Lista de promisiuni 2024 privind infrastructura rutieră: 7 cioturi de autostradă și 4 de drum expres

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 05.01.2024 - 16:04
Lista de promisiuni 2024 privind infrastructura rutieră: 7 cioturi de autostradă și 4 de drum expres - Foto: INQUAM PHOTOS / Bogdan Buda
Lista de promisiuni 2024 privind infrastructura rutieră: 7 cioturi de autostradă și 4 de drum expres - Foto: INQUAM PHOTOS / Bogdan Buda

În 2023, România a visat la până la 126 km noi de autostradă și drum expres și a inaugurat 96 km. Un record, față de cei 13 km de autostradă din 2022. Acum, lista de promisiuni 2024 privind infrastructura rutieră include 7 cioturi de autostradă și 4 de drum expres. Total: 203 km.

SHARE

Rețeaua de autostrăzi și drumuri expres din România a ajuns, la finalul anului 2023, la 1075,1 de kilometri în exploatare, plus 15,8 kilometri de autostradă-muzeu, pe care s-ar putea circula, dar sunt izolați în câmp. În total, 1.090,9 kilometri de autostradă și drum expres. 

Iar 2024 se anunță un an-record. În cel mai optimist scenariu, România ar putea avea încă 203 kilometri de autostradă și drum expres, ceea ce ar duce totalul la 1.294 de kilometri de drumuri rapide. 

Citește și: 18 români se înghesuie pe un metru de autostradă. Cum e în Ungaria, Bulgaria și Serbia?

Lista de promisiuni 2024 privind infrastructura rutieră: 7 cioturi de autostradă și 4 de drum expres

„Vom sprijini toți antreprenorii cu care avem contracte și, în funcție de mobilizarea acestora și știm că pe anumite șantiere este nevoie de mobilizarea suplimentară a antreprenorilor pentru a finaliza lucrările, următoarele obiective de infrastructură rutieră vor fi sau ar putea fi date în trafic anul acesta:

🛣 Autostrada Bucureștiului A0 - Lotul 1 Sud: 16,93 km
🛣 Autostrada Bucureștiului A0 - Lotul 3 Sud: 17,97 km
🛣 Autostrada Sibiu - Pitești A1 - Secțiunea 5 Curtea de Argeș - Pitești: 30,3 km
🛣 Autostrada Ploiești - Buzău A7 Lotul 1 Dumbrava (A3) - Mizil: 21 km
🛣 Autostrada Ploiești - Buzău A7 Lotul 2 Mizil - Pietroasele: 28,35 km
🛣 Autostrada Buzău - Focșani A7 Lotul 1 Buzău - Vadu Pașii: 4,6 km
🛣 Autostrada Buzău - Focșani A7 Lotul 4 Mândrești Munteni - Focșani Nord: 10,94 km

Citește și: „Povestea” a 11 km din Centura Capitalei, între DN2 și A2, continuă. Nouă licitație, după 12 ani

🛣 Drum Expres de legătură Centura Oradea - Autostrada A3 (Biharia): 12,46 km
🛣 Drumul Expres Brăila - Galați: 10, 77 km
🛣 Drumul Expres Craiova - Pitești, Tronsonul 1 Craiova - Robănești: 17,7 km
🛣 Drumul Expres Craiova - Pitești, Tronsonul 4 Colonești - Pitești (A1): 31,82 km”, declară secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Irinel Scrioșteanu, pe pagina sa de Facebook. 

Dacă adunăm cele 7 cioturi de autostradă și 4 de drum expres enumerate, rezultă 130,09 kilometri noi de autostradă și 72,75 kilometri noi de drum expres. 

