Pe măsură ce sancțiunile occidentale împotriva Rusiei s-au escaladat, pentru invazia acesteia, în Ucraina, mai multe nave misterioase s-au alăturat unei flote existente de tancuri petroliere, gata să faciliteze exporturile de petrol din Rusia.
Cine operează pentru Rusia aceste nave?
Insiderii din industrie estimează dimensiunea acelei flote din umbră la aproximativ 600 de nave, adică aproximativ 10% din numărul global de cisterne marine mari. Și numărul continuă să crească.
Cine deține și operează multe dintre aceste nave - rămâne un puzzle de rezolvat. Pe măsură ce tranzacționarea petrolului rus a devenit mai complexă, în ultimul an, mulți expeditori occidentali și-au retras serviciile de shipping.
Jucători noi obscuri au încălcat embargoul, cu companii-paravan înregistrate în Dubai sau Hong Kong, în unele cazuri. Unii au cumpărat nave de la europeni, în timp ce alții au armat nave vechi, care ar fi putut ajunge altfel în cimitirul de vase.
Citeşte şi: Rusia anunţă că exporturile de gaze rusești scad cu 25%, în ciuda creșterii vânzărilor de petrol
„Ați intrat mai adânc în artele întunecate ale lumii noastre”, a declarat pentru CNN un executiv senior de la o firmă de tranzacționare petrolieră, referindu-se la această rețea opacă.
Flota sub radar a crescut în importanță, deoarece Moscova încearcă să evite lucrul cu expeditorii occidentali. Clienții din China și India îi înlocuiesc pe cei din Europa, care acum au interzis la tranzacţionat petrol rusesc și rafinate petroliere.
Livrarea către cumpărători mai îndepărtați necesită nave suplimentare, iar proprietarii de nave dispuși să se ocupe de o afacere mai complexă și riscantă legal, în special după ce grupul de șapte țări au impus plafoane de preț pe petrolul rus, sunt nişte aventurieri.
Citeşte şi: Veste proastă pentru Putin: G7 și Australia s-au alăturat UE la plafonarea petrolului rusesc
Extinderea flotei din umbră evidențiază ce schimbări dramatice a adus războiul Rusiei, pe piața globală a petrolului. În încercarea sa de a continua să funcționeze, cel de-al doilea cel mai mare exportator de petrol brut din lume a modificat modelele de tranzacționare vechi de zeci de ani și a împărțit sistemul energetic al lumii în două.
„Există flota care nu face nici o afacere rusă, iar atunci există flota care face aproape exclusiv afaceri rusești”, a declarat Richard Matthews, șeful cercetării la EA Gibson, un navator internațional. Doar câteva nave, a adăugat el, fac "un pic din ambele”.
„Navele gri” și „navele negre”
Pe măsură ce Europa a blocat energia rusă, cumpărătorii din Asia au redus oferta. China a sporit importurile de petrol rusesc la 1,9 milioane de barili pe zi, în medie, anul trecut, în creștere cu 19% față de anul 2021, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie.
India a majorat achizițiile și mai rapid, înregistrând o creștere de 800%, la o medie de 900.000 de barili pe zi.
Exporturile de petrol din Rusia, în China și India, au reușit recorduri în ianuarie, după ce interzicerea de către Europa a importului de petrol rusesc marin a intrat în vigoare, potrivit Kpler, o companie de date și analize.
Exporturile către Turcia, un alt client de top, au continuat de asemenea,. Interzicerea produselor petroliere rafinate nu a intrat în vigoare aici, până luna trecută.
Satisfacerea acestor comenzi necesită vase. Flota națională a Rusiei nu are suficiente astfel de nave. Aici intră în scena flota de umbră.
Cisterne petroliere plutitoare
Matthew Wright, analist senior de marfă la Kpler, sortează navele care transportă petrolul rusesc brut în două categorii: „Navele gri” și „Navele întunecate”.
Navele gri au fost vândute de la invazie - în mare parte de către proprietarii din Europa, către firmele din Orientul Mijlociu și Asia care nu au fost activi anterior, pe piața cisternelor plutitoare.
Navele negre, pe de altă parte, sunt veterani ai campaniilor din Iran și Venezuela, specializate în a evita sancțiunile occidentale, care s-au mutat recent la transportul de petrol brut rusesc.
Deghizare
„De multe ori există unele dovezi că și -au deghizat activitățile, prin oprirea transponderului AIS”, a spus Wright despre navele întunecate, referindu -se la tehnologia care ajută la identificarea și localizarea navelor.
În timp ce țările occidentale au interzis majoritatea importurilor de petrol rusești, nu există reguli care să împiedice livrarea navelor occidentale către cumpărători precum China și India sau să furnizeze servicii precum asigurarea acestora, atât timp cât sunt respectate plafoanele de preț ale Grupului G7.
Navele cu proprietarii europeni au reprezentat 36% din comerțul brut rus, în ianuarie, potrivit Kpler.
Riscuri extreme
Dar riscurile legale și de reputație, de a nu se conforma cu plafoanele de preț, sunt mari. În același timp, Rusia este dornică să nu mai lucreze cu expeditorii occidentali. Acest lucru a dus la dezvoltarea unei noi cohorte de nave, al cărei machiaj este mai murdar - și istoria mai verificată.
„Flota neagră care a fost armată în jurul transportului petrolului venezuelean și iranian, la nivel mondial, este ceva ce ne-am așteptat să vedem”, a spus Janiv Shah, analist senior la Rystad Energy, o firmă de consultanță.
Un motiv: trimiterea petrolului rusesc în călătorii mai lungi, în China sau India, este mai puțin eficientă decât livrarea acestuia în țările din apropiere, cum ar fi Finlanda.
Rusia are nevoie acum de o capacitate de transport de patru ori mai mare, pentru petrolul ei brut, decât înainte de invazie, potrivit EA Gibson.
Afacerea vânzării de petroliere. Parcă le trage cineva
Drept urmare, se estimează că 25 până la 35 de nave sunt vândute pe lună, intrând în această flotă-fantomă, potrivit unui alt executiv superior al unei firme de tranzacționare a petrolului.
Global Whitness, o entitate nonprofit, estimează că un sfert din vânzările de cisterne petroliere, între sfârșitul lunii februarie a anului 2022 și ianuarie acest an, a implicat cumpărători necunoscuți.
Este cam dublul proporției din anul precedent. Cererea ar putea crește în lunile următoare, dacă China are nevoie de mai mult combustibil, pentru a -și alimenta recuperarea economică.