflate duc la creșterea polițelor de asigurare RCA, atrage atenția Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
ASF: 17.346 petiții în primul semestru al anului 2020
În anul 2019, la Autoritatea de Supraveghere Financiară au fost depuse 19.157 de plângeri împotriva firmelor care vând asigurări de răspundere civilă RCA și Carte Verde. Dintre acestea, 11.632 au fost soluționate favorabil, iar restul au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca neîntemeiat formulate.
Principalii asiguratori pentru polițele de tip RCA pe piața românească sunt Euroins România și City Insurance. Pe numele primei companii s-au înregistrat 12.005 petiții, din care 3.668 au fost respinse. În cazul companiei City Insurance au fost înregistrate 4.607 de plângeri, din care 39,48% au fost respinse. Adică 1.819 plângeri au fost nefondate.
Din punct de vedere statistic, ciudățeniile apar în primul semestru al acestui an, perioadă în care România s-a aflat în stare de urgență iar traficul auto a fost mult mai redus. Potrivit datelor publicate de Poliţia Română pe Facebook, în perioada stării de urgență s-au înregistrat cu 72% mai puţine accidente decât în perioada similară a anului trecut.
Conform unui răspuns transmis de ASF la solicitarea Newsweek România, „în semestrul I al anului 2020, pentru clasa A10 – asigurări de răspundere civilă auto (RCA și Carte verde) au fost înregistrate la A.S.F. 17.346 petiții și informări de neconformitate unice, din care 54,38% au fost soluționate favorabil, iar 45,62% au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca neîntemeiat formulate”.
Dintre acestea, pe numele companiei Euroins România au fost înregistrate 11.225 petiții și informări de neconformitate analizate în mod unic, din care 50,84% au fost soluționate favorabil, iar 49,16% au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca neîntemeiat formulate de către ASF.
În cazul celeilalte companii, City Insurance, au fost înregistrate la ASF 5.129 petiții și informări de neconformitate analizate în mod unic, din care 66,04% au fost soluționate favorabil, iar 33,96% au fost soluționate nefavorabil sau constatate ca neîntemeiat formulate.
Costurile umflate artificial cresc prețurile RCA
Conform ASF, aproximativ 52% din plângeri au fost depuse de împuterniciți ai petenților, cabinete de avocatură și cesionari, inclusiv service-uri auto, „care au transmis petiții în baza contractelor de mandat, cesiune de creanță și împuterniciri acordate de către persoanele prejudiciate”. Firmele de asigurări contestă legalitatea cesiunii de creanță, valoarea manoperei, legalitatea și valoarea închirierii autoturismelor primite la schimb pe perioada reparări autovehicului aflat în reparații.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a demarat la începutul verii un amplu control la service-urile auto din întreaga țară, inclusiv în București, în urma reclamațiilor făcute de consumatori și transportatori în cursul ultimilor doi ani. Directorul general al ANPC, Paul Anghel, a anunțat că în urma controalelor s-au constatat mai multe practici „abuzive și necomerciale”.
O altă neregulă constatată este legată de creșterea artificială a costurilor legate de manoperă. „Facturile umflate inclusiv cu ore de manoperă cu 500% mai mari față decât preţurile practicate în mod normal afectează consumatorul din două perspective: una ar fi aceea a creşterii costurilor de asigurare în anul următor, în condiţiile creşterii poliţei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de altă parte există situaţii în care, din cauza diferenţelor uriaşe de costuri, inclusiv cu preţurile anumitor piese auto, până la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil să intervină în conflictul creat de o creştere nejustificată a unor costuri între service-ul auto şi compania de asigurări”, a declarat Paul Anghel în urma controlului.
480 lei, manopera pe oră
Toate aceste costuri supraevaluate umflă artificial facturile trimise spre plată firmelor de asigurări. De exemplu, în București, o parte din service-uri auto facturează ora de manoperă cu 470 - 480 lei în funcție de tipul autoturimului care necesită reparații. Însă manopera este aproape la jumătate în unitățile service ale reprezentanțelor auto. Asiguratorii consideră că prețurile de referință sunt valorile furnizate automat de sistem care sunt actualizate permanent și reprezintă prețurile de listă furnizate de importatorii oficiali în Romania ai producătorilor auto și recomandate unităților reparatoare autorizate.
În Sebeș, manopera pentru reparația autovehiculelor este facturată cu 330 lei, însă compania asiguratoare a decis că poate plăti 150 lei pentru fiecare oră de manoperă. Asiguratorul s-a raportat la prețul pieței, cât și la prețul practicat de reprezentanța unei mărci auto.
Dacia Duster, închiriată cu 636 lei/zi
Asiguratorii mai contestă prețul la care sunt decontate mașinile oferite la schimb pe perioada în care autoturismele avariate sunt reparate. De exemplu, o Dacia Duster dată la schimb este facturată către firma de asigurări cu 636 lei/zi. Pe piața liberă, același model de mașină poate fi închiriat cu maxim 165 lei/zi.