2024 vine cu premiere pentru infrastructura rutieră din România

„Și anul acesta vom avea parte de premiere în infrastructura rutieră din România, printre care:
1️⃣ Intră în execuție și ultimele trei loturi din Coridorul IV pan-european de transport Nădlac - Constanța, și anume: loturile montane 2 și 3 dintre Sibiu și Pitești, dar și lotul lipsă din Lugoj-Deva (celebrul lot al urșilor).
2️⃣ După ce anul trecut am finalizat primele două loturi aferente Autostrăzii de Centură a Bucureștiului A0, sunt și intră în execuție anul acesta toate celelalte 5 loturi: pentru loturile 1, 3 Sud și lotul 4 Nord continuă execuția, iar pentru loturile 1 și 3 Nord încep lucrările în primăvară.

Citește și: Autostrada Moldovei s-a înfundat între Mizil și Pietroasele. Nu va fi gata în 2024, e la 35%

3️⃣ Astfel, pentru prima dată, vom avea 𝘁𝗿𝗲𝗶 𝗮𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗴𝗿𝗮𝗹 𝗶𝗻 𝗲𝘅𝗲𝗰𝘂𝘁𝗶𝗲, în același timp: Autostrada Moldovei A7-13 loturi, Autostrada Bucureștiului A0 4 loturi, și Autostrada A1 - București-Nădlac 3 loturi.
4️⃣ Vom circula integral pe primul drum expres construit în România, respectiv DX12 Craiova - Pitești-total 120Km
5️⃣ Vom circula integral pe semi-inelul sudic al Autostrăzii Bucureștiului A0 de la A1 - DN6 - DN5 - DN4 - A2-total 51 Km
6️⃣ Depășim 100 proiecte descentralizate, care sunt și vor fi realizate prin parteneriate cu autoritățile locale (primării, consilii județene și asocieri dintre acestea de tip ADI), cu finanțare prin CNAIR
7️⃣ Începe execuția primului lot dintr-o nouă autostradă, respectiv Autostrada Unirii A8”, afirmă secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu.

Contracte de execuție pentru încă 760 km, licitații în curs pentru încă 120 km de drumuri de mare viteză

„După ce anul trecut am finalizat 96 km de autostradă și drum expres, avem contracte de execuție lucrări pentru încă 760 km, licitații în curs pentru încă 120 km de drumuri de mare viteză și vizăm lansarea licitațiilor pentru execuție lucrări a peste 750 km de drumuri de mare viteză, printre care:
🛣 Craiova - Târgu Jiu
🛣 Focșani - Brăila
🛣 Pașcani - Suceava - Siret
🛣 București - Alexandria
🛣 Târgu Mureș - Târgu Neamț - Iași - Ungheni
🛣 Constanța - Mangalia (Alternativa Techirghiol)
🛣 Baia Mare - Satu Mare
Totodată, sfârșitul anului 2023 a reprezentat cel de al patrulea an consecutiv închis cu rectificare bugetară pozitivă, continuând astfel trendul ascendent al alocărilor financiare începute în guvernarea liberală.
Avem o creștere constantă a sumelor investite din fonduri europene nerambursabile în infrastructura de transport rutier, din 2020 până în prezent:
📈 2019: 1.891.396.000 lei
📈 2020: 3.609.955.000 lei
📈 2021: 4.890.701.000 lei
📈 2022: 8.607.374.000 lei
📈 2023: 11.075.973.000 lei (o creștere de +585% a fondurilor UE(inclusiv cofinanțare) absorbite față de 2019)
📈 2024: estimăm peste 15 miliarde lei investiții.

Am încheiat anul 2023 cu o performanță foarte bună în ceea ce privește investițiile din fonduri europene în domeniul infrastructurii rutiere, plecând de la o alocare inițială de 2,7 miliarde euro și investind peste 3,8 miliarde euro, în ciclul financiar 2013-2020 (N+3 2023), ceea ce înseamnă o rată de atragere a fondurilor europene de peste 140%, cea mai mare parte fiind angajată și decontată în ultimii 4 ani.

Ne aflăm într-o perioadă istorică, întrucât această creștere constantă și consecutivă din ultimii 4 ani reprezintă o premieră pentru infrastructura de transport, vom continua și anul acesta, estimăm un total de peste 15 miliarde lei pentru investiții în infrastructura de transport rutier”, mai explică Irinel Scrioșteanu.

