Într-un răspuns primit de Newsweek România, Ministerul Finanțelor explică faptul că decizia de plafonare a prețului carburanților trebuie agreată de Bruxelles și detaliază regimul legislativ al accizelor și TVA-ului.
Astfel, nivelul actual al accizelor este aplicat „produselor energetice” este stabilit de Directiva 2003/96/CE, cea care „stabilește ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele memembre”.
Ministerul punctează că această Directivă „nu prevede posibilitatea unui mecanism de derogare pentru reducerea temporară a nivelului acestor accize sub nivelurile minime.”
Mai mult, în România, nivelul accizelor pentru benzină și motorină este deja la nivelul minim obligatoriu.
„Accizele pentru produsele energetice sunt în permanență monitorizate de către Comisia Europeană, astfel că nerespectarea nivelurilor minime de impozitare, prevăzute de directivele europene în domeniu, ar putea determina declanșarea acțiunii în constatarea neîndeplinirii actualelor obligații care îi revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene”, insistă Ministerul de Finanțe.
Citește și:
INTERVIU Anders Fogh Rasmussen, fost secretar general NATO: „Divizarea lumii este inevitabilă
Ironii ale liderilor G7 la adresa lui Putin: „Dăm jos sacourile?”. „Trebuie să ne arătăm pectoralii”
În ceea ce privește reducerea cotei de TVA, odată cu aderarea la Uniunea Europeană, România are obligația de a respecta acquis-ul comunitar a cărui componentă principală este reprezentată de Directiva 206/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun a taxei pe valoarea adăugată.
Cotele reduse de TVA aplicabile în România sunt stabilite cu respectarea prevederilor Directivei TVA.
„Potrivit art 98 alin. (1) din Directiva TVA, așa cum a fost modificată prin Directiva UE 2022/542 a Consiliului din 5 aprilie 2022, statele membre pot aplica maximum două cote reduse de TVA doar pentru livrările de bunuri și prestările de servicii prevăzute în Anexa III a acestei directive. Cotele reduse se fixează ca procent din baza de impozitare, care nu poate fi mai mic de 5%”, explică Finanțele.
Oficialii spun că „livrarea de combustibil (motorină și benzină) nu se regăsește în Anexa III (...) astfel că implementarea cotei reduse de TVA pentru alte livrări de bunuri decât cele prevăzute de Directiva TVA contravine acquis-ului comunitar în materie.”
Cristian Păun: „Avem deficit excesiv”
Invitat la Newsweek Live, economistul Cristian Păun a apreciat că „Guvernul nu poate plafona prețul la benzină pentrru că România are deficit excesiv și nu-l lasă Uniunea Europeană.” El subliniază însă că nu ar trebui să „înfierăm Uniunea Europeană”, pentru că „tot noi suntem de vină”, având în vedere că „cheltuim mai mult decât avem.”
„Se pot obține și derogări, dar cu deficit excesiv se obțin mai greu. Suntem singura țară în procedură de deficit excesiv astăzi. În plus, acciza pe care o avem noi la litrul de carburant este cea mai mică din Uniunea Europeană la ora actuală.
„Discuțiile la Bruxelles, dacă vor fi, vor fi foarte aprige și trebuie să fii politician cu argumentele la tine ca să poți să justifici de ce vrei să tai acciza. Uniunea Europeană poate argumenta cu faptul că România nu este în postura să scoată sau să diminueze accizele și TVA, ci să le crească”, a spus Păun.
De la min. 23:30
Bulgarii, ungurii, sârbii, moldovenii și ucrainenii alimentează mai ieftin decât românii
Dacă în România litrul de benzină de 95 a ajuns, în medie, la 1,73 euro (8,54 lei), iar motorina standard, la 1,83 euro (9,03 lei), în toate țările vecine carburanții sunt mai ieftini. Este adevărat, în Ungaria prețurile sunt plafonate artificial și discriminatoriu, iar Serbia, Republica Moldova și Ucraina nu sunt în UE, taxele și accizele la carburanți fiind altele. Dar România își asigură circa 40% din necesar din producție proprie.
În Ungaria, Guvernul Viktor Orban a plafonat discriminatoriu prețurile la carburanți. Ungurii plătesc benzina cu 1,23 euro/litru (cca. 6 lei/litru) și motorina, cu 1,46 euro/litru (cca. 7,2 lei/litru), iar vehiculele care nu sunt înmatriculate în Ungaria alimentează cu 1,92 euro/litrul de benzină sau cu 1,99 euro/litrul de motorină, conform cargopedia.net.
Prin urmare, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a sugerat că poziţia guvernului de la Budapesta ar putea încălca normele de reglementare ale pieței comune a UE.
„Restricțiile aplicate unei singure piețe pot fi justificate doar prin rațiuni de securitate și ordine publică, sau sănătate publică, nicidecum prin motive economice. Așa că, atunci când statele sau autoritățile naționale impun restricții, ele nu trebuie să fie discriminatorii. Statele membre trebuie să se asigure că beneficiarii unor servicii nu sunt discriminați prin interzicerea lor, sau aplicarea unui preț mai mare, pe baza naționalității lor”, a declarat Sonya Gospodinova, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.
Comisia Europeană a anunțat că Ungaria riscă sancțiuni dacă nu va renunța la prețurile discriminatorii la carburanți.
Premierul Ungariei, Viktor Orban, a reacționat spunând că „într-o situație extraordinară trebuie să faci ce îți cere situația. O situație extraordinară necesită măsuri extraordinare. Și într-o asemenea situație este de asemenea permis - și cred că este chiar obligatoriu - să deviezi de la regulile generale”.
În Bulgaria, benzina de 95 costă, în medie, 1,67 euro/litru, iar motorina, 1,69 euro/litru. Aproape cât în România, dar, totuși, mai puțin.
Trecând la vecinii non-UE ai României, în Serbia benzina costă 1,68 euro/litri și motorina, 1,77 euro/litru, în Republica Moldova benzina e 1,71 euro/litru și motorina 1,6 euro/litru, iar în Ucraina, în plin război, benzina costă 1,63 euro/litru și motorina 1,83 euro/litru.
Altfel, la ora actuală, cea mai scumpă benzină din UE se găsește în Norvegia (2,57 euro/litru), iar cea mai scumpă motorină tot în aceeași țară – 2,48 euro/litru.