Mircea Fechet, ministrul Mediului, a venit la Newsweek Retail Summmit 2024 pentru a explica cum și dacă funcționează Sistemul de Gestiune-Returnare implementat recent în România, ce obstacolele sunt întâmpinate în colectarea și depozitarea ambalajelor și de receptivi sunt românii și actorii din industrie în utilizare platformelor SGR.
Fechet, la Retail Summit: SGR-ul, cel mai bun lucru pentru gestionarea deșeurilor din ultimii 30 ani
„SGR-ul este cel mai bun lucru care s-a întâmplat în materia gestionării deșeurilor în ultimii 30 și ceva de ani, de la Revoluție încoace (în România, n. red.), și este unul dintre puținele proiecte care reușesc să schimbe viața fiecărui român.
Se întâmplă foarte rar acest lucru unui ministru și cu atât mai rar se întâmplă unui ministru al Mediului să ia parte la un astfel de proiect. Nu e meritul meu, e meritul unei întregi echipe, dar putem deocamdată și sunt convins că vom putea și în viitor să spunem că este un lucru extraordinar care s-a întâmplat în țara noastră”, a declarat Mircea Fechet, la Newsweek Retail Summmit 2024.
Citește și: Newsweek Retail Summit 2024: Principalele tendințe și provocări de pe piața de retail
„Dincolo de pasiunea mea pentru management-ul deșeurilor și dincolo de acest sistem de garanție-returnare, care e un proiect de suflet al meu, l-am început în 2020, l-am scris de la zero și astăzi mă bucur cu atât mai mult văzându-l că funcționează, ministerul se confruntă cu mult mai multe provocări.
Discutăm despre schimbări climatice, discutăm despre faptul că pierdem 1.000 de hectare de teren arabil în sudul României în fiecare an, discutăm de rezervele de apă din subteran, discutăm despre management-ul biodiversității din România sau despre pădurile României. Spun asta pentru că, în viitoarea ședință de Guvern, sper să pot să vin cu proiectul pentru noul Cod Silvic”, a mai spus ministrul Mediului.
„E o chestie de timp până când vom avea și noi o țară curată, așa cum ne mirăm, în anumite situații, când ne plimbăm în afara României și vedem că se poate și fără PET-uri peste tot (...) Mi-e greu să spun dacă vom vedea atât de repede rezultatele, dar sunt sigur că le vom vedea până la urmă”, a punctat Mircea Fechet.
„Populația trebuie să înțeleagă nu doar că poate să-și recupereze cei 0,50 RON, ci beneficiile unui astfel de sistem, despre care, cred, că trebuie să vorbim la nesfârșit (...)
Personal, mă declar mulțumit de tot procesul de popularizare și de conștientizare al sistemului. Și în continuare, probabil că uitându-ne în cifre, uitându-ne la performanța sistemului, vom putea să concluzionăm dacă am fost eficienți sau nu în comunicare. Dar, repet, comunicarea este vitală pentru sistemul garanție-returnare”, a mai precizat Fechet.
Citește și: Ce trebuie să faci cu ambalajele SGR, pentru a putea fi reciclate
„SGR-ului nu-i lipsește mare lucru. Este doar o chestiune de volum, este o chestiune de timp, pentru că, în mod natural, pe rafturile magazinelor din România, ambalajele non-SGR vor fi din ce în ce mai puține și vor fi înlocuite cu ambalaje aferente sistemului de garanție-returnare. Asta înseamnă că acel milion de ambalaje despre care vorbim astăzi s-ar putea peste două sau trei luni să se colecteze în prima parte a dimineții, urmând ca până seara sau poate că și târziu în zi să constatăm că vom colecta și alte milioane.
Vom deschide noi centre de numărare și de sortare pentru aceste ambalaje. Sper să existe o efervescență și în materia reciclării.
Noi, cu fonduri din PNRR, punem la bătaie 220 de milioane de euro, o schemă de ajutor de stat pentru industria reciclării din România, înțelegând că vom avea de gestionat niște sute de mii de tone de ambalaje”, a mai spus ministrul Mediului la Newsweek Retail Summmit 2024.
Newsweek România a organizat cea de-a III-a ediție a Newsweek Retail Summit în data de 14 martie 2024. Principalele discuții s-au axat pe tendințele și provocările de pe piața de retail din România în acest an.
Invitații evenimentului au fost: Mircea Fechet, Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor, Valer Hancas, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România, Alice Nichita, Președinte APBRS, Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager Returo, Rodica Mihalache, Head of Consumer & Business Insights, Publicis Groupe România, Cosmina Voichița Meseșan, fondatoare VBS Customer Research, Cristi Movilă, Președinte Asociația Magazinelor Online din România.
Newsweek Retail Summmit 2024 a fost susținut: Kaufland România, Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (APBRS), Carrefour România și Iulius.