Previziunile specialiștilor privind dezvoltarea infrastructurii rutiere în 2024: Pesimist - 55 km noi, Foarte Optimist - 140 km noi, De vis - 176-200 km noi

„Previziuni rutiere 2024. În acest an avem foarte multe variabile și este greu de prezis cu exactitate ce se va întâmpla, dar vom încerca.
 
REALIST vorbind, ne vom bucura de 55 km (doar loturile sigure, DEx16 Oradea, A0 Sud 1, A7 Focșani și muzeele A0) în scenariul PESIMIST și până la 140 km (adăugăm A0 Sud 3, A1 Pitești-Curtea de Argeș, DEx4 Tureni și DEx12 Colonești-A1) în cel FOARTE OPTIMIST. Ar fi un record.

176 sau chiar spre 200 kilometri, este scenariul DE VIS cu toate planetele aliniate și bani la buget (nu există suficienți), stat serios (ce glumă bună) și constructori foarte harnici (prea puțini).

În 2024 nu vor fi doar Mari Sfârșituri, ci și Mari Începuturi, care vor fi marcate cum se cuvine de politicieni: mult-așteptatele A1 Sibiu-Pitești Secțiunile 2 (Mapa-Cengiz) și 3 (WeBuild) și veriga-lipsă Margina-Holdea (UMB), "la urși". Lor și se adaugă premierele de pe A8 Leghin-Moțca (UMB) și A13 Arpașu-Sâmbăta (Makyol).

Lângă Buzău, pe ultimul sector din A7 Ploiești-Pașcani, Nurol ar trebui să intre direct în execuție. Pe A0 Nord chinezii (CCECC) vor porni între Afumați și Pantelimon și, in-extremis, posibil ca Pizzarotti să dea drumul la ceva utilaje pe Bâcu-Corbeanca. Și Erbașu ar putea începe pe A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș.

În total, în scenariul cel mai optimist, în 2024 avem START șantiere pe aproape 196 km DOAR DACĂ autoritățile găsesc niște mărunțiș de avans și rezolvă birocrația, iar antreprenorii găsesc credite la bancă și chef de muncă. NU se vor ataca TOȚI acești kilometri deodată și cu aceeași intensitate, ci pe bucățele, mai ales pe loturile (teribil de) grele.

Marile Sfârșituri? CERTITUDINI sunt puține. Primele două deschideri vor fi în februarie-martie cu Strabag pe DEx16 între Autostrada A3 și Centura Oradea, respectiv cu Alsim Alarko pe A0 Sud între DN5 și DN4.

Aceiași turci sunt în ofsaid rău și trebuie să dea în trafic și DN4-A2 în mai-iunie, cu mult peste ce spune contractul, octombrie 2023.
 
În vară am putea vedea și scoaterea de la categoria muzee și punerea în exploatare a secțiunii A3-DN2 de pe A0 Nord dacă oficialii CNAIR împreună cu chinezii (CCECC) se învrednicesc să facă o soluție de conectare A0-DN2 la Afumați.

Din cele 4 tronsoane ale A7 scadente în 2024, doar celebra cocoașă de la Focșani e sigură. UMB are deadline în august, noi sperăm să fie gata în octombrie: sunt la 27% pe Mândrești-Focșani Nord (cocoașa) și la 25% pe Buzău-Vadu Pașii unde tot în august trebuie să termine.
 
Ciotul de la Buzău este muzeu fără continuarea spre Ploiești sau spre Focșani, iar podul peste Râul Buzău este practic imposibil de finalizat în 2024 fără un efort titanic.
 
ȘANSE 50/50. Marea știre rutieră a lui 2024 TREBUIE să fie conectarea A1 de A2 prin A0 Sud, doar dacă-și face treaba Aktor între DN6 și A1. Are termen aprilie 2024 și, evident, nu-l va respecta: abia a ajuns la 60% stadiu fizic. Totuși, vom pune presiune constantă pentru deschidere în octombrie-noiembrie, cel mai târziu în decembrie.

