Unul dintre beneficiari a povestit la un post de televiziune beneficiile prezentate de acest program.
O femeie şi-a instalat, în vara anului trecut, panouri fotovoltaice, prin programul "Casa Verde". "În trecut plăteam în jur de 350 de lei, probabil că acum am fi ajuns la o factură de 500 lei. Şi acum plătim 100 de lei, dar putem intra şi cu factura pe minus. De luna viitoare intrăm pe minus", spune femeia.
Citește și: VIDEO Noi victorii în Herson: „Puşcaşii marini ucraineni avansează cu încredere spre Marea Neagră”
Şase luni a aşteptat din momentul în care a depus dosarul la Administraţia Fondului de Mediu până când panourile i-au fost montate. "Investiţia noastră a fost de 10.000 de lei, pe care, la momentul respectiv, când nu exista această criză economică, credeam că o s-o recuperăm în 3-4 ani. Acum eu zic că într-un an, doi ani, suntem în recuperare de investiţie", adaugă femeia.
Decontările se fac greu
„Din păcate, sunt diverse impedimente care au determinat instalatorii să-şi piardă încrederea în acest program. Procesul de decontare a fost unul extrem de greoi. Am văzut că au fost decontări şi la 18 luni de la implementare", spune un specialist în domeniu.
Citește și: 60.000 lei panourile fotovoltaice care te fac complet independent energetic. Cum iei bani de la stat
În cadrul programului Casa Verde Fotovoltaice, beneficiarii primesc o finanțare de până la 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, în limita sumei de 20.000 de lei, iar diferența cheltuielilor trebuie suportată de beneficiar din propriul buzunar.
Care este procedura de înscriere în programul Casa Verde Fotovoltaice
Conform ordinului MMAP 2.385/2021, de elaborarea listelor cu solicitanții eligibili se ocupă instalatorii validați în programul Casa Verde Fotovoltaice.
Prin urmare, persoana fizică trebuie să depună la instalatorul validat dosarul de finanțare, ce trebuie să conțină o serie de documente, iar instalatorul face identificarea solicitantului și analiza conformității documentelor prezentate de acesta cu condițiile impuse prin ghidul programului.
Ulterior, instalatorul întocmește lista solicitanților, care cuprinde o serie de informații, precum numele, prenumele, CNP ale solicitantului, județul în care se va amplasa sistemul de panouri fotovoltaice și regiunea, și o transmite Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) pentru validare. Dacă lipsesc informații, AFM notifică instalatorul care, la rândul său, ia legătura cu solicitantul în vederea remedierii situației.
Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care au fost transmise toate datele și aplicația informatică a generat un număr de înregistrare.
Documente necesare pentru înscrierea în programul Casa Verde Fotovoltaice:
- cererea de finanțare, în original, completată integral prin tehnoredactare;
- actul de identitate al solicitantului, valabil la data transmiterii listei solicitanților;
- actul de identitate al solicitantului, valabil la data transmiterii listei solicitanților;
- actul de identitate al coproprietarului/devălmașului, valabil la data transmiterii listei solicitanților;
- împuternicirea notarială, în situația în care cererea de finanțare este semnată de către altcineva decât solicitantul;
- actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data transmiterii listei solicitanților;
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data transmiterii listei solicitanților, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcție deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanțarea, în original (termenul a fost extins de la 30 de zile);
- copia cărții funciare colective, din care să rezulte maximum două unități individuale trecute pe aceeași carte funciară care adunate să fie egale cu 1 (un) întreg, în cazul imobilelor-construcții, dintre care unele părți sunt comune, iar restul sunt proprietăți individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă și câte o carte funciară individuală;
- certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, în termen de valabilitate la data transmiterii listei solicitanților, în original/ în copie legalizată/ emis în SPV;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are domiciliul, în termen de valabilitate la data transmiterii listei solicitanților, în original/ în copie legalizată/ emis și comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanță;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se va implementa proiectul, în termen de valabilitate la data transmiterii listei solicitanților, în original/în copie legalizată/emis și comunicat prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în cazul în care solicitantul are domiciliul în altă localitate decât cea în care se implementează proiectul.