WeBuild poate rupe gura târgului în 2024 pe A1 Pitești-Curtea de Argeș și să fure trofeul celor de la Strabag: inaugurarea cu 9 luni înainte de termen (septembrie 2025), nu cu 8 ca austriecii pe A3 în 2023. Acum sunt la 60% și pot da gata toți cei 30,35 km, sau măcar jumătate până la Mănicești, în decembrie 2024 DACĂ își pun ambiția și DACĂ dă și CNAIR ceva la schimb și achită facturile la timp.
 
Șanse 50/50 au și cei de la Dimex să termine la limită, în decembrie, puțin înainte de termen, mini-ciotul de nici 5 km de la Tureni, dar cu maxi-impact în trafic. Pot, însă le va fi foarte greu.
 
Marea necunoscută la capitolul 50/50 este UMB. Trebuie să se decidă unde să se concentreze ca să poată inaugura obiective din A7, DEx12 și DEx6. Pe A7 Vadu Pașii-Râmnicu Sărat cât și pe Râmnic-Mândrești au ajuns la aproximativ 26% și, cu mari eforturi, pot fi gata în decembrie unele segmente cu soluții de descărcare temporară în DJ-urile locale, fie între nodurile proiectate.

Oricum ar fi, greu de crezut că UMB ar putea deschide mai mult de 25 din cei aproape 67 kilometri dintre Vadu Pașii (Buzău Nord) și Mândrești (Focșani Sud), cu neglijarea altor șantiere din portofoliu. Această secțiune are deadline aprilie 2025, deci nu există presiune în 2024 decât strict declarativ, politic.
 
În funcție de ce se va decide pe A7, se poate rezolva și ecuația pe DEx12 Colonești-A1 unde UMB a ajuns la 42% și poate finaliza la sfârșitul anului măcar parțial până la Albota DACĂ se concentrează aici în dauna altor șantiere. Acum contractul spune noiembrie 2024 dar se poate extinde ușor în 2025, deci nici aici nu avem presiune reală.

DEx6 Galați-Brăila a fost promis total iresponsabil de Grindeanu pentru 2023 (!) deși termenul este decembrie 2024 și, la fel ca pe DEx12, poate fi extins lejer în 2025. Chiar dacă vorbim de forța celor de la UMB, va fi teribil de dificil să finalizeze în 12 luni ce a mai rămas din structura-mamut cu hobanat peste Siret și viaducte complicate peste căile ferate din zonă.

Șanse FOARTE MICI. Pe A7 Ploiești-Mizil contractul celor de la Pizzarotti cere luna septembrie, însă abia au atins 40% și va fi extrem de dificil să pună în teren ~55% în 12 luni. Dacă vor reuși în decembrie, va fi o mare performanță pentru ei.

Șanse PUR TEORETICE. Lângă, pe A7 Mizil-Buzău, Coni și Trace au deadline în octombrie dar abia au trecut de 35%. Poate românii ar putea face o surpriză să termine ceva cu o descărcare provizorie fiindcă bulgarii sunt foarte întârziați. Nici unii nici alții nu au putere de accelerare, iar CNAIR doarme-n păpușoi. Greu ne imaginăm că s-ar putea inaugura aici un singur kilometru.

Cruciale sunt și centurile rutiere pe care autoritățile le ignoră. Să fie băgate în seamă în apropierea alegerilor locale? Târgu Jiu și Bârlad erau promise din 2022, apoi '23, o fi '24 cu noroc? Și la Sfântu Gheorghe este fezabilă deschiderea în acest an. Iar Zalău la Sfântu’ Așteaptă. Timișoara Sud, Craiova Sud și niște obiective pe DNCB? Mai vedem în 2025.”, afirmă specialiștii Asociației Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook. 